Stavba dálnic se zbrzdí - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Stavba dálnic se zbrzdí

Ikona

26. května 2009, 00.44 | PRAHA | Ministru dopravy Gustavu Slamečkovi se nepodařilo přesvědčit ministra financí Eduarda Janotu, aby získal od státu 50 miliard, aby postavil všechny plánované dálnice a komunikace, uvádějí to ve svém úterním vydání Hospodářské noviny (HN).
Nepřevědčil ho ani, aby dostal více peněz, díky kterým by zvýšil investice na dopravní infrastrukturu alespoň o dvacet miliard.

 

 „To by byla nejnižší suma, aby se mohlo pokračovat ve všem, co je rozestavěno,“ uvedl mluvčí ministra dopravy Martin Kupka. „Pokud se to nezmění, budeme muset v příštím roce zakonzervovat většinu staveb,“ dodal Kupka. Podle už dříve zveřejněného katastrofického scénáře by počet zakonzervovaných staveb mohl dosáhnout až tří stovek.

Pokračovat tak budou zřejmě jen ty stavby, na kterých se podílí financováním Evropská unie. Ministr Slámečka podle svého mluvčího doufá, že se mu podaří ještě alespoň část peněz z rozpočtu získat.
Tři roky po plánovaném dokončení tak například stále nebude stát celá dálnice D47 z Olomouce přes Bohumín k hranicím s Polskem. Nezačnou se stavět plánované úseky dálnice z Brna na Vídeň či z Prahy do Českých Budějovic. A další zpoždění nabere i pražský okruh.

Stát také nejspíš zastaví přípravné práce na R35 z Liberce na Olomouc a dál na jižní Moravu, která měla být současně alternativou za přetíženou D1.

Přestože ministr financí investice do dopravní infrastruktury označil za jednu ze tří priorit rozpočtu, fond dopravní infrastruktury se musí kvůli krizi a šetření spokojit maximálně se stejným příspěvkem jako letos – tedy okolo 36 miliard korun. Na stavbu dálnic jde sice letos více než osmdesát miliard korun, ale většinu z nich tvoří peníze Evropské unie.

Pro stavebnictví je to katastrofický scénář. Za první čtvrtletí totiž stavební výroba poklesla meziročně o 36 procent. A stavbaři doufali, že si polepší, až stát v rámci boje s krizí zvýší investice na dopravní infrastrukturu. „O místo přijde minimálně deset procent ze 450 tisíc lidí, pracujících ve stavebnictví,“ odhaduje prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
„Jeden milion korun stabilizuje tři až čtyři pracovní místa nejen ve stavebnictví, ale i souvisejících oborech,“ připomíná dopravní expert a bývalý ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Dvacet miliard korun by podle tohoto vzorce zachovalo ve stavebnictví nejméně šedesát tisíc pracovních míst. A zaplatit dluhy...

Peníze ovšem Slamečkovi nechybí jen do budoucna. Stát totiž dluží stavebním firmám dokonce více než osm miliard za již odvedenou práci. V pondělí vláda měla rozhodnout o tom, jakým způsobem na to získá peníze. Topolánkův kabinet sice odsouhlasil, že si tuto sumu půjčí od Evropské investiční banky, ale podle Slamečky je tento postup zdlouhavý, protože jej musí odsouhlasit i sněmovna. A proto chce raději vydat dluhopisy. Vláda však rozhodnutí o tom, jak uhradí dluhy za dálnice, odložila na příští týden, informují úterní HN.

Tématické zařazení:

 » Doprava