Somálští piráti a jejich kořist v roce 2009 - Krimi - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Krimi

Somálští piráti a jejich kořist v roce 2009

Ikona

2. ledna 2010, 10.20 | ADENSKÝ ZÁLIV | V roce 2009 došlo na celém světě k nejméně 324 útokům pirátů. Více než polovina z nich připadá na oblast východního pobřeží Afriky, somálských pobřežních vod a zejména Adenského zálivu, která se tak stala nejnebezpečnější námořní trasou na světě. Každý rok Adenským zálivem propluje téměř 20 tisíc nákladních i osobních plavidel, které míří k Suezskému průplavu, nebo z něj.

 

I když rok 2009 patřil k „hubenějším“ obdobím námořního lupičství, piráti únosy získaly miliony dolarů a mezinárodní komunita proti nim stále nenašla účinnou zbraň.

Podle Mezinárodního námořního úřadu (IMB) u východního pobřeží Afriky piráti od ledna do prosince 2009 zaútočili na nejméně 200 plavidel, unést se jim podařilo nejméně 37 lodí a celkem téměř 600 členů jejich posádek. Většinu z lodí a posádek piráti po dohodě s majiteli a zaplacení výkupného propustili. V jejich zajetí ale stále zůstává nejméně 12 plavidel:

WIN FAR 161 – tchajwanská rybářská loď na lov tuňáků, piráti ji zajali 6. dubna 2009.

AL CHALIK – indická loď s 26 lidmi na palubě, piráti ji zajali 22. října severně od Seychel.

LYNN RIVAL – výletní jachta britského manželského páru Paula a Rachel Chandlerových, která byla unesena 27. října východně od Tanzanie. Podle posledních informací piráti požadují za manžele i loď výkupné sedm milionů dolarů.

THAI UNION 3 – piráti na dvou motorových člunech zajali tuto rybářskou loď na lov tuňáků 29. října 2009. Na palubě bylo 27 členů posádky – 23 Rusů, dva Filipínci a dva Ghaňané.

FILITSA – loď plující pod vlajkou Marshallových ostrovů z Kuvajtu do jihoafrického Durbanu byla unesena 10. listopadu necelých 1000 kilometrů severovýchodně od Seychel. Na palubě bylo kolem 24 členů posádky – tři řečtí důstojníci a filipínské mužstvo.

THERESA VIII – chemický tanker plující pod vlajkou Panenských ostrovů zajali piráti 16. listopadu. Na jeho palubě je 28 jihokorejských námořníků.

MARAN CENTAURUS – řecký supertanker unesený 29. listopadu i s osmadvacetičlennou posádkou: devět Řeků, dva Ukrajince, jednoho Rumuna a 16 Filipínců. Na palubě tankeru je 275 tisíc tun (dva miliony barelů) ropy v ceně 150 milionů dolarů (2,5 miliardy korun).

ŠÁHBAJG – rybářská loď s 29 členy posádky plavící se pod pákistánskou vlajkou, unesená 6. prosince.

NESEYA – indická plachetní loď se 13 členy posádky, unesená 18. prosince.

AL MAHMÚD II – jemenská loď unesená 28. prosince s 15 lidmi na palubě.

ST JAMES PARK – britský tanker převážející chemikálie na výrobu plastů, unesený 28. prosince. Na palubě bylo 26 členů posádky z Bulharska, Gruzie, Indie, Filipín, Polska, Rumunska, Ruska, Turecka a Ukrajiny.

NAVIOS APOLLON – pod panamskou vlajkou plující nákladní loď vezoucí do Indie náklad hnojiva, unesená 28. prosince. Posádku tvořilo 19 mužů.

Nejlukrativnější kořistí v roce 2009 zůstává tanker Maran Centaurus, který je již druhým supertankerem uneseným za posledních 13 měsíců. Tím prvním byl saúdskoarabský ropný supertanker Sirius Star unesený v listopadu 2008. Piráti ho propustili v lednu 2009, když za něj a za posádku dostali výkupné ve výši tří milionů dolarů (51,5 milionu korun).

Unesenou loď piráti dopraví k somálskému pobřeží k některé ze svých základen. O unesené posádky se piráti obvykle poměrně dobře starají, protože cílem pirátů je získat od majitelů lodě výkupné nejen za plavidlo, ale i za posádku. V posledních dnech roku 2009 například propustili singapurskou obchodní loď Kota Wajar s 21 námořníky na palubě, za kterou dostali čtyři miliony dolarů (72 milionů korun).

Pirátství v Somálsku je důsledkem občanské války, kdy v roce 1991 somálští válečníci svrhli diktátora Siada Barreho a země skončila v chaosu a anarchii. To dovolilo některým zahraničním plavidlům nezákonnému lovu ryb v somálských výsostných vodách, další plavidla se u somálského pobřeží zbavovala toxického a průmyslového odpadu.

Ke konci 20. století proto místní rybáři společně s milicemi vytvořili dvě organizace na sledování a zahánění takových plavidel – Somálskou pobřežní hlídku a Národní dobrovolnou pobřežní hlídku. Somálci se tak naučili, jak snadno zajmout i velká plavidla a z obranné pobřežní hlídky se postupně přeměnily v útočné pirátské skupiny s velkým dosahem.

V počátcích jejich "řemesla" se piráti snažili na rybářských člunech dostat do blízkosti napadeného plavidla a dostat se na palubu. S přibývajícími penězi i zkušenosti začali k nájezdům používat rychlé čluny, moderní technologie jako je GPS a zbraně. V dnešní době užívají k pátrání po kořisti takzvané "mateřské lodě". Když plavidlo spatří, použijí menších motorových člunů k útoku na oba boky napadené lodě.

Aby zastrašili posádku a rychle a bez problémů se dostali na palubu, piráti někdy střílí nad palubu. Většina plavidel mezinárodní obchodní flotily nemá zbraně a jednou z mála "zbraní" námořníků jsou hasičské hadice s vodou.

Všichni analytici se shodují, že nejlepší způsob, jak omezit pirátství, je dosáhnout politické stability v zemi, kterou 18 let sužuje občanská válka a bezvládí. Přímo na moři pak hlídkuje více než deset válečných plavidel několika států včetně Ruska, Číny nebo zemí NATO a EU. Jejich přítomnost ale útokům příliš nebrání, piráti se navíc za kořistí odvažují dále na otevřené moře.

Tématické zařazení:

 » Krimi