Antiviroví experti předpovídají nárůst útoků na Facebook - Krimi - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Krimi

Antiviroví experti předpovídají nárůst útoků na Facebook

Ikona

18. března 2010, 15.22 | SVĚT | Letošním trendem v oblasti počítačové kriminality budou útoky na sociální sítě, především Facebook. Ve čtvrtek to řekl Vladimír Brož z antivirové společnosti McAfee. Uživatelé Facebooku se stali lákavým cílem pro hackery. Dokládá to bleskové rozšíření viru, který pod záminkou změny hesla umožňujícího přihlášení do této sociální sítě nainstaluje škodlivé programy.

 

Mezi nimi byl i programy zachycující například hesla pro internetové bankovnictví. Tento virus šířící se elektronickou poštou se objevil ve středu.

Útoky na uživatele Facebooku budou podle ředitele české pobočky McAfee Vladimíra Brože stále častější a budou hlavním trendem roku 2010 v oblasti počítačové bezpečnosti. Ataky mohou být zprostředkovány i interní poštou Facebooku.

Novinkou je, že napadání aplikací firmy Adobe bylo loni častější než ataky na programy největšího producenta operačních systémů Microsoftu, uvedl Brož. V následujícím roce odborníci čekají potvrzení tohoto trendu. Cílem útoků je zejména Adobe Reader a Flash, dvě aplikace, které jsou prakticky na každém počítači s operačním systémem Windows připojeným k internetu.

Prudký růst počtu útoků souvisí se začátkem ekonomické recese v letech 2007-8. V první řadě enormně vzrostl počet trojských koní. Jde o programy skrytě provádějící činnost, se kterou by uživatel nesouhlasil.

Trendem je i nástup tzv. scareware, tedy programů vzbuzujících v uživateli dojem, že se již stal obětí útoku a následně se falešně vydávajících za antivir či jinou bezpečnostní aplikaci. Nárůst tohoto typu útoků za poslední dva roky dosáhl 663 %. Obětí tohoto typu útoků se denně na celém světě stane milion osob. Zástupci společnosti McAfee očekávají, že to bude právě tento typ malware, který napáchá v roce 2010 nejvíce škod. Zisk z toho typu podvodů celosvětově dosahuje 300 milionů dolarů ročně.

Za třetí čtvrtletí roku 2009 se na internetu objevilo 600 tisíc nových odkazů na falešné antiviry. „Tento byznys je až neuvěřitelně výnosný,“ vysvětluje bezpečnostní výzkumník Francois Paget z McAfee Labs. „Podvodná společnost Innovative Marketing dokázala takto za jediný rok získat až 180 milionů dolarů,“ uvádí Paget.

Uživatel, který podvodu naletěl, je poškozen hned několikrát. Nainstaluje si programy, které dokážou krást data i hesla a často předají i kontrolu nad počíítačem do nepovolaných rukou. Nainstalovaný falešný antivir obvykle vypadá velmi věrohodně, a nezkušení uživatelé tak často podlehnou výzvě, že pro odstranění (zpravidla neexistujících) virů je potřeba zakoupit plnou verzi programu. Tím odevzdává útočníkům údaje o své platební kartě a nezanedbatelnou částku předává přímo na účet hackerů. Za falešné produkty firmy Innovative Marketing tak zaplatily na čtyři miliony lidí. V dalším kroku se majitel počítače obvykle nevyhne platbě za skutečné odvirování.

Bezpečnostní rizika nejsou zanedbatelná ani na českém internetu. ČR byla ve druhém čtvrtletí roku 2009 celosvětově desátá v rozesílání spamu. V hodnocení nebezpečnosti je doména cz na 54. místě, za nebezpečné se pokládá jedno procento webů. Slovensko je na tom hůře, doména sk je 45. nejrizikovější.

Odborníci vyhodnocují i rizikové dotazy. V České republice je nejnebezpečnější celebritou Dana Morávková. Po zadání jejího jména do vyhledávače má uživatel největší „šanci“, že bude přesměrován na škodlivé stránky. Primát Morávkové je pravděpodobně dán jejím angažmá v seriálech komerčních televizí zacílených na věkovou skupinu, která patří mezi počítačově méně vzdělanou část populace. Morávková z pozice nejnebezpečnější české celebrity sesadila Karla Gotta. Z hlediska internetu jako celku se nejčastěji zneužívá jméno americké herečky Jessicy Bielové známé například z nové verze hororu Texaský masakr motorovou pilou.

Rafinovanost a propracovanost útoků způsobuje, že není výjimkou, když falešným programům naletí i zkušený uživatel počítače. Proto začala firma McAfee nabízet službu Consumer Threat Alert. Cílem je posílat zaregistrovaným uživatelům co nejdříve varování o nových bezpečnostních rizicích. Služba je zdarma, v současnosti je však dostupná jen v angličtině.

Tématické zařazení:

 » Krimi