Stát utrácí bez koncepce miliardy korun za dálnice, tvrdí analýza ekologů - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Stát utrácí bez koncepce miliardy korun za dálnice, tvrdí analýza ekologů

Ikona

26. července 2010, 16.21 | PRAHA | Ministerstvo dopravy nemá stanoveny jasné priority výstavby dopravní infrastruktury a utrácí tak naprosto bez koncepce miliardy korun za nové dálnice a silnice. Vyplývá to z analýzy Hnutí Duha, Ekologického právního servisu (EPS) a Dopravní federace, která byla v pondělí zveřejněna. "Ukazuje se, proč je výstavba silnic chaotická a neefektivní. Celých dvacet let po revoluci nevznikl v rezortu strategický plán a nedošlo k závaznému určení priorit pro výstavbu.

 

Kdyby tyto věci existovaly, předešlo by se jak zbytečně rozestavěným úsekům silnic na straně jedné, tak nedostatku financí na potřebné stavby na straně druhé," sdělil jeden z autorů analýzy Martin Fadrný z EPS.

Analýza upozorňuje především na nereálné odhady příjmů a výdajů. Jako příklad uvádí odmítání alternativy k vedení severozápadní části pražského okruhu, která by podle odhadů společnosti Mott MacDonald vedla k úspoře šest až sedm miliard korun, nebo alternativní koncepce rozvoje dopravní infrastruktury na Jižní Moravě, která počítá s úsporami až 30 miliard korun.

Celkem analýza uvádí tři hlavní příčiny špatného hospodaření státu v oblasti výstavby silnic a dálnic. Za největší problém označila plánování a tvorbu strategie výstavby ze strany ministerstva dopravy. "Ministerstvo mělo bezmála dvacet let na to, aby definovalo na základě zvolených kritérií priority a vytvořilo strategii k jejich dosažení. To se ovšem dosud nestalo," píše se v analýze ekologů. V textu se také uvádí, že stát plánuje výstavbu bez znalosti reálných cen staveb i celkových nákladů na dokončení.

Za druhý nejzávažnější problém označila analýza ekologů lobbing ze strany obchodních a politických kartelů, kterým se údajně daří prosazovat vlastní zájmy. "Jednání politiků funguje jako účinné krytí tohoto mechanismu anebo přímo přihrává zakázky a peníze. Lobbing už nemá formu vnějšího tlaku na ministerské úředníky, lobbisté fakticky ovládají chod ministerstva," uvádí se v textu.

Třetí problém je podle ekologů selhávání kontrolních mechanismů. Především netransparentnost a uzavřenost výběrových řízení. Analýza si stěžuje také na neefektivní postup soudů a kontrolních institucí, které mají vytvářet manévrovací prostor pro kartely.

Na základě výsledků analýzy proto v pondělí vyzvala ekologická sdruženní ministerstvo dopravy k vytvoření seznamu priorit výstavby silnic a dálnic. "Teprve potom je možné strategicky rozhodovat o modelu financování nebo o výši rozpočtu pro resort," upozornil Pavel Přibyl z Hnutí Duha.

Česká republika má v současnosti v provozu 1113 kilometrů dálnic, z toho 171 kilometrů je ve výstavbě. K dokončení dálniční sítě potřebuje vybudovat dalších 869 kilometrů dálnic. Ministerstvo dopravy počítá, že k financování využije dluhopisy vydané Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI).

Česká republika potřebuje dostavět dálniční síť, aby zvýšila svou konkurenceschopnost. Podle aktuální studie Světového ekonomického fóra ji v konkurenceschopnosti mezi všemi sedmadvaceti státy EU patří 15. místo. Studie porovnávala všechny členské státy EU v osmi kategoriích. Česko má podle výsledků největší nedostatky v infrastruktuře, konkrétně v silniční a železniční síti, veřejné dopravě, zásobování elektřinou a telekomunikačních službách.

Tématické zařazení:

 » Doprava