Rostou počty stížností zákazníků Skupiny ČEZ na falešné energetiky - Krimi - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Krimi

Rostou počty stížností zákazníků Skupiny ČEZ na falešné energetiky

Doprovodný obrázek

8. září 2009, 13.59 | ČESKÁ REPUBLIKA | V poslední době se množí případy podvodného jednání, které poškozuje jak zákazníky Skupiny ČEZ, tak i dobré jméno této energetické společnosti. Na podvodníky zpravidla upozorňují sami zákazníci na non-stop zákaznické lince 840 840 840. Jednání se jim buď nezdá, nebo si chtějí informace ověřit, bohužel většinou ex post.

 

Vzhledem k rostoucímu počtu nekalých jednání Skupina ČEZ považuje za nutné své zákazníky varovat. Někteří podvodníci se vydávají za falešné energetiky a požadují od lidí různé doklady (např. faktury, plány záloh apod.) pod záminkou výměny elektroměru, vrácení přeplatku či poskytnutí slevy. Pak takto zaměstnané zákazníky okradou. O své peníze mohou zákazníci přijít také při rozměňování bankovek, např. pod záminkou vracení přeplatku. Nebezpečí zneužití osobních informací hrozí lidem v případě, že ukáží osobní informace falešnému energetikovi. Podvodník může jejich jménem a bez jejich vědomí dále jednat, např. na telefonních linkách Skupiny ČEZ. Jiné společnosti zase zákazníkům lživě tvrdí, že s nimi ČEZ spolupracuje a odpojí jejich odběrné místo, pokud nebudou schopni splácet půjčky.

 
Nejrizikovějšími skupinami lidí pro podvodná jednání jsou sociálně slabí a starší občané.
 
Neeticky se někdy chovají i externí spolupracovníci skutečných energetických společností, kteří využívají nátlakové praktiky podomních prodejců. Zjišťují veškeré dostupné informace od lidí a často nutí zejména starší občany k okamžitému podpisu a zaplacení aktivačního poplatku.
Jeho výše je nezřídka vyšší než možná úspora za několik let. Nedávají jim možnost si v klidu nabídku pročíst. Zákazníci si pak stěžují a snaží se odvolat podpis pod vnucenou smlouvou, která je zavazuje odebírat elektřinu od jiného dodavatele.
 
Podpis pod smlouvou už ale nelze vzít zpět. Dá se také snadno zneužít. Skupina ČEZ proto připomíná zákazníkům, aby si vždy pečlivě prostudovali smlouvu, případně si vzali čas na rozmyšlenou. Solidní obchodníci rádi počkají.
 
Některé energetické společnosti lákají na výhodné nákupy spotřebního zboží pod záminkou nahlášení stavů elektroměrů či pořízení opisů faktur, aby se dostaly k potřebným údajům. Zákazníkům předají kupón v určité nominální hodnotě na slevu elektřiny u ČEZu. Ti se však této slevy nikdy nedočkají.
 
Nedávno se začaly objevovat i případy obchodní strategie, kdy je zákazníkům Skupiny ČEZ sdělováno, že pokud chtějí nového dodavatele plynu, musí změnit i dodavatele elektřiny. Zákazníci jsou tak nuceni provést změnu, i když jsou s energetickými službami spokojeni.
 
Nejčastější případy podvodného jednání v současnosti:
 
severní Čechy
 
srpen 2009 , Ústí nad Labem - Jedná se o nejrozsáhlejší případ.Domácnosti navštívili podvodníci, kteří vybírali zálohy na výměnuelektroměrů za digitální. Požadovali opisy faktur.Například osmdesátiletázákaznice podvodníkovi uhradila 2 tisíce korun.Na zákaznickou linku Skupiny ČEZ volala její dcera a ověřovala, zda máme takovéto nové postupy. Poškozených byli desítky.
 
srpen 2009, Litoměřicko - Zde podvodníci požadovali od lidí zálohy 2 tisíce korun na nové elektroměry. Tvrdili, že výměna elektroměru stojí 10 tisíc korun a že obce po dohodě s ČEZem uhradí doplatek 8 tisíc korun.
 
 
východní a střední Čechy
 
od července 2009 dosud - Množí se hovory a emaily od zákazníků, kteří si chtějí ověřit, zda zaměstnanci Skupiny ČEZ skutečně obchází domácnosti a nabízí slevu.Jedná se o podvodníky, kteří pracují externě pro jinou energetickou společnost a vydávají se za pracovníky Skupiny ČEZ. Kontrolují faktury a elektroměry. Mohou se tak dostat k důležitým informacím a použít je pro nekalé jednání. Jedná se o desítky případů.
 
střední Morava
 
od května 2009 dosud - Podomní obchodníci žádají opisy faktur. S ČEZem jednají jménem zákazníků a při  komunikaci používají spojovací čísla SIPA. Není zřejmé, jak se k nim dostali. Jde o desítky případů.
 
celá republika
 
od května 2009 dosud - Firma CASHPRO.cz, která půjčuje úvěry do 3 milionů korun, lidem sděluje, že pokud neuhradí splátky úvěru za stanovených podmínek, odpojí ČEZ jejich odběrné místo (stejně hrozí i odpojením plynu). Skupina ČEZ se proti tomuto jednání ostře ohrazuje. Během několika dní obdrží tato společnost vyzývací dopis, aby upustila od neetického jednání. Bylo zaznamenáno pouze několik případů.
 
 
Opatření ČEZ: Všichni pracovníci obsluhy zákazníků byli o výše uvedených případech informováni. Veškerá podezření zjištěná v hovorech nebo emailech jsou monitorována a byla předána k dalšímu prošetření.
 
 
Skupina ČEZ se od podobných návštěv a podivných forem jednání distancuje.
Právník společnosti ČEZ Prodej, Jan Laifr k případům říká: „Skupina ČEZ podnikne příslušné kroky v souladu s právním řádem České republiky, aby bylo zabráněno poškozování dobrého jména Skupiny ČEZ. Všichni zákazníci, kteří podvodné jednání ČEZu oznámili, byli informováni, že se mají obrátit na Policii České republiky.“
 
Desatero proti podvodům
-   v případě jakýchkoli pochybností mohou zákazníci kdykoli volat na zákaznickou linku 840 840 840, kde si mohou ověřit i příslušnost zaměstnance ke Skupině ČEZ
- v terénu se pohybují technici společností ČEZ Distribuce, a.s., ČEZ Distribuční služby,
   s.r.o. a ČEZ Měření, s.r.o. a nasmlouvané firmy, především společností ČEZ Měření
 (odečítání a výměna elektroměrů), které mají od společnosti udělenou Plnou moc
- skuteční zaměstnanci Skupiny ČEZ se mohou vždy prokázat platným služebním
   průkazem s fotografií a názvem společnosti
- zaměstnanci Skupiny ČEZ mají automobily označené logem Skupiny
   ČEZ
- zaměstnanci Skupiny ČEZ nosí oděv s označením společnosti, většinou ve firemních
   barvách (šedá a oranžová)
-  pokud musí zaměstnanec Skupiny ČEZ vstoupit na soukromý pozemek, na kterém je   
   umístěno zařízení distribuční soustavy, může na vyžádání předložit kartu s informacemi,  
   podle kterých je oprávněn na nemovitost vstoupit (práva provozovateli distribuční
   soustavy vymezuje Energetický zákon)  
- zaměstnanci Skupiny ČEZ nikdy nevybírají peníze v hotovosti
- zákazníci Skupiny ČEZ jsou informováni o plánovaných návštěvách techniků
dopisem nebo na faktuře (údržba distribučního zařízení, výměna elektroměru atd.) nebo   návštěvu požaduje sám zákazník; některé případy jsou řešeny operativně a není možné je hlásit (odstraňování poruch, kontrola vadných zařízení apod.)
- zaměstnanci Skupiny ČEZ (ani externisté) neobcházejí domácnosti s obchodními
   nabídkami
-   zaměstnanci Skupiny ČEZ dbají na ochranu osobních údajů zákazníka dle Zákona  101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů; pokud požadují technici dokument s osobními údaji zákazníka, vždy souvisí s požadavkem zákazníka (např. revizní zprávy)

Doprovodný obrázek

Ikona

Tématické zařazení:

 » Krimi