Peněz na regionální dopravu a dopravní infrastrukturu bude málo, zopakovali hejtmani vládě - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Peněz na regionální dopravu a dopravní infrastrukturu bude málo, zopakovali hejtmani vládě

PRAHA | Zkrácení dotace na regionální železniční dopravu o 600 milionů korun od příštího roku a objem prostředků pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) se dál nelíbí Asociaci krajů ČR. Hejtmani z ČSSD svůj postoj v pátek zopakovali vládě, změny se ale nedočkali a hrozí soudem.

 

"Nejvíce jiskřilo samozřejmě v oblasti dopravy, v oblasti memoranda o dlouhodobém financování regionální železniční dopravy," uvedl po jednání předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD), aby dodal: "Já korektně konstatuji, že naše právní pozice se diametrálně rozcházejí."

Podle hejtmanů je memorandum uzavřené v roce 2009 úřednickou vládou Jana Fischera platným právním dokumentem a na jeho základě by měla vláda poskytnout ze státního rozpočtu krajům peníze dopravu peníze. "Ministr financí, který prezentoval vládní pozici, má zcela jiný právní názor," zmínil Hašek postoj Miroslava Kalouska (TOP 09).

"Korektně jsme sdělili, že chceme postupovat soudní cestou. Po skončení jednání jsem předal panu premiérovi, ministru financí a ministru dopravy právní dokument, Výzvu k plnění memoranda," prohlásil šéf hejtmanů a dodal: "Pokud vláda nebude konat v souladu s memorandem, jsme připraveni v příštích dnech obrátit se na soud. Nechceme věc dramatizovat, ale myslíme si, že smlouvy by se měla dodržovat."

"Máme různé názory na právní závaznost dokumentu. Každému premiérovi by se to ale jistě líbilo, zavázat si stamiliony korun tu nebo kterou zájmovou skupinu. To by se to premiérovalo. Výsledek ale rozhodnou nezávislé soudy," kontroval premiér Petr Nečas (ODS).

Hašek předsedovi vlády opáčil, že zájmovou skupinou jsou v tomto případě čeští občané. Na to Nečas zareagoval, že i kraje musí hledat úspory především samy u sebe. "Kraje můžou také zkrátit mzdové prostředky o deset procent a zmrazit je na tři roky, jako to udělala vláda. Hned by byly peníze na regionální železniční dopravu," připojil premiér.

"My jsme pro chytrá řešení, neděláme tupé škrty," bránil se Hašek, aby Nečas dodal, že i škrt je někdy řešením.

Hejtman Jihomoravského kraje připomněl, že v současnosti probíhá příprava nových jízdních řádů, ale kraje ani České dráhy (ČD) jako provozovatel spojů nemají jistotu v podobě konkrétních rozpočtových čísel. Ve finále tak kraje můžou svoji objednávku spojů u ČD snížit. "Ohroženy můžou být i dotace, které byly poskytnuty ČD z fondů Evropské unie na modernizaci vozového parku," přidal Hašek.

"Myslíme si, že těchto 2,6 miliardy korun nemůže vládě stát za to, aby se tu odehrával takový souboj, který ve finále nevyhraje nikdo a prohrají ho občané České republiky," uvedl předseda Asociace krajů ČR.

Rozdílnou pozici měli vláda a hejtmani také při debatě o prostředcích pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který má oproti původnímu výhledu na rok 2012 získat místo plánovaných 47 miliard korun o 10 miliard méně.

"Musím jasně říci, že při respektu k problémům ČR, podporujeme, aby pokračovaly investice do silniční a železniční infrastruktury," řekl Hašek. Premiér na dotaz agentury Mediafax, nakolik se může rozpočet SFDI pro příští rok ještě zvýšit, zmínil: "Je samozřejmě zájmem vlády pokračovat ve výstavbě páteřní dopravní sítě a dopravní infrastruktury. Vláda se neodchýlí ale od své politiky rozpočtové zodpovědnosti." Nečas připomněl, že jednání o státním rozpočtu nejsou ještě uzavřená a každá kapitola si může polepšit, pohoršit, nebo zůstat na svém.

Společný postoj prezentovali účastníci jednání naopak u snahy získat do regionů maximum peněz z kohezní politiky Evropské unie. U státních maturit má vzniknout společná pracovní skupina, která stanoví náklady na přípravu centrálně organizovaných zkoušek z dospělosti.

Na Úřad vlády přišli i ministři za TOP 09, kteří se jinak kvůli sporům o personálního ředitele rezortu školství Ladislava Bátoru zasedání Nečasova kabinetu od minulé středy programově neúčastní.

"Až bude pak premiér potřebovat, aby zas topka přišla na vládu," usmál se předseda Asociace krajů ČR. Premiér Nečas mu úsměv oplatil, když připomněl, že Haškovi se na jednání nepodařilo přivést hejtmana Středočeského kraje Davida Ratha (ČSSD). Rath je na kordy s ministrem financí Kalouskem a vzájemnými invektivami se častují ve sněmovně.

Jednání bylo původně prezentované jako pracovní oběd. Nakonec začala ale místo plánované 13. hodiny až po jídle a o hodinu později. Jeho dalšími tématy byly sociální služby, výdaje na polici a hasiče nebo zdravotnictví.

Asociace krajů ČR a vláda jednaly společně opět po roce, a Hašek i Nečas ocenili korektní a věcný způsob vyjednávání.

Tématické zařazení:

 » Doprava  

 » Finance