Analytici: Odchod Ryanairu z Prahy cestovní ruch pocítí - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Analytici: Odchod Ryanairu z Prahy cestovní ruch pocítí

Ikona

27. dubna 2010, 18.22 | PRAHA | Ukončení letů největšího nízkonákladového dopravce na pražské letiště je negativní zprávou. Shodli se na tom odborníci, které jsme oslovili. Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) soudí, že sílu Ryanairu není radno podceňovat. V počtu cestujících přepravených na mezinárodních linkách jde totiž o světovou jedničku. "To, že české hlavní město zcela zmizí z mapy Ryanairu, je velmi negativní," míní Okamura.

 

"Mnoho lidí bude Prahu hledat na webových stránkách společnosti a nenajdou ji tam."

Na druhou stranu je pozice Prahy silná. "Praha je sedmým nejnavštěvovanějším městem Evropy, zná ji prakticky každý. Od roku 2005 česká metropole v návštěvnosti pravidelně předstihuje i Vídeň," upozornil Okamura s tím, že předpokládá rychlé nahrazení Ryanairem opuštěných linek. "Stejně konkurenční společnosti zareagovaly například na krach SkyEurope, a zákaznici tak konec jednoho dopravce významněji nezaznamenali," řekl Okamura Mediafaxu.

Odchod Ryanairu z Prahy se podle Okamury dotkne především evropských cestujících, navíc specifické skupiny, která utrácí méně než například zámořští turisté, které do Prahy dopraví klasické aerolinky. Je podle něho možné, že bude pokračovat odliv britských turistů, kteří jsou v Praze stále druzí nejpočetnější.

"Zjistili, že levné pivo a hezká děvčata jsou třeba i v Pobaltí, a část klientů, kteří tyto atrakce vyhledávají, již přesměrovali tam," glosuje situaci Okamura a dodává: "S úbytkem těchto zájemců by se Praha mohla poprat úspěšně."

Skeptičtější je analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek z agentury Mag Consulting. "Dvouprocentní podíl Ryanairu na provozu pražského letiště zdánlivě není mnoho, ovšem v době krize je těžké takový výpadek nahradit. Většina klientů Ryanairu do Prahy letěla proto, že měli letenku za babku. Teď ji koupit nemohou, takže poletí jinam," řekl Beránek Mediafaxu s tím, že počet turistů mířících do Prahy se tak může snížit o 110 tisíc osob.

Beránek tvrzení, že mezeru po Ryanairu rychle zaplní konkurenti, posuzuje skepticky. Podle něj část poptávky zmizí. To podle něj následovalo i po loňském krachu nízkonákladového přepravce SkyEurope. Jeho linky byly nahrazeny, ale ne beze zbytku. I to může být jedna z příčin, proč provoz na pražském letišti loni klesl o osm procent.

Odchod z české metropole Ryanair zdůvodňuje výší poplatků placených na pražském letišti a z toho plynoucí nemožností budoucího růstu. Společnost proto vzdala záměr vybudovat v Praze jednu ze svých základen. Okamura i Beránek se však shodují, že letištní poplatky na Ruzyni jsou, na rozdíl například od cen za občerstvení pro cestující, srovnatelné s podobnými letišti.

"Šéf Ryanairu Michael O'Leary je proslulý tvrdým vyjednáváním, a proto oznámení odchodu z Prahy může být bráno jako součást taktiky," míní Okamura. V současnosti platí, že poslední klienti Ryanairu z Prahy odletí na konci října 2010. Linku Brno - Londýn-Stansted chce irský přepravce provozovat dál.

Tématické zařazení:

 » Doprava