Citroën C-Crosser versus Ford Kuga - plavné pohodlí versus sportovní tvrdost - Auto - Český Metropol

Auto

Citroën C-Crosser versus Ford Kuga - plavné pohodlí versus sportovní tvrdost

Doprovodný obrázek

3. prosince 2009, 15.07 | Móda vozidel typu SUV navzdory ekonomické krizi sílí. Robustní krása poloterénních aut přitahuje možná ještě více než technická vyspělost jejich pohonu 4x4. Automobilky Ford a Citroën patří mezi ty, které módě SUV dlouho vzdorovaly. Nešlo to donekonečna. Ford přišel s modelem výrazného sportovního náboje a nazval ho Kuga.

 

Francouzi pro své první čtyřkolky spojili síly s japonským Mitsubishi a zrodila se „trojčata“ Citroën C-Crosser, Mitsubishi Outlander a Peugeot 4007. 

Ford Kuga 

Proslulost si značka Citroën vybudovala v motoristickém světě díky mimořádně pohodlným automobilům. Poloterénní C-Crosser není výjimkou, jízda v něm připomíná plavbu v korábu. Nikoli však na rozbouřeném moři, neboť C-Crosser má díky vyspělému podvozku a pohonu 4x4 kvalitního kapitána. Ford boduje sportovním vyladěním svých modelů a SUV Kuga je vzorným reprezentantem své značky. 
 
 

Interier Ford Kuga

 
Nadupaná výbava
 
Testovali jsme modely C-Crosser, který poháněl turbodiesel 2,2 HDI (115 kW/160) a Ford Kuga s benzínovým motorem 2,5 Duratec Turbo o výkonu 147 kW/200 k. Ke srovnání nás vybídly téměř shodné ceny obou vozů, naftový C-Crosser stojí 819 900 Kč, benzínový Ford Kuga doplněný automatickou převodovkou přijde na 836 900 Kč. Rovnou si řekněme, že doba krize přinutila automobilky „nadupat“ již své základní modely maximální výbavou. Za ty peníze máte už „hotové“ auto, příplatky zahrnují už jen drobnosti, bez kterých se klidně obejdete. Jak Kuga, tak C-Crosser zajišťují bezpečnost posádky čelními, bočními i hlavovými airbagy. Případné jezdecké chyby zahlazují systémy ABS, ESP, ASR, EBD a EBA. U Fordu navíc systém ARM proti převrácení vozu. Samozřejmostí jsou automatická klimatizace, audiosoustava s ovládáním na volantu a například také tempomat. Seznam standardní výbavy C-Crosseru je opravu dlouhý, chybí v něm snad jen střešní okno. Také Kuga je „nabitá“ skoro nadoraz, připlácí se například za parkovací kameru.
 

Interier Citroën C-Crosser

Zvládnou lehký terén
 
Charakterizovat Ford Kuga i Citroën C-Crosser dvěma slovy? Robustní elegance! Na první pohled se jedná o typická SUV. Tedy auta, která zvládnou kromě pohodlné jízdy na silnici i lehčí terén. Světlá výška necelých 18 centimetrů C-Crosser limituje, ale na většinu nezpevněných cest s hlubokými vyjetými kolejemi to bohatě stačí. O Fordu Kuga to platí jakbysmet, ačkoli jeho světlá výška je ještě o dva centimetry nižší. Vůz jsme zkoušeli v opuštěné těžebně písku a Kuga bez problémů zdolala všechny její záludné nástrahy včetně promáčených úseků, k nimž bychom se s konvenčním vozem neodvážili ani přiblížit. Ford Kuga i Citroën C-Crosser v běžných podmínkách pohánějí kola přední nápravy. C-Crosser v přímém směru příkladně žehlí nerovnosti, při pomalejším průjezdu zatáček má ovšem tendenci k ležérním náklonům. To Kuga zdolává překážky sportovním stylem, nerovnosti jakoby „zadupávala“ do země. V zatáčkách vás podvozek příkladně podrží. Náklon, a to pouze minimální, přijde na pořad jízdy až při vysokých rychlostech. Avšak také C-Crosser vykrojí zatáčku přesně podle řidičem zvolené stopy. Zásah elektroniky je znát. Za mokra a zejména v zimním období se vyplatí otočným ovladačem umístěným po řidičově pravici vyměnit symbol 2WD za 4WD. Přednímu náhonu se tak dostane podpory zezadu v poměru až 50:50. Elektronická mezinápravová spojka reaguje nejen na prokluz kol přední nápravy, ale také na míru aktivace akcelerátoru, celkovou rychlost auta a dokonce i natočení volantu. Za třetí polohou ovladače se pod označením Lock ukrývá schopnost elektroniky posílat dozadu jeden a půl násobek točivého momentu ve srovnání s režimem 4WD. V širokém spektru obvyklých podmínek si však bohatě vystačíte s předním náhonem 2WD, přičemž nad vámi bdí již zmíněné koordinované systémy ABS, ASR, EBA a EBD.
 
 

Citroën C-Crosser

 
Lepší než kombík
 
Oba testované vozy disponují dostatečně velkými zavazadlovými prostory s možností rozšířit je snadnou manipulací se sedadly druhé řady. V tomto směru mohou být SUV srovnávána s kombíky, ale mají proti nim jednu podstatnou výhodu. Vyšší strop umožňuje převážet vyšší předměty. Další výhodou je nadhled řidiče a o poznání lepší výhled z vozu. Také nastupování do kabiny je snazší než u klasických nízkých aut. C-Crosser disponuje dvěma sedadly ve třetí řadě, ale jsou pouze nouzová a za velkou výhodu je nepovažujeme. Povětšinou zůstanou sklopená do podlahy.    
 
Mimořádnou pochvalu zaslouží pohonná jednotka testovaného C-Crosseru, tedy turbodiesel objemu 2,2 l o výkonu 115 kW/160 k. Tichý chod u těchto typů motorů koncernu PSA (Peugeot-Citroën) je vyhlášený. Síla agregátu 2,2 HDI se projevuje již od nízkých otáček, což oceníte zejména v úniku z krizových situací. Hodnota maxima točivého momentu 380 Nm hovoří sama za sebe. Výkon je v tomto případě vykoupený rozumnou spotřebou paliva mezi sedmi až osmi litry v kombinovaném režimu. Ford Kuga poháněl benzínový agregát Duratec Turbo 2,5 l startovaný tlačítkem s ještě lepší dynamikou. Ta je však vykoupená vyšší spotřebou, která se v průběhu testu pohybovala mezi 10 až 11 litry. Za výhodnější pro model Kuga proto považujeme turbodiesel 2,0 TDCi (100 kW/136 k), který kombinuje výtečný zátah s úsporností.
 

Ford Kuga

Technické údaje:                       
 
C-Crosser                        
Maximální rychlost: 200 km/h                                                            
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,9 s                                           
Objem motoru: 2179 ccm                                 
Výkon: 115 kW/160 k                                                                            
Točivý moment max.: 320 Nm

Ford Kuga

 

 

 

Maximální rychlost: 205 km/h                                                            
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,8 s                                           
Objem motoru: 2521 ccm                                 
Výkon: 147 kW/160 k                                                                            
Točivý moment max.: 380 Nm

Doprovodný obrázek

Doprovodný obrázek

Doprovodný obrázek

Doprovodný obrázek

Doprovodný obrázek

Doprovodný obrázek

Doprovodný obrázek

Doprovodný obrázek

Doprovodný obrázek

Ikona

Doprovodný obrázek

Doprovodný obrázek

Ikona

Tématické zařazení:

 » Auto