Kvůli nevýhodným smlouvám na výběr mýta státu unikají miliardy - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Kvůli nevýhodným smlouvám na výběr mýta státu unikají miliardy

ČESKÁ REPUBLIKA | Mýtné mělo osmi až dvanácti miliardami korun ročně přispívat na stavby českých silnic. Kamiony, které mýtné platí, však nepřispívají státní kase, ale provozujícím firmám. Informují o tom čtvrteční Lidové noviny (LN). V úterý navíc schválila vláda rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, z něhož vyplývá, že podobně nevýhodné pro stát bude mýto i v dalších letech.

 

Mohou za to hlavně dodatečné smlouvy uzavřené exministrem dopravy Alešem Řebíčkem. Ty rozšířily původní zakázku z 22 miliard na 30 miliard korun. Zatímco před dvěma lety státu zůstala alespoň miliarda z vybraných 5,5 miliardy korun na mýtě, letos Česko miliardu korun dokonce prodělá. Zaplatí sedm miliard, očekává ale příjmy jen šest miliard.

Za deficit může fakt, že firma Kapsch, která mýtný systém v Česku postavila, dostane poslední částku za jeho pořízení. Jenomže ani od příštího roku stát na mýtu moc nevydělá. Díky vyšším sazbám pro kamiony sice počítá s příjmem až 10 miliard, ale 3,5 miliardy (35%) z toho padne na provoz. Při sjednávání původní smlouvy přitom bylo stanoveno, že platba provozujícím firmám nebude vyšší než miliarda ročně. "Stát platí za pořízení i provoz mýtného systému neúměrně vysoké částky. Jinou technologií nebo lepšími smlouvami by bylo možné docílit výrazného snížení plateb," říká Petr Moos, šéf expertní skupiny ministerstva dopravy.

V Rakousku, které používá stejný mikrovlnný systém jako Česko, se náklady na provoz pohybují kolem 13 procent vybrané sumy. Ve Švýcarsku to je jen šest procent. V Německu, kde pracuje duální systém (satelitní a mikrovlnný), 24 procent.

Tématické zařazení:

 » Finance  

 » Doprava