Praha může do 14 dnů místo opencard vydávat papírové kupony - Praha - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Praha

Praha může do 14 dnů místo opencard vydávat papírové kupony

zdroj: archiv Metropolu

Praha | Praha má připravenu krizovou variantu, podle níž by do 14 dní od pokynu rady mohla začít místo opencard vydávat papírové průkazky a kupony ma městkou hromadnou dopravu. Z materiálů, které má ČTK...

 

k dispozici, vyplývá, že papírové průkazky by měli dostat cestující, kterým skončí platnost opencard, a také noví žadatelé o jízdní doklad. Ostatní by zatím dál jezdili na opencard. Praha se tak připravuje na možnost, že se s vlastníkem práv k systému opencard, firmou eMoneyServices (EMS), nedohodne. Dnes v noci obě strany údajně dojednaly, že EMS zaručí provoz karet do konce června. Praha ale musí začít platit dluhy.
    Zástupci EMS ovšem dohodu popírají. Tvrdí, že s nimi Praha nejedná, ač ji firma opakovaně upozorňovala na končící smlouvy a dlužné částky. EMS dnes navíc přeložila nové řešení. Cestou by prý mohl být vstup soukromých investorů do projektu opencard. Šlo by o takzvaný projekt PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Praha by za práva k opencard zaplatila 85 milionů korun, místo původních 370 milionů. Do dvou let by projekt zcela ovládla, o zisk by se ale dělila s EMS a investory, pro které je projekt s milionem klientů tučným soustem. Město se podle operátora, který opencard spravuje, musí s možnou variantou seznámit.
    Vedení města už řadu měsíců neúspěšně řeší, jak s projektem naložit dál. Vázáno je údajně nevýhodnými smlouvami z minulosti. Podle informací ČTK radní za TOP 09 dlouho do noci jednali o zavedení papírových průkazek. Diskutovalo se o tom, zda rada variantu schválí už na dnešním zasedání tak, aby dopravní podnik mohl od poloviny června s vydáváním začít. Ve hře byl termín 18. června. Praze totiž tehdy vyprší smlouva s EMS, na níž je kvůli autorským právům provoz systému závislý. Po tomto datu by nebylo možné vydávat nové karty.
    Ještě v nočních hodinách se ale podle radního Jana Vašíčka (TOP 09) sešli zástupci Prahy s EMS a dojednali odklad tohoto termínu do konce měsíce. Odkládá se tak i tisk papírových kuponů. Podmínkou ale je, že Praha zaplatí část svých závazků vůči EMS, a sice 30 milionů korun, které dluží za licence pro 250.000 karet. EMS si může za nezaplacené služby z minulosti nárokovat až 100 až 130 milionů korun.
    Praha v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) navíc mluví o otevřeném výběrovém řízení na "nové řešení". Zda jím bude nová karta, nebo třeba úplný návrat k papírovým kuponům, zatím neví. Dopravní podnik v podkladech pro vedení města upozornil na problémy spojené s případným úplným přechodem na papírové jízdenky. Všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie. "Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout," píše DPP. Tisk papírových průkazek a kuponů by vyšel na asi 16 milionů. Každý žadatel by zaplatil 20 korun. Za opencard dá 100 respektive 150 korun. Opencard ale slouží zároveň i jako čtenářský průkaz do knihovny, což by papírová varianta neumožňovala. Cena jízdného by zůstala stejná.
    Karta opencard Prahu stála 1,35 miliardy korun. Dosud si ji vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem milionu. Radní včetně primátora Hudečka za prodloužení smluv s EMS z roku 2012 čelí trestnímu stíhání. Nedávno kvůli tomu navíc Praha dostala pokutu od antimonopolního úřadu.
    V souvislosti s opencard, která pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS), bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Doprava  

 » Kraje  » Praha