Nový jez na Labi: 40 centimetrů za 5 miliard - Zajímavosti - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Zajímavosti

Nový jez na Labi: 40 centimetrů za 5 miliard

Ikona

10. září 2010, 10.09 | DĚČÍN | Ministerstvo dopravy chce postavit na Labi nedaleko Děčína jez za více než půl miliardy korun, aby usnadnilo lodní přepravu do Německa v době sucha. Podle pátečního vydání Hospodářských novin (HN), ale jez dopravě na řece nepomůže, navíc Němci žádné podobné stavby neplánují. Jez na Labi u Děčína přilepší lodní dopravě o zhruba 40 centimetrů, čeští rejdaři ho požadují proto, aby měli i v době sucha volnou cestu na státní hranice s Německem.

 

A ministr dopravy Vít Bárta investici přislíbil i v době tvrdých ekonomických škrtů. Jenže podle HN jezy nebudou mít spásný efekt.

Německo s žádnou stavbou v blízkosti hranic nepočítá. "Spolkový dopravní plán neobsahuje žádná opatření pro výstavbu na Labi mezi německo-českou hranicí," sdělil Hans Bärthel, ředitel odboru plánování Ředitelství vodní a lodní dopravy Magdeburg. Německo má pouze údržbové plány na úpravu dna, které mají zajistit minimální ponor lodí 140 centimetrů po 345 dní v roce, podle ředitelství navíc s "omezeními v některých úsecích".

"Těch 140 centimetrů je pro nás bod zlomu. Hranice ekonomické výhodnosti," popisuje ředitel rejdařské společnosti ČSPL Milan Raba. Nový jez u Děčína má garantovat stejných 140 centimetrů i na české straně po dobu 345 dní v roce. Jde o takzvanou střední variantu ze tří navržených, ke které se přiklání Ředitelství vodních cest. Oproti současnému stavu na Labi se hladina zvedne zhruba o 40 centimetrů. "Pak taková stavba nemá smysl," tvrdí bývalý náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták.

Navíc podle Labe do Německa vede opravený železniční koridor, který má volnou kapacitu, upozorňují HN. V roce 2007, to bylo podle údajů Správy železniční a dopravní cesty volných 20 milionů tun ročně, plánovaný cíl lodní přepravy po stavbě jezu u Děčína jsou 3 až 4 miliony tun zboží.

Přesto ministr lodní dopravu otevřeně podporuje. "Diskuse není o tom, jestli jez máme postavit nebo ne. Pojďme se bavit o tom, jaké kroky je nyní nutné učinit k tomu, abychom jednou stavěli," řekl Bárta při své nedávné návštěvě oblasti. Podle Ředitelství vodních cest bude možné jez stavět už v roce 2013.

Tématické zařazení:

 » Zajímavosti