Ve světě začaly tradiční oslavy nového beaujolais - Jídlo a pití - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Jídlo a pití

Ve světě začaly tradiční oslavy nového beaujolais

zdroj: archiv Metropolu

Paříž | Ve Francii i v dalších zemích dnes začaly světově nejznámější oslavy, které spočívají v rituálním otevírání lahví nového beaujolais. Děje se tak již desítky let každý třetí listopadový čtvrtek. Tato...

 

tradice však není jen radostí, ale také prokletím pro vinařskou oblast Beaujolais ve východní Francii a tamní kvalitní, ale méně známá vína.
    Nové beaujolais je lehké a dobře se pije, ale není to žádné velké kvalitní víno. Je mladé, chudé na třísloviny a podle většiny odborníků se nehodí ke dlouhému skladování. Jde o úspěšnou marketingovou kampaň, která ale začala zastiňovat tamní známá a kvalitní vína.
    "Nové beaujolais představuje pouze 0,3 procenta zde kultivovaných vinic, ale stalo se jedním z nejznámějších vín na celém světě," vysvětlil podle agentury AP představitel sdružení profesionálních vinařů Inter Beaujolais Jean Bourjade. Všichni jsou tam podle něj za tuto reklamu vděční, ale "jedná se o strom zakrývající les".
    Současně odmítá kritiku, že nové beaujolais je nějaké zcela podřadné víno. "Není to víno, které by bylo snadné vyrobit. Je třeba ho vyrábět rychle v krátké době, aniž by se snížila kvalita produktu. Musí se to skutečně umět. Je nutné vrátit novému beaujolais jeho ušlechtilost," řekl podle agentury AFP Bourjade.
    Chuť letošního ročníku tradičního mladého vína z oblasti Beaujolais u francouzského Lyonu je opět svěží a plná ovoce, ujišťovali francouzští vinaři. Podle webu týdeníku Le Nouvel Observateur je víno opravdu dobré, hlavně s vhodným salámem či sýrem.
    Jako v minulých letech je největším odběratelem nového beaujolais opět Japonsko, kde se začalo víno ochutnávat o osm hodin dříve než v zemi jeho původu. Japonci si objednali na 8,8 milionu lahví. K dalším tradičním odběratelům nového beaujolais patří například USA a Německo. Většina z asi 200.000 hektolitrů nového vína je ale tradičně určena pro francouzský trh.
    Ve vesnici Beaujeu, která se považuje za historickou metropoli oblasti Beaujolais, se v těchto dnech očekává až 10.000 návštěvníků z jiných míst Francie i ze světa. Loni jich tam zvedalo číše s tradičním pokřikem Le Beaujolais nouveau est arrivé! (Nové beaujolais je tady!) kolem šesti tisíc.
    Také milovníci vína v České republice se od 90. let připojují k fenoménu rituálního zahájení prodeje nového beaujolais. Popularita beaujolais ale v tuzemsku v posledních letech klesá, hlavně kvůli vzestupu obliby konkurenčního domácího Svatomartinského vína.

 

zdroj: www.ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Zajímavosti  

 » Zdraví  » Jídlo a pití