Inteligentní systém řízení dopravy v Hradci Králové již zčásti funguje - Královéhradecký - Český Metropol

Královéhradecký

Inteligentní systém řízení dopravy v Hradci Králové již zčásti funguje

6. ledna 2022, 13.12 | Inteligentní systém řízení dopravy v Hradci Králové, který město začalo budovat loni v červenci, již zčásti ve zkušebním režimu funguje. Stavbaři zatím novými semafory osadili deset z 34 křižovatek určených k přestavbě. Nové semafory mají tři ze čtyř předělávaných přechodů pro chodce. ČTK to dnes řekla mluvčí magistrátu Kateřina Šmídová. Systém město vyjde na 229 milionů korun bez DPH a s jeho plným spuštěním se počítá v roce 2023.

 

Dosud pevně nastavená takzvaná zelená vlna, na kterou byli motoristé ve městě zvyklí, už nefunguje. Postupně ji nahrazuje nová zelená vlna reagující na aktuální intenzitu dopravy a potřeby průjezdu křižovatkami vozidel MHD a záchranářů. "Takto zkoordinované jsou od poloviny prosince semafory na hlavním tahu na silničním okruhu v úseku od Rašínovy třídy přes křižovatky s ulicemi V Lipkách a Gočárovou třídou až po křižovatku s třídou Karla IV. Jedná se tedy o celou Střeleckou ulici," uvedla mluvčí.

 

Ve Střelecké ulici už zkušebně funguje také noční režim světelné signalizace. Na silničním okruhu je zde v noci nastaven zelený signál na hlavním tahu. Jakmile detektor zaznamená vozidlo přijíždějící do křižovatky z boční ulice, semafor se přepne a umožní mu průjezd. Podobně to funguje ve Střelecké ulici v noci i ve dne na přechodech pro chodce, kde si však chodec semafor na zelenou musí přepnout stisknutím tlačítka sám.

 

Systém nové zelené vlny se bude postupně rozšiřovat i na další páteřní komunikace ve městě. V další fázi se počítá se sladěním semaforů na všech křižovatkách na Rašínově třídě, která je hlavní výpadovou silnicí z Hradce Králové na Pardubice a k dálnicích D11 a D35.

 

Nový systém by měl zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy ve městě. Dopravu bude řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. U MHD bude systém preferovat vozidla se zpožděním. Součástí systému bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou. Dodavatelem systému je firma Cross Zlín.

 

Cena za systém 229 milionů korun je včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb. Město na pořízení systému získalo evropskou dotaci 157,8 milionu korun.

Zdroj: ČTK

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Doprava  

 » Kraje  » Královéhradecký