V Česku je již zaregistrováno téměř 4,5 milionu osobních vozů, jejich průměrný věk stoupl - Auto - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Auto

V Česku je již zaregistrováno téměř 4,5 milionu osobních vozů, jejich průměrný věk stoupl

Ikona

7. února 2011, 12.54 | ČESKÁ REPUBLIKA | Počet v ČR prodaných osobních automobilů se vloni zvýšil o 61 180, to je o 1,38 procenta; k 31. 12. 2010 bylo v ČR registrováno 4 496 232 osobních automobilů. V pondělí o tom informovalo Sdružení automobilového průmyslu (SAP) s tím, že průměrný věk osobních vozů činil koncem roku 13,7 roku. První registrace vloni činily 296 270 vozů, z toho 169 236 bylo nových vozů a 127 034 ojetých z dovozu. Těmto číslům by odpovídalo vyřazení 234 470 osobních aut z registru.

 

Vykázaný údaj o počtu z registru vyřazených osobních automobilů uvádí číslo 185 402, z toho 169 211 vozů bylo zrušeno a 16 191 vyvezeno. Rozdíl 49 048 vozů zůstává zhruba na úrovni zaznamenávané v uplynulých letech (např. za rok 2009 to bylo 51 163 ks, v roce 2008 pak 62 509 ks). Oproti roku 2009, kdy bylo vyřazeno 251 753 ks osobních automobilů. Počet z registru vyřazených osobních automobilů klesl o více než 26 procent.

To se projevilo i ve zvýšení průměrného věku parku osobních automobilů, který k 31. 12. 2010 činil 13,70 roku (k 31. 12. 2009 to bylo 13,65 roku). Podíl osobních automobilů starších než 10 let přesáhl 60 procent z celkového počtu vozidel registrovaných v této kategorii. Téměř 30 procent osobních automobilů je starších než 15 let.

Právě podíl vozidel starších než 10 let je jedním ze srovnávacích ukazatelů vypovídajícím o stavu vozového parku; obvyklá hodnota v motoristicky vyspělých zemích EU se pohybuje v rozmezí 25 až 35 procent.

Průměrný věk osobních automobilů registrovaných v ČR je tedy stále téměř 14 let a podíl vozidel ve věku nad 10 let svědčí o dlouhodobě nedostatečné obnově vozového parku.

V roce 2010 dosáhl podíl obnovy hodnoty 3,82 procenta, což je hluboko pod optimální hodnotou, která se pro nové vozy uvádí na úrovni minimálně osm až 10 procent. Ani při zahrnutí hodnoty "obnovy" 2,86 procenta (dané prvními registracemi ojetých osobních automobilů z dovozu) nedosáhla v roce 2010 obnova vozového parku alespoň minimální osmiprocentní hodnoty. Přitom více než čtvrtina dovezených ojetých osobních automobilů bylo ve věku nad 10 let.

Průměrný věk autobusů se v průběhu roku 2010 stejně jako u osobních automobilů zvýšil a na konci roku 2010 činil 14,38 roku (k 31. 12. 2009 to bylo 14,19roku). Počet registrovaných autobusů se vloni snížil o 290. Vyřazeno z registrace bylo 2105 autobusů. První registrace autobusů v roce 2009 v ČR činily celkem 952 vozidel, z toho 751 nových a 201 ojetých z dovozu. Rovněž v této kategorii vozidel je obnova vozového parku podle SAP v posledních letech zcela nedostatečná.

Počty registrovaných užitkových vozidel se snížily o celkem 3380. Nárůst o 1660 byl zaznamenán pouze v kategorii malých užitkových vozidel. Průměrný věk užitkových vozidel se vloni zvýšil o více než půl roku. Nejvíce "zestárla" právě malá užitková auta, a to o 0,65 roku.

Za rok 2010 přibylo v registru 20 945 motocyklů (včetně registrací mopedů), což je zhruba dvojnásobek oproti přírůstku za rok 2009. Poprvé bylo za rok 2010 v ČR zaregistrováno 30 086 motocyklů, z toho 18 451 nových a 11 635 ojetých z dovozu. Z provozu bylo za rok 2010 vyřazeno celkem 5542 motocyklů.

Podle údajů Centrálního registru vozidel bylo na konci loňského roku v Česku registrováno celkem 7 221 943 vozidel všech kategorií, k 31. 12. 2009 to bylo 7 119 323 vozidel. Celkový meziroční nárůst registrací činil 102 620 vozidel (v roce 2009 to bylo pouze 38 178 vozidel).

Průměrný věk celého vozového parku v České republice již přesáhl 17 let a na konci loňského roku činil 17,11 roku (ke konci roku 2009 to bylo 16,92 roku). U všech kategorií vozidel bylo oproti roku 2009 zaznamenáno zvýšení průměrného věku.

"Z údajů o počtech registrovaných vozidel v jednotlivých kategoriích je patrné, že obnova vozového parku je v podstatě u všech kategorií silničních vozidel nedostatečná. Vozový park v ČR stárne, v lepším případě věk vozidel stagnuje, což má samozřejmě negativní dopady na bezpečnost provozu i na životní prostředí," uvedl Antonín Šípek, ředitel sekretariátu SAP. "Jako zajímavost na závěr možno uvést, že průměrný věk vozidel pro dopravu nákladů je nižší, než u vozidel určených pro přepravu osob, tedy než u autobusů a osobních automobilů," dodal.

Tématické zařazení:

 » Auto