Na železnici se zavádí pomalé jízdy - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

Na železnici se zavádí pomalé jízdy

29. června 2011, 18.27 | ČESKÁ REPUBLIKA | Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zavádí na 31 celostátních a 19 regionálních tratích takzvané pomalé jízdy. Důvodem jsou výsledky mimořádné kontroly, kterou správa podnikla kvůli vykolejení vlaku u Vyškova, řekl ve středu Pavel Habarta, který je pověřen řízením SŽDC.

 

Jde o takzvané teplotní pomalé jízdy, které budou platit ve chvílích, kdy se na teploměru ukáže více než 30 °C. Jde o teplotu ve stínu, teploty kolejnic jsou v průběhu léta mnohem vyšší. "Na sluníčku ta kolejnice dosahuje teplot až přes 60 °C, uvedl Ivan Jágr, ředitel odboru provozuschopnosti SŽDC. V zimě naopak dosahují kolejnice teploty pod minus 20 °C, následkem teplotních výkyvů dochází ke smršťování a natahování kolejí.

Na dalších 32 úsecích celostátních tratí je zavedený zvýšený dohled.

Na dvou místech v regionech byly navíc zavedené pomalé jízdy bez teplotního omezení. Na zhruba dalších 20 úsecích se situace podle železničářů monitoruje a může dojít k dalším zpomalením.

Nyní jsou pomalé jízdy zavedené na 170 kilometrech tratí.

Za stav trati mohou kromě lidských chyb hlavně opotřebení trati. "Nařídili jsme daleko dřív a jednorázově provést údržbu a úpravy," zdůraznil Ivan Jágr, ředitel odboru provozuschopnosti SŽDC.

Nejrozsáhlejší pochybení byly na trati Brno - Přerov, kde bylo na jednotlivých úsecích uvolněno 15 až 65 procent šroubů. Na kratší trati z Lanžhotu na státní hranici byly uvolněné šrouby na 50 až 70 procentech upevňovadel.

Největší problémy jsou na jižní Moravě, kde se o koleje stará Správa dopravní cesty Brno.

Pochybení jsou i v jiných regionech - na trati Česká Třebová - Bohumín bylo 35 až 45 procent uvolněných upevňovadel, na trati z Uherského Brodu do Újezdce 30 procent. Mezi Kojetínem a Valašským Meziříčím bylo 25 až 55 procent uvolněných upevňovadel. Šrouby byly uvolněné i v okolí Ústí nad Labem.

"Většinu těchto věcí opravíme v průběhu měsíců července a srpna a tudíž stále tvrdím, že železnice je bezpečná," uvedl Habarta.

Vlaky mohou mít zpoždění, nemělo by ale docházet ke zrušení návaznosti jízdních řádů.

Kvůli nehodě provedla SŽDC kontrolu na 2,7 tisíce kilometrů tratí, zúčastnilo se jí přes 400 zaměstnanců správy.

Oprava bude podle Habarty stát více než 150 milionů korun.

Tématické zařazení:

 » Doprava