Dálnice D3 právo na peníze z EU neztratí - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Dálnice D3 právo na peníze z EU neztratí

PRAHA | Ministerstvo dopravy uklidňuje paniku na jihočeské politické scéně, dálnice D3 podle úřadu zůstává i po revizi v systému hlavních evropských dopravních tahů TEN-T a jako taková neztrácí nárok na peníze z Bruselu v období 2013 až 2020. Uvádí to pondělní vydání deníku E15.

 

To je vzkaz ministra dopravy Pavla Dobeše hejtmanovi Jiřímu Zimolovi (ČSSD) a jeho zástupci pro dopravu Martinu Kubovi (ODS). „Je to jedna z našich priorit,“ řekl deníku E15 ministr. Oba jihočeští politici přišli před několika dny se zprávou, že „dé trojka“ ztratila s revizí TEN-T nárok na dotace. Zimola s financováním dálnice dokonce spojoval případnou podporu kraje dostavbě Temelína.

Ke změnám v TEN-T ale přece jen došlo. Komise nově rozděluje dopravní tahy na dvě skupiny. První a důležitější síť (tzv. Core Network) má propojovat největší evropské uzly, tedy všechna hlavní města a také aglomerace s více než milionem obyvatel. České republice se podařilo mezi klíčové uzly dostat vedle Prahy ještě Ostravsko, například sousední Rakousko má pouze Vídeň.

Méně významné tahy ve druhé skupině (tzv. Comprehensive Network) mají napojit regiony na síť hlavní. Do druhé skupiny nově spadá i dálnice D3, neboť cílové rakouské město Linec není na seznamu nejdůležitějších dopravních bodů Evropy. Dálnici D3 zařazení do nižší skupiny finančně nijak neublíží.

„Pro naši republiku bude zásadní financování z Fondu soudržnosti, který je použitelný na obě kategorie sítě. Rozdíl v obou kategoriích je pro nás ten, že v prvním případě máme závazek dokončení do roku 2030, kdežto ve druhém do roku 2050. Ne všechny projekty mohou být součástí páteřní sítě. Páteřní síť v ČR je oproti některým zemím nadprůměrně hustá. Proto je zařazení do takové sítě dáno jednotnou evropskou metodikou,“ upřesnil Dobeš. Neznamená to ani, že by dálnice ztratila na významu, neboť mezi nejvyšší unijní priority nepatřila nikdy.

„Z hlediska financování dálnic je u nás jedno, jestli je to v Core nebo v Comprehensive Network. To je zásadní věc, ten humbuk je tak zcela zbytečný,“ řekl serveru E15. cz vedoucí oddělení dopravní politiky ministerstva dopravy Vít Sedmidubský. Podle něj revize sítí TEN-T nemá pro Českou republiku žádný dopad, a když, tak pouze pozitivní. Nově sem totiž byly zařazeny silnice R49 na Zlínsku a I/11 z Ostravy na Slovensko. Přibyly rovněž vysokorychlostní tratě z Ústí nad Labem do Prahy a Brna, z Prahy do Vratislavi a z Brna do Ostravy. U často zmiňované tratě z Plzně na Mnichov se počítá s rychlostí 200 km/h. Z TEN-T vypadla pouze trať z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, kde nejezdí žádné mezinárodní vlaky.

Tématické zařazení:

 » Doprava  

 » Finance