ČSA kvůli krizi zruší některé linky, omezí také svoji flotilu - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

ČSA kvůli krizi zruší některé linky, omezí také svoji flotilu

Ikona

2. července 2009, 15.49 | PRAHA | České aerolinie (ČSA) budou muset v zimním letovém řádu sáhnout k úsporným opatřením, zruší některé linky a sníží svoji flotilu. ČSA o nové fázi restrukturalizačního plánu informovaly ve čtvrtek. Aerolinky musejí přizpůsobit svoji nabídku poptávce, která se údajně i v letošní letní sezóně sníží o desítky procent.

 

"Razantní a úspěšnou restrukturalizaci jsme udělali před třemi lety a razantní kroky nás v ČSA čekají i dnes, jiné a jinak, odpovídající současnému vývoji trhu. Zatímco před třemi lety byly v krizi České aerolinie a kolem nás byla konjunktura, dnes je kolem nás krize, která zmenšila během jednoho roku trh letecké dopravy o 20 procent," řekl Radomír Lašák, prezident společnosti. "Na trhu velikosti roku 2005 soupeří letecké společnosti v aktuální velikosti roku 2009. Proto musíme trvale optimalizovat České aerolinie a přizpůsobit je realitě a podmínkám trhu," dodal.

ČSA sníží se zimním letovým řádem 2009/2010 frekvence na vybraných evropských linkách, případně zruší některé nerentabilní tratě. Jednou z nich je například dálkový spoj do New Yorku. Pasažéry ČSA na této lince převezme americká společnost Delta Airlines, která začala z Prahy do New Yorku létat letos 19. června.

Flotila ČSA se sníží přibližně o 10 procent. Dva dálkové letouny Airbus A310 nebudou v zimním letovém řádu nasazovány na pravidelné linky a budou využívány pro charterové spoje.

České aerolinie představily svůj Akční plán 2009 v prosinci loňského roku. Jeho součástí jsou opatření s cílem generovat další dodatečné výnosy a omezit náklady. První tři projekty s rychlou návratností se již podařilo úspěšně zavést a už generují první výnosy. Projekty, jako je dodatečný prodej na palubách nad rámec standardního bezplatného menu nebo prodej zvýhodněného pojištění spolu s letenkou, již přinášejí peníze. České aerolinie si hodně slibují od moderního systému řízení linek tzv. metodou origin-destination. Systém, který umožní optimalizovat cenu nikoli na jednotlivých tranzitních linkách, ale podle výchozího a koncového bodu cesty, chtějí České aerolinie zavést na konci léta. Výnosy dosažené díky tomuto projektu by se mohly již letos blížit 200 milionům korun.

Kromě opatření, jejichž cílem jsou dodatečné výnosy, společnost pokračovala také v tlaku na náklady, a to i přesto, že již v posledních třech restrukturalizačních letech zaznamenaly náklady Českých aerolinií razantní škrty. Cílem Akčního plánu 2009 je dosáhnout v letošním roce celkové úspory nákladů přesahující 300 milionů korun. Již v loňském roce se přesoutěžením kontraktů s dodavateli podařilo uspořit 559 milionů korun, v letošním roce je potenciál snížit náklady na dodavatelsky zajišťované služby nebo práce o dalších 443 milionů.

Úspory se nevyhnuly ani personálním nákladům. Vedení společnosti se dohodlo s osmi z devíti odborových organizací na snížení mezd na loňskou úroveň. Aerolinky se nedohodly pouze s Odborovou organizaci leteckých mechaniků a vtomto oboru tedy začaly propouštět, aby zajistily odpovídající snížení mzdových nákladů o pět procent.

Management Českých aerolinií na krizi v letectví zareagoval již v prosinci loňského roku, kdy si členové představenstva a dozorčí rady snížili platy o 15 procent. Zhruba stovce manažerů se mzdy zmrazily na úroveň roku 2008.

Ikona

Tématické zařazení:

 » Doprava