Začal "volební" Oktoberfest, hašteření politiků je tam ale tabu - Jídlo a pití - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Jídlo a pití

Začal "volební" Oktoberfest, hašteření politiků je tam ale tabu

zdroj: archiv Metropolu

Mnichov | Bavorský Mnichov dnes úderem poledne alespoň na chvíli zapomněl, že se v Německu v neděli konají parlamentní volby, a ponořil se do víru pivního veselí a pouťových radovánek. Už po stoosmdesáté...

 

se tam otevřely brány největších pivních slavností na světě, proslulého Oktoberfestu. O jeho zahájení se postarali dva rivalové z nedávného bavorského volebního klání, kteří ale vždy zdůrazňovali, že stranické soupeření nemá na tomto lidovém svátku co dělat. Ani před celostátními volbami.
    Přesně ve 12:00 narazil mnichovský primátor Christian Ude první festivalový sud a čerstvě načepované pivo dal podle zvyku nejprve ochutnat bavorskému premiérovi Horstu Seehoferovi. Tradiční rituál měl pro oba aktéry letos zvlášť pikantní příchuť. Když se minulou neděli potkali naposledy, radoval se Seehofer jako šéf bavorských konzervativců z drtivého vítězství v zemských volbách, zatímco Ude jako regionální naděje sociálních demokratů odcházel se sklopenou hlavou.
    Dnes si ale oba společně s téměř 10.000 hosty v obřím festivalovém stanu rodiny Schottenhamelů po naražení prvního sudu nadšeně zakřičeli známé "O'zapft is!", tedy "Je naraženo!". Dali tak signál pro všech 14 velkokapacitních a 21 menších pivních stanů, aby roztočily pípy a servírky v bavorských krojích dirndlech začaly za zvuků bavorské dechovky roznášet mezi tisíci návštěvníky mázy piv a tácy s pečenými koleny, grilovanými kuřaty a klobásami s preclíky.
    Pro Udeho to zároveň znamenalo, že se po 20 letech rozloučil s čestnou funkcí "prvního narážeče", která je na Oktoberfestu vyhrazena primátorům bavorské metropole. Příští rok totiž už nebude kandidovat do vedení města, a tak se s nesnadným úkolem, co nejméně ranami dřevěnou palicí dostat pípu do sudu, bude muset popasovat jeho nástupce.
    To už se ale v zábavním parku na Tereziánské louce nedaleko centra Mnichova daly do pohybu také kolotoče, horské dráhy, centrifugy a další z desítek atrakcí, které jsou neodmyslitelnou součástí slavností. Ty letos potrvají do 6. října a organizátoři na nich očekávají stejně jako v minulých letech přes šest milionů návštěvníků z celého světa, včetně Čechů. Doufají, že vypijí nejméně 6,9 milionu litrů piva jako loni.
    Hosté musí nicméně počítat s tím, že za zlatavý mok zaplatí na Oktoberfestu zase o něco víc než posledně. Tento rok jeden litrový tuplák vyjde na 9,40 až 9,85 eura, tedy v přepočtu od 243 do 254 korun. Novinkou je nabídka jídel pro vegany, která se servírují v historické části Oktoberfestu, kde se zájemci mohou přesunout v čase do doby počátků této lidové veselice.
    Ty spadají do října 1810, kdy po své svatbě uspořádali bavorský korunní princ Ludvík a jeho manželka Tereza Sasko-Hildburghausenská pro obyvatele království na louce za Mnichovem slavnost s koňským dostihem. Akce měla úspěch a začala se konat pravidelně jako říjnová slavnost (Oktoberfest). Svůj název si udržela i poté, co kvůli teplejšímu počasí její začátek organizátoři posunuli na září. Samotný festival se ale postupně proměnil v obří komerční podnik, kde v současnosti hosté utratí stovky milionů eur.

 

Mnichov zažívá při Oktoberfestu pravé žně, hosté utratí miliardy

 

Oktoberfest není jen svátkem milovníků piva a lidové zábavy, ale i mnichovských hoteliérů, obchodníků nebo taxikářů. Hosté během 16 dnů festivalu utratí v bavorské metropoli zhruba 1,1 miliardy eur (přes 28 miliard Kč) a město přitom na jeho propagaci nemusí dát ani cent. "Oktoberfest se propaguje sám," řekl magazínu Focus Wolfgang Nickl z mnichovské radnice.
    Podle údajů města nechají návštěvníci přímo na Oktoberfestu za pivo, grilovaná kuřata a pouťové atrakce 435 milionů eur (11 miliard Kč). Dalších 275 milionů eur (sedm miliard Kč) zaplatí za dopravu, nákupy a restaurace v Mnichově a okolo 400 milionů (10,3 miliardy Kč) za ubytování.
    Každoročně tuto masovou akci navštíví přes šest milionů lidí. V polovině 80. let jich bývalo dokonce sedm milionů. V průměru dnes každý návštěvník utratí za den v zábavním areálu na Tereziánské louce 68 eur (téměř 1800 Kč), na čemž má velký podíl cena piva, která se pomalu blíží magické hranici deseti eur (258 Kč) za litrový tuplák.
    Většinu návštěvníků stále tvoří Bavoři. Asi jen desetina jsou Němci z ostatních koutů země a každý pátý host přijíždí ze zahraničí, hlavně z Itálie, USA a Velké Británie, ale i z Austrálie nebo z Japonska. Mezinárodní popularitu Oktoberfestu dokresluje skutečnost, že po celé planetě se koná přes 3000 obdob mnichovské veselice - od Kanady až po Čínu.
    "Září je pro hotelnictví v Mnichově suverénně nejlepší měsíc," vylíčil Focusu jeden z hoteliérů Conrad Mayer. Dvoulůžkový pokoj běžně nabízí za 149 eur (zhruba 3850 Kč) za noc, během Oktoberfestu cenu zvedá na 259 eur (6700 Kč) za přenocování. Patří tak k těm levnějším ve městě. Loni německý srovnávací portál Check24 upozornil na to, že některá ubytovací zařízení v Mnichově během pivařského svátku zdražují až o 850 procent a sazby v některých penzionech dosahují i úrovně čtyřhvězdičkových hotelů.
    Z Oktoberfestu podle Mayera těží i ubytovatelé v okolí bavorské metropole, a to hlavně o víkendech, kdy bývá největší nápor "žíznivých" návštěvníků. "Jestli bychom mohli přežít bez Oktoberfestu? Ano, ale neradi," poznamenal mnichovský hoteliér.
    Žně mají rovněž prodejci tradičních bavorských krojů - kožených kalhot pro pány a dámských dirndlů -, které se v posledních letech staly téměř povinnou výbavou každého správného návštěvníka nebo návštěvnice pivních slavností. Třetinu svých ročních tržeb mají tito obchodníci právě v období před Oktoberfestem. "Je to obrovský nárůst. Konec léta pro nás představuje vrchol sezony," potvrzuje Nina Munzová ze specializovaného mnichovského obchodu Angermaier.
    Místní maloobchodní svaz Citypartners eviduje stále více prodejců krojů, kteří otevírají své krámky jen na toto období. Nabízejí dirndly "na jedno použití" za necelých sto eur až po "lederhózny" z pravé jelenicové kůže, které vyjdou i na 1200 eur (31.000 Kč).
    "Před 20 až 30 lety měly kroje provinciální image, dneska je z nich společenský trend. Když tu Japonci, Korejci, Australané i Němci z Porýní chodí všichni oblečení za Bavory, připomíná to trochu karneval," říká šéf svazu Wolfgang Fischer.
    O práci během Oktoberfestu mají postaráno také mnichovští taxikáři, kterých ve městě jezdí na 3500. "Jsme dvojnásobně vytíženi než jindy," přibližuje Frank Kuhle ze sdružení mnichovských taxislužeb. Opravy vozů se podle něj v tuto dobu odkládají na později a zajišťuje se výpomoc na noční jízdy. Kuhle prý zná i jednoho řidiče, který se odstěhoval do Jižní Ameriky, každý rok se ale do Mnichova během Oktoberfestu vrací taxikařit.
    Stejně jako ostatní místní podnikatelé si i někteří taxikáři v průběhu pivního festivalu účtují speciální sazby. "Neměli by, protože se to nesmí," tvrdí podle Focusu Kuhle.

zdroj: www.ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Zdraví  » Jídlo a pití  

 » Zajímavosti