Rejdaři chtějí splavnění Labe do Německa a zákony proti ekologům, jinak hrozí krachem - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Rejdaři chtějí splavnění Labe do Německa a zákony proti ekologům, jinak hrozí krachem

18. srpna 2011, 13.13 | ÚSTÍ NAD LABEM | Česká vláda by se měla rozhodnout, jestli chce dál zachovat nákladní vodní dopravu, uvedli ve čtvrtek zástupci Sekce vodní dopravy při Svazu průmyslu a dopravy. Aby odvětví v Česku zůstalo, chtějí rejdaři získat 53milionovou dotaci, legislativní obranu proti ekologům a plavební stupeň Děčín.

 

"Vláda by měla konečně přistoupit k realizování jednotlivých kroků zlepšení parametrů vodních cest," uvedl předseda sekce Milan Raba a dodal, co dalšího by rejdařům zachránilo existenci: "Jsou to legislativní úpravy, které znemožní pérování ochránců životního prostředí."

Kromě systémových věcí by nákladní vodní dopravu podle Raby pomohl zachránit i jeden nesystémový krok. "Stát má k dispozici program pomoci rejdařům, kde by se měly částečně sanovat ztráty z nízkých vodních stavů, případně zastavené vodní dopravy. Program je odsouhlasený i Evropskou unií, ČR má tuto výjimku. Bohužel do dnešního dne vláda nevyužila tuto možnost a rejdařům nepomohla," zmínil Raba s tím, že Česko může takto vyplatit až 53 milionů korun ročně.

"Plavební stupeň Děčín je to nejzákladnější. Očekáváme ale, že se to u tohoto nezastaví. Základní prioritou je splavnění poslední nesplavné části Labe od Střekova," zmínil 1. místopředseda sekce Lukáš Hradský.

U plavebního stupně Děčín byla vrácená k dopracování dokumentace posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), a to kvůli připomínkám ministerstva životního prostředí. Celý proces se tak zdrží nejméně o rok.

"Vyzvali jsme vládu, pokud neumí vytvořit podmínky pro udržení nákladní vodní dopravy, tak ať přistoupí k programu, který nám umožní se ctí odejít," zmínil Raba a 1. místopředseda Hradský záměr vyčíslil: "Nadhodili jsme částku 600 milionů korun. Peníze jsme uvažovali pro přístavy, aby mohly postavit skladové haly a orientovat se na jiné činnosti. Další část financí byla uvažovaná na přestavbu nákladních lodí tak, aby se mohly přesunout na kanálovou dopravu tam, kde je podporovaná."

Podle sekce je zájem podporovat lodní dopravu eminentní v Německu a Česko by se nemělo bránit tomu zajistit si přístup do přístavu v Hamburku.

Tématické zařazení:

 » Doprava