V Českých Budějovicích otevřeli první část splavněné Vltavy - Doprava - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Doprava

V Českých Budějovicích otevřeli první část splavněné Vltavy

11. června 2011, 15.32 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | Výletní lodě a lodičky začaly od soboty jezdit z Českých Budějovic na Hlubokou nad Vltavou v rámci projektu Splavnění Vltavy. Devítikilometrový úsek bude sloužit jak pro větší výletní lodě, tak i pro menší soukromá plavidla.

 

Po poledni předali v nově vybudovaném přístavišti v Českém Vrbném zástupci investora Ředitelství vodních cest zpět řeku Vltavu a symbolický klíč od ní do rukou zástupcům Českých Budějovic a sousední Hluboké nad Vltavou. Stovkám přihlížejících, kteří se na slavnostní zahájení přišli podívat, převedli i unikátní sklopný, 10 metrů dlouhý a pět metrů široký most, jediný v Česku. V přístavišti mohou kotvit velké výletní lodě a přímo uvnitř přes dvacet malých sportovních plavidel.

"Jde o první, devítikilometrový úsek v projektu splavnění, mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou. Lidé mohou vyplouvat kromě Vrbného, i ze startovního přístaviště u centra krajského města, které je u bývalé Lannovi loděnice. Cíl je pak v Hluboké nad Vltavou, která je hojně navštěvována každoročně tisíci turistů," uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka.

Obě města - Budějovice i Hluboká si od projektu za 800 milionů korun slibují zvýšení turistického zájmu a využití vodní cesty.

Náklady na splavnění řeky Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou přišly zhruba na 800 milionů korun, kdy investice byla spolufinancována Evropskou unií, která má stavbu podpořit celkem 629 miliony korun. Plánem splavnění řeky jsou ještě další dva úseky – z Hluboké nad Vltavou přes Purkarec na přehradu Hněvkovice a z ní následně do Týna nad Vltavou. Celý projekt by měl být dokončen do roku 2013.

Zda se to podaří stihnout, není zatím jasné. Překážkou je kromě jiného, totiž i starý památný železný most v Týně, který prošel před lety nákladnou rekonstrukcí. Ten by se měl přesunout jinam a místo něj má vzniknout nový, s vyšší podjezdovou výškou tak, aby pod ním mohly výletní lodě podplouvat. S budováním vltavské cesty za celkové téměř tři miliardy korun se začalo v roce 2008.

Někteří Jihočeši kritizují, že namísto projektu Splavnění Vltavy by bylo přínosnější investovat finanční prostředky na dostavbu potřebné dálnice D3, která stále není dokončena. Karel Peška z Ředitelství vodních cest agentuře Mediafax řekl, že není možné spojovat finance vložené do dopravní infrastruktury a prostředky určené na rozvoj turismu. "Tady je třeba si uvědomit, že za tuto částku bychom byli schopni postavit asi jen dva kilometry dálnic, což je v porovnání s tím, kolik nám chybí dálnic na území ČR, opravdu zanedbatelné. To by nám nic nevyřešilo," řekl Peška.

V budoucnu se počítá s tím, že by lodě mohly jezdit z Českých Budějovic až na Orlickou přehradu. Už nyní je však jasné, že pro turisty by tato padesát kilometrů dlouhá trasa mohla být zřejmě poměrně dost finančně nákladná. Nyní například jízdenka z Týna nad Vltavou na Orlík lodí, provozovanou soukromou firmou stojí okolo 240 korun na osobu.

Tématické zařazení:

 » Doprava  

 » Aktuality