Zapomeňte na víno, vychutnejte si raději vodu! - Jídlo a pití - Český Metropol

Jídlo a pití

Zapomeňte na víno, vychutnejte si raději vodu!

zdroj: archiv Metropolu

Los Angeles | Gastronomičtí odborníci, kteří se zaměřují na nápoje, začínají stále častěji zaměstnávat svůj jazyk spíše než vínem prostou skleničkou vody. Podle nich ne všechny vody jsou stejné a voda je něco více...

 

než jen to, co teče doma z kohoutku a prodává se v plastových lahvích na masovém trhu. A pokud jde o to doplnit jídlo osvěžujícím nápojem, neexistuje podle nich nic lepšího než sklenice vhodně vybrané vody, píše na svých stránkách CNNMoney.
    "Šéfkuchař se stará o jídlo, someliér se stará o víno, ale vypadá to, jako by se nikdo nestaral o vodu," postěžoval si CNNMoney antropolog Michael Mascha, který se specializuje na stravu. Díky své zálibě ve vodě Mascha napsal knihu, která podrobně popisuje chutě a profily balených vod z celého světa.
    Samozřejmě se objevila řada těch, kteří tvrdí, že degustace vody a hledání vhodné vody k určitým pokrmům je záležitostí jednoho procenta elitářů. Mascha však s tímto názorem nesouhlasí. Domnívá se, že Američané jsou ohledně stravování stále vzdělanější a lidé již nechtějí mít k jídlu na stole pouze nudnou láhev vody Pellegrino.
    Na vodu se rozhodla vsadit losangeleská restaurace Ray's & Stark Bar a nabízí vodu jak jídlu tak k degustaci. Zdejší nápojový lístek s vodou má 42 stránek.
    "Voda není pouze vodou," říká specialista restaurace na vodu Martin Riese. A zdá se, že tuto myšlenku sdílejí i zákazníci restaurace. Od zavedení nápojového lístku s vodou v loňském roce se prodej vody v restauraci zvýšil o 500 procent. Riese má i vlastní značku vody Beverly Hills 90H20, která v letošním roce vyhrála cenu pro nejlepší vodu na světě.
    Podobně jako u vína i v případě vody odborníci používají výrazy jako mineralita, vyváženost a pocit v ústech, kdy popisují chuť vody a navrhují, ke kterému jídlu se voda nejlépe hodí. Riese se domnívá, že voda by se měla vybírat k jednotlivým jídlům podle kyselosti a slanosti. A jaké jsou jeho návrhy?
    Například značka Voss, která se prodává v lahvi navržené umělcem pro Calvina Kleina, má mírně hořké tóny. Je tak vhodná ke chřestu.
    V Dánsku se vyrábí voda Iskilde. Pochází z pramene objeveného před 15 lety pojišťovacím makléřem v důchodu a jeho manželkou. Experti odhadují, že voda z tohoto pramene může pocházet z poslední doby ledové. Cena je 12 dolarů (270 Kč) za litr. Podle Rieseho má Iskilde sladké a zemité tóny, což z ní dělá vodu vhodnou pro těstoviny, houbové pokrmy nebo pizzu s lanýži.
    K lehkému jídlu, jako je sushi, doporučuje něco hladšího a jemného, jako je voda s nízkou mineralitou. Nejnáročnějším chuťovým buňkám bude určitě vyhovovat voda Lauquen z Patagonie. Tato značka je určena speciálně pro luxusní trh a prodává se za 24 dolarů (540 Kč) za litr.
    K desertům se nejlépe hodí španělská voda Vichy Catalan, která je velmi slaná a hořká, a může tak dodat překvapivý rozměr čokoládovým pokrmům. "Velmi neočekávaně máte na svém jazyku sladké a slané tóny a to je velmi zajímavé," poznamenává Riese.
    Tak nyní už stačí jen jeho doporučení vyzkoušet.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Zajímavosti  

 » Zdraví  » Jídlo a pití  

 

Anketa

Jste spokojeni se stavem českých dálnic a rychlostních silnic v ČR?

Ano

34.3%

 

Ne

37.8%

 

Zlepšuje se to

28%