Ministr Dobeš chce ze státního rozpočtu 300 milionů navíc na vlaky - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Ministr Dobeš chce ze státního rozpočtu 300 milionů navíc na vlaky

PRAHA | Rezort dopravy chce získat ze státního rozpočtu navíc 300 milionů korun na financování regionální železniční a dálkové rychlíkové dopravy, výměnou nabízí příslib krajů přidat dalších 150 milionů. Nový plán ve středu před jednáním vlády představil ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

 

"Pokud najdeme 300 milionů korun pro regionální a dálkovou rychlíkovou dopravu ve státním rozpočtu, kraje by mohly najít okolo 150 milionů korun, abychom mohli rozdělit částku mezi osm a 12 milionů korun na každý kraj," řekl na dotaz agentury Mediafax ministr Dobeš.

Do letošního roku doplácel stát na regionální železniční dopravu 2,6 miliardy korun na základě memoranda mezi vládou a kraji, které v roce 2009 dojednal kabinet Jana Fischera. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) chce ale pro příští rok částku snížit o 600 milionů korun. Asociace krajů ČR s takovým škrtem nesouhlasí a po neúspěšných jednáních s vládou se proti němu chce bránit i soudní cestou.

Rezort dopravy pak kvůli nutnosti šetřit plánoval v roce 2012 zaplatit Českým drahám (ČD) o 200 milionů korun méně za rychlíky. V případě, že vláda bude s novým návrhem ministra Dobeše souhlasit, měla by být chystaná úspora ale jen čtvrtinová. "Dálková rychlíková přeprava by se tak nesnížila o 200, ale o 50 milionů korun, což nám dovoluje i smlouva mezi ČD," dodal Dobeš.

Ministr společně se svým náměstkem Lukášem Hamplem upozornili, že seškrtání 800 milionů korun pro ČD by v roce 2012 mohlo snížit jejich rating a prodražit státnímu podniku úvěry, za něž chce nakoupit například nové vlakové soupravy.

Šéf rezortu dopravy ve středu před jednáním vlády novinářům také zopakoval svoji ambici získat dalších minimálně 9 miliard korun pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Podle stávajících plánů ministra Kalouska by měl SFDI v roce 2012 získat 37 miliard korun. Dobeš ale upozornil, že taková cifra by znamenala vracení 36 miliard korun Evropské unii, protože Česko by nemělo dost peněz na kofinancování staveb, na kterých se podílí unie. Ve výsledku by se také snížil výběr DPH o 3,4 miliardy korun.

"Jsme připraveni šetřit, ale chceme být také dobrými hospodáři, kteří si uvědomují, že pokud někde ušetříme, nebude to znamenat razantní vracení prostředků v budoucnosti," zmínil Dobeš a dodal: "Za jednu korunu vloženou z národních zdrojů dostaneme 1,50 nebo 1,60 koruny z evropských fondů. DPH se přitom platí z celé částky 2,60."

Ministr dopravy je toho názoru, že další peníze pro dopravní stavby by se mohly získat například z kapitoly obsluhy státního dluhu, která byla v uplynulých letech vždy naddimenzovaná. Peníze by hledal také ve všeobecné pokladní správě, kterou se podle něj ministerstvu financí nepodařilo dosud "pořádně rozklíčovat".

Dobeš nechtěl předjímat, co se stane, pokud se mu další finanční prostředky pro SFDI, o kterých hovořil i jeho předchůdce Radek Šmerda (nestr.), nepodaří na vládě vyjednat. "Pokud se nedohodneme tento týden, budeme se o tom bavit příští týden, a to klidně i v sobotu nebo v neděli," uvedl ministr. Možnost své rezignace nebo toho, že by VV nehlasovaly ve sněmovně pro rozpočet, nezmínil.

Vláda musí poslancům odeslat návrh státního rozpočtu na příští rok do 30. září.

Tématické zařazení:

 » Doprava  

 » Finance  

 » Politika