AČCKA chystá veřejně dostupný rating všech cestovních kanceláří v Česku - Cestování - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Cestování

AČCKA chystá veřejně dostupný rating všech cestovních kanceláří v Česku

Ikona

23. července 2009, 09.30 | PRAHA | Veřejně přístupné hodnocení důvěryhodnosti všech cestovních kanceláří (CK) v tuzemsku hodlá vytvořit Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Kompletní seznam, který se bude průběžně aktualizovat, má být hotov na příští sezónu, uvedla ve čtvrtek AČCKA.

 

Veřejnost dosud nemá možnost zjistit většinu interních indicií, které vedou následně ke krachu cestovní kanceláře či stížnostem. „Naše asociace většinu těchto neveřejných informací má, nemůže je však z důvodu hrozící žaloby naplno zveřejnit. Proto chceme na příští rok vytvořit veřejně přístupné hodnocení (rating) a vyzveme všech téměř 950 cestovních kanceláří na českém trhu, aby se přidaly,“ řekl mluvčí AČCKA Tomio Okamura.

Na návrhu veřejně přístupného hodnocení bude asociace spolupracovat s ministerstvem pro místní rozvoj.

Asociace vytipovala 11 kritérií, která značí problémy. Patří sem poměr počtu oprávněných stížností na CK k počtu prodaných zájezdů. Dále pak skutečnost, že CK nevyplácí provizním prodejcům provize nebo platby zdržuje či odkládá. Do posudku se promítnou i další případné skutečnosti - v médiích se opakovaně objevují negativní informace o dluzích zahraničních partnerů CK, klienti cestovky se opakovaně během pobytu stěhují, mají problémy s ubytováním a podobně, vedení CK nechce mluvit o neplacení dodavatelům a dalších problémech v obchodních vztazích, zapírá se nebo je nedostupné, majitelé cestovky se ji snaží prodat, nikdo však nemá zájem. Negativní body dostane také CK, která posílá denně deset až dvacet Last minute nabídek, jejichž ceny jsou nesmyslně nízké, CK řízená nebo propagovaná lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy, CK, která prodává zájezdy až s ročním předstihem a žádá vysokou zálohu, která často mění plánované odlety v hlavní sezóně, protože neprodala dostatečné množství zájezdů a také cestovka, která prodává dlouhodobě zájezdy za nereálně nízké ceny.

„Kombinace tří až čtyř těchto kritérií již značí jasné problémy a je potřeba dávat si velký pozor," dodal Okamura. Zkrachovalá Tomi Tour by v hodnocení zcela propadla, její problémy totiž byly podle Okamury zřejmé ve všech uvedených kritériích.

Veřejnost nebude znát hodnocení jednotlivých kritérií, ale pouze výsledné hodnocení – rating CK.

Tématické zařazení:

 » Cestování