Úsek nové dálnice D3 z Tábora do Soběslavi se možná nestihne otevřít v plánovaném termínu - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Úsek nové dálnice D3 z Tábora do Soběslavi se možná nestihne otevřít v plánovaném termínu

Ikona

26. září 2009, 10.10 | TÁBOR | Úsek nové dálnice D3 z Tábora do Soběslavi, který by měl být podle původních předpokladů hotov příští rok v listopadu, se možná nepodaří stihnout otevřít v tomto termínu. Obyvatelé i představitelé měst a obcí se bojí, že přebujelá doprava bude dál ničit jejich silnice.

 

Loni na podzim sliboval tehdejší premiér Mirek Topolánek (ODS) a jihočeský hejtman Jan Zahradník (ODS), že do tří let bude hotov 25 kilometrový kus dálnice z Tábora do Veselí nad Lužnicí za 10,5 miliardy korun. Jak se ukazuje, pracuje se hlavně na dvou zásadních mostech přes rybník Koberný a Černovický potok. Zbylá část téměř stojí. Důvodem je prý stále chybějící stavební povolení kvůli některým pozemkům, přes které má nová spojnice mezi Prahou a Rakouskem v budoucnu vést. Původní termín na vydání stavebního povolení 16 kilometrového úseku Tábor – Soběslav měl být letos v srpnu a pak v září. Zatím ale povolení vydáno nebylo. „Problémem je výkup některých pozemků. Jedná se o 15 parcel, mezi nimi je i pozůstalost a příbuzní žijí v zahraničí a takových drobných problémů, které tvoří ten veliký problém je více,“ uvedl pro agenturu Mediafax předseda Sdružení pro výstavbu D3 Pavel Eybert.

V současné době se tedy čeká, zda a jak rychle se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, podaří pozemky vykoupit. „Dá se říct, že polovinu povolení máme, zbytek řešíme a snažíme se, aby vše bylo dořešeno co nejrychleji, aby se ten skluz dohnal,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Na to, až bude alespoň úsek dálnice z Tábora do Soběslavi, netrpělivě čekají obyvatelé Plané nad Lužnicí, kterou denně projede až okolo 30 000 automobilů. Tím, že hlavní tah na České Budějovice vede po mezinárodní silnici E55 centrem města, se stále častěji tvoří kolony a cestování na jih Čech se stává utrpením. „My pořád doufáme a věříme, že to bude co nejrychleji, protože obzvlášť Planá si obchvat – tedy v podobě dálnice - zaslouží a čekáme na ni jako na smilování,“ uvedl starosta Jiří Šimánek (ODS).

Zda se tedy podaří na konci roku 2010 už projíždět po nové spojnici alespoň na Soběslav, je nyní velkou neznámou. Původní plány zněly, že do poloviny roku 2011 by měl být hotov celý 25 kilometrů dlouhý úsek až do Veselí nad Lužnicí.

Celá trasa dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic měla být podle dřívějších odhadů hotova v roce 2015. Nyní se podle odborníků zdá střízlivý i odkad roku 2020. „Důvodem jsou ještě stále nevykoupené pozemky dál z Veselí na Budějovice i problém, že poslanci neschválili vyvlastňovací zákon, který by problémové majitele pozemků řešil,“ dodal Pavel Eybert.

Na to reagoval poslanec ČSSD Vítězslav Jandák, který se při hlasování o zákoně zdržel a prý z čistě praktického důvodu. „Nejsem proti zákonu jako takovému, ale proti zákonu tohoto znění. Nejde jen o dálnice, tu bezesporu potřebujeme a já osobně, který každý týden jezdím z Prahy na jih Čech bych ji uvítal. Jádro pudla je v tom, že pokud by teď tento zákon prošel, může si kdokoli poručit, že tam, co máte třeba chalupu, bude stát supermarket a to s tím, že je to prostě ve veřejném zájmu,“ řekl Jandák.

Takový zákon proto odmítl podpořit. „To je totalitní forma zákona a pro takovou hlasovat nebudu. Navíc, já jsem nehlasoval proti, jako někteří poslanci i z ODS, já jsem se jen zdržel a na to mám právo,“ doplnil.

Kompletní trasa dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic a na ni navazující rychlostní komunikace R3 na rakouské hranice měří přes 170 kilometrů. Náklady na stavbu jsou okolo 80 miliard korun. V současné době je ve směru od Prahy hotov 16 kilometrový úsek z Mezna na rozhraní jižních a středních Čech do Tábora, kde tvoří v podstatě obchvat města.

Tématické zařazení:

 » Doprava