V Mostě budou bojovat jezdci tahačů - Aktuality - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Aktuality

V Mostě budou bojovat jezdci tahačů

Ikona

22. srpna 2008, 00.15 | Most / Na Autodromu Most se na konci srpna koná nejdůležitější podnik sezóny – Matador Czech Truck Prix 2008. Na poslední dva srpnové dny se sem sjede evropská špička a bude bojovat o body do prestižního evropského šampionátu…

 

Závody tahačů mají svůj původ v Americe, kde se zpočátku konaly neoficiálně, spíš jen jako kratochvíle pro drsné řidiče mnohatunových monster, kteří brázdili státy křížem krážem. Postupně se z nich ovšem vyvinula divácky velice oblíbená podívaná.
První podobné závody se pak v roce 1982 konaly v Evropě a v roce 1985 už se jel první oficiální podnik evropského šampionátu na britském okruhu v Brands Hatch.
V Mostě se FIA European Truck Racing Cup objevil poprvé v roce 1992, letos se tu tedy jede posedmnácté.
Český podnik prestižního evropského seriálu je tradičním vrcholem mostecké motoristické sezóny a v posledních letech se daří předvádět desetitisícům fanoušků z celé Evropy naplněný startovní rošt. Bitvy tahačů se dlouhé roky jezdily pod záštitou Mezinárodní automobilové federace FIA jako oficiální pohár. V roce 2006 se už poprvé jely pod hlavičkou FIA coby evropský šampionát.
Tahače startují stylem IndyCar, tedy letmým startem. Z bezpečnostních důvodů také platí rychlostní limit 160 km/h (100 mph), který je pečlivě hlídán pomocí kontrol kotoučků z tachografů, které jsou při každém závodě přesně kalibrovány.
Za překročení rychlostního limitu jezdci dostávají časovou penalizaci, za opakované překročení rychlosti přichází diskvalifikace.
Dalším velice hlídaným faktorem je kouřivost motoru. Při vyšší produkci černého výfukového dýmu jezdec dostává varování a posléze trest vyloučení ze závodu.
Penalizace jezdci hrozí i v případě, že nerespektuje profil trati a stopu si zkracuje přejížděním obrubníků. Proto jsou v exponovaných místech instalovány za obrubníky červenobíle pruhované pylony, při jejichž sražení následuje varování a po opakování incidentu penalizace, trest Drive Through, Stop and Go, či diskvalifikace.
Systém závodů tahačů je poněkud odlišný například od bitev cestovních vozů, či motocyklů. Měřený trénink určuje pořadí na roštu pro první kratší závod, který je označen jako kvalifikační. Jeho výsledek pak dává pořadí pro delší, mistrovský (dříve pohárový) závod. Takový je program závodní soboty a v neděli se podle stejného principu jedou druhé jízdy.
Nejdůležitější  informací pro letošní ročník je fakt, že po dvanácti letech se český podnik koná v situaci, kdy vedoucím jezdcem průběžného bodování je český pilot, nemluvě o tom, že startuje zas českou stáj a na českém stroji.
David Vršecký je zkrátka jezdcem, který letos má šanci na titul šampióna…
 

Tématické zařazení:

 » Aktuality