Audit armádních zakázek: servis techniky je předražený - Finance - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Finance

Audit armádních zakázek: servis techniky je předražený

Ikona

28. prosince 2010, 10.26 | PRAHA | Ministerstvo obrany nenakupuje jen předražená letadla, transportéry a další techniku. Nyní se ukázalo, že více, než je obvyklé, platí i za následný servis a další služby, uvedl deník E15. Vyplývá to z výsledků auditů, které nařídil šéf rezortu Alexandr Vondra. „Třeba za servisní hodinu některých vozidel platíme´až čtyřnásobně více,“ shodují se dobře informované zdroje blízké ministerstvu. V této souvislosti například zmiňují nákup 90 lehkých obrněnců Iveco za 3,9 miliardy korun.

 

Vážné pochybnosti o cenách služeb jsou i u dopravních strojů CASA za 3,6 miliardy.

U italských vozidel vybavených norskou zbraňovou stanicí je zarážející rozdíl v ceně, který by se dal vysvětlit právě předraženým servisem. V roce 2008 koupilo ministerstvo 15 kusů, za jeden zaplatilo 33 milionů korun. Koncem loňského roku pak byla uzavřena smlouva na dodávku dalších devíti desítek. Cena jednoho obrněnce se však vyšplhala na 43 milionů.

U španělských letadel byla smlouva o takzvané servisní podpoře uzavřena až dodatečně. Školení pilotů, opravy či součástky celkem přijdou na rovnou jednu miliardu. Ovšem pouze do roku 2013, pak bude armáda muset podepsat nový kontrakt.

Ministr Vondra komentuje hloubkové kontroly pouze obecně. „Při auditech jsme si často kladli otázku, zda se dané zbraňové systémy nemohly nakoupit levněji,“ konstatoval.

Zástupce obchodní firmy Praga Export Petr Ptáček odmítl, že by servis za italské obrněnce i norské zbraňové stanice byl předražen. „S ministerstvem jsem jednal v prosinci, na nic si nestěžovalo,“ řekl včera.

Člen výboru pro obranu a bezpečnost za ČSSD Antonín Seďa rozdíl v ceně vozidel Iveco nechápe. „Čím více jich ministerstvo nakupuje, tím jsou dražší. Je to množstevní sleva otočená naruby,“ řekl poslanec. Když byli armádní nákupčí členy výboru dotazováni, tvrdili, že vojáci si objednali více různých verzí. „Některé jsou prý až o čtyřicet procent dražší než základní provedení. O jaké úpravy přesně jde a k čemu je armáda potřebuje, však úředníci neupřesnili,“ dodal Seďa.

Podle Petra Ptáčka z Pragy Export zaplatí ministerstvo za jednu servisní hodinu zhruba stejně, kolik si účtují třeba opravny značkových osobních automobilů. „To nám nepřipadá nijak přemrštěné, protože jde o vojenskou speciální techniku dodanou v omezeném počtu,“ uvedl Ptáček. Při zajištění servisu například v Afghánistánu si pak podle něho Praga účtuje o desítky procent méně, než by česká armáda zaplatila přímo výrobcům, tedy italské společnosti Iveco a norské zbrojařské firmě Kongsberg.

Tématické zařazení:

 » Finance