Bankám jsme loni platili na poplatcích v průměru 1216 korun za sekundu - Finance - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Finance

Bankám jsme loni platili na poplatcích v průměru 1216 korun za sekundu

29. dubna 2011, 12.53 | ČESKÁ REPUBLIKA | Čisté výnosy z bankovních provizí v roce 2010 stouply v meziročním srovnání o 5,2 procenta na 38,3 miliardy Kč. Jak v pátek informoval server Bankovnipoplatky.com, to představuje v průměru přes 105 milionů korun za den a 1216 Kč za sekundu, oproti 1156 korun za sekundu v roce 2009.

 

Čisté výnosy z poplatků a provizí generuje rozdíl mezi hrubými výnosy z poplatků a provizí a náklady na poplatky a provize. Jde tedy o jakýsi „poplatkový zisk“. Po výnosech z úrokových operací (rozdíl mezi úroky z úvěrů a úroky z vkladů) jsou poplatkové výnosy druhým nejdůležitějším výnosem bank, který pomáhá pokrýt provozní náklady a často bývá jazýčkem na vahách v otázce profitability jednotlivých bankovních produktů.

„Poplatky tvoří, a v nejbližších letech se to evidentně nezmění, základní stavební kámen výnosů bank v ČR. Otázkou je míra toho, co bankovní klient u nás ještě snese. Zatím to vypadá, že dost. Nicméně nástupem další generace, která již ovládá svůj účet přes internetbanking, tedy levnějším kanálem, musejí výnosy z poplatků logicky klesat,“ uvedl Patrik Nacher, majitel serveru Bankovnipoplatky.com.

Nejvíce na poplatcích loni vydělala Česká spořitelna, která má největší klientskou základnu, a to 12,167 mld. Kč. V průměru tak její čisté výnosy z poplatků a provizí činily 386 Kč za sekundu. Na druhém místě se v poplatkovém žebříčku umístila Komerční banka (255 Kč za sekundu), třetí byla Československá obchodní banka s čistými poplatkovými výnosy 173 Kč za sekundu. Ta je zároveň jedinou bankou, u které došlo v ukazateli čistých výnosů z poplatků a provizí k meziročnímu poklesu. GE Money Bank, jež se v minulém roce umístila na čtvrtém místě (2009: 3,188 mld. Kč, tj. 101 Kč za sekundu) zveřejní výsledky za rok 2010 až v pondělí 2. května.

Je ale nutné uvědomit si, že ne všechny čisté poplatkové výnosy bankám plynou z retailového bankovnictví, tedy ze zpoplatnění bankovních služeb pro běžné klienty – fyzické osoby. „Velmi podstatnou část poplatkových výnosů banky vybírají za služby pro korporátní klienty. Ti mají mnohdy ještě méně možností, jak substituovat produkty u levnějších bank, protože nabídka není tak široká,“ upozornil analytik Aleš Rod.

Zatížení běžných klientů tak může být mnohem nižší, než naznačují hospodářské výsledky banky. Například u UniCredit Bank přes 70 procent čistých výnosů z poplatků a provizí (celkem 2,634 mld. Kč za rok 2010) činí výnosy z firemní (korporátní) divize, od retailových klientů plyne zhruba 20 procent poplatků.

Tématické zařazení:

 » Finance