Jídlo a pití
Zapomeňte na víno, vychutnejte si raději vodu!
zdroj: archiv Metropolu
Los Angeles | Gastronomičtí odborníci, kteří se zaměřují na nápoje, začínají stále častěji zaměstnávat svůj jazyk spíše než vínem prostou skleničkou vody. Podle nich ne všechny vody jsou stejné a voda je něco více...
než jen to, co teče doma z kohoutku a prodává se v plastových lahvích na masovém trhu. A pokud jde o to doplnit jídlo osvěžujícím nápojem, neexistuje podle nich nic lepšího než sklenice vhodně vybrané vody, píše na svých stránkách CNNMoney.
"Šéfkuchař se stará o jídlo, someliér se stará o víno, ale vypadá to, jako by se nikdo nestaral o vodu," postěžoval si CNNMoney antropolog Michael Mascha, který se specializuje na stravu. Díky své zálibě ve vodě Mascha napsal knihu, která podrobně popisuje chutě a profily balených vod z celého světa.
Samozřejmě se objevila řada těch, kteří tvrdí, že degustace vody a hledání vhodné vody k určitým pokrmům je záležitostí jednoho procenta elitářů. Mascha však s tímto názorem nesouhlasí. Domnívá se, že Američané jsou ohledně stravování stále vzdělanější a lidé již nechtějí mít k jídlu na stole pouze nudnou láhev vody Pellegrino.
Na vodu se rozhodla vsadit losangeleská restaurace Ray's & Stark Bar a nabízí vodu jak jídlu tak k degustaci. Zdejší nápojový lístek s vodou má 42 stránek.
"Voda není pouze vodou," říká specialista restaurace na vodu Martin Riese. A zdá se, že tuto myšlenku sdílejí i zákazníci restaurace. Od zavedení nápojového lístku s vodou v loňském roce se prodej vody v restauraci zvýšil o 500 procent. Riese má i vlastní značku vody Beverly Hills 90H20, která v letošním roce vyhrála cenu pro nejlepší vodu na světě.
Podobně jako u vína i v případě vody odborníci používají výrazy jako mineralita, vyváženost a pocit v ústech, kdy popisují chuť vody a navrhují, ke kterému jídlu se voda nejlépe hodí. Riese se domnívá, že voda by se měla vybírat k jednotlivým jídlům podle kyselosti a slanosti. A jaké jsou jeho návrhy?
Například značka Voss, která se prodává v lahvi navržené umělcem pro Calvina Kleina, má mírně hořké tóny. Je tak vhodná ke chřestu.
V Dánsku se vyrábí voda Iskilde. Pochází z pramene objeveného před 15 lety pojišťovacím makléřem v důchodu a jeho manželkou. Experti odhadují, že voda z tohoto pramene může pocházet z poslední doby ledové. Cena je 12 dolarů (270 Kč) za litr. Podle Rieseho má Iskilde sladké a zemité tóny, což z ní dělá vodu vhodnou pro těstoviny, houbové pokrmy nebo pizzu s lanýži.
K lehkému jídlu, jako je sushi, doporučuje něco hladšího a jemného, jako je voda s nízkou mineralitou. Nejnáročnějším chuťovým buňkám bude určitě vyhovovat voda Lauquen z Patagonie. Tato značka je určena speciálně pro luxusní trh a prodává se za 24 dolarů (540 Kč) za litr.
K desertům se nejlépe hodí španělská voda Vichy Catalan, která je velmi slaná a hořká, a může tak dodat překvapivý rozměr čokoládovým pokrmům. "Velmi neočekávaně máte na svém jazyku sladké a slané tóny a to je velmi zajímavé," poznamenává Riese.
Tak nyní už stačí jen jeho doporučení vyzkoušet.
Zdroj: ctk.cz
Souhlasíte s přijetím eura?
34.2% |
||
| ||
28.7% |
||
| ||
19.5% |
||
| ||
17.7% |
||
|
Politika
-
Kancelář Senátu a NÚKIB posilují spolupráci v oblasti kybernetické a informační bezpečnosti
- Senátoři schválili 87 nominací na státní vyznamenání
- V Senátu o výsledcích prvního občanského parlamentu o médiích a demokracii
- Konference předsedů parlamentů EU: Trvající podpora Ukrajiny je nadále náš společný zájem
- Oslavy Dne osvobození v hlavním městě
- Více z rubriky politika
Zajímavosti
-
Nebezpečná klíšťata se šíří Českem. Velcí kopytníci jejich počty snižují
- Láska kvete v každém věku
- Rozmanitost rostlin pomáhá ukládat uhlík do půdy, ale ne všude stejně
- Nejlepší studenti si odnesli slávu i hodnotné ceny
- Dům přírody Žďárských vrchů patří mezi neobjevené skvosty roku 2025
- Více z rubriky zajímavosti