Mladí Češi si zakládají běžné účty stále dříve, nyní už mezi 15 a 18 lety - Finance - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Finance

Mladí Češi si zakládají běžné účty stále dříve, nyní už mezi 15 a 18 lety

Ikona

7. prosince 2010, 17.11 | ČESKÁ REPUBLIKA | Již ve věku 12 – 15 let rozhoduje 56 procent mladistvých v České republice, jak naloží se svými penězi; běžný a spořicí účet si zakládají až ve věkovém rozmezí 15 – 18 let. Vyplývá to z průzkumu společnosti MasterCard zveřejněného v úterý. „Mladí lidé mají specifický přístup k platebním produktům a financím vůbec. Podle našeho průzkumu již 56 procent mladých ve věku 12 – 15 let se v České republice rozhoduje o tom, co se svými penězi udělá.

 

V Itálii je to o 22 procent mladých méně. Na druhou stranu se zakládáním běžných a spořicích účtů si Češi ve srovnání s Belgičany dávají na čas - otevírají si je až mezi 15. – 18. rokem. Belgičané své běžné účty mají již od svých 12 let. Spořit začínají už v prvních pěti letech svého života,“ uvedl Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.

Trend zakládání prvních účtů v mladším věku potvrzuje i Radko Belada, vedoucí Marketingu pro retailové bankovnictví Komerční banky. „Zatímco dříve si studenti své první běžné účty zakládali až při zahájení vysokoškolského studia, v dnešní době převážná většina studentů zřizuje svůj první účet v průběhu studia na střední škole,“ řekl Belada.

Z průzkumu společnosti MasterCard dále vyplývá, že s rostoucím věkem se u mladých v Česku zvyšují požadavky na finanční produkty a služby. Mladí ve věku 12 – 15 let se soustředí především na pořízení běžného a spořicího účtu nebo na získání platební karty. Od 16 do 19 let se česká mládež zajímá spíše o různé druhy pojištění a on-line přístup ke svým financím.

Hlavními motivy mladých Čechů pro užívání karet pro denní nákupy namísto placení v hotovosti je především pohodlí, jednoduchost a okamžitá možnost přístupu k penězům. Dalšími atributy, které potvrzují preference pro denní platbu kartami, se staly spolehlivost, bezpečnost a možnost sledovat své výdaje.

Průzkum společnosti MasterCard také ukázal, že pro 63 procent mladých Čechů je možnost nakupovat na internetu zásadní. On-line nákupy jsou důležité i pro Italy (60 %). V Belgii velkou důležitost nakupování na internetu potvrdilo pouze 37 procent mladých.

Mládež v Čechách rovněž boduje ve frekvenci nakupování na internetu. Kladně odpovědělo na otázku, jestli si v posledním měsíci koupili něco na internetu 59 procent Čechů. V Itálii se pozitivně vyjádřilo 37 procent mladistvých. V nákupech na internetu pokulhávají Belgičané (33 % souhlasných odpovědí).

Češi ve věku 12 – 15 let jsou nejvíce poučováni o tom, jak mají zacházet se svými penězi, popřípadě dalšími finančními produkty (85 %). Čím jsou však starší, rad o správném hospodaření dostávají méně a spoléhají se převážně na vlastní úsudek. Ve věku 20 – 24 jsou rady poskytovány pouze 46 procentům z nich. V tomto věku si mladí často uvědomují, jak je finanční problematika širokým oborem, ve kterém je třeba se dále vzdělávat. Primárním zdrojem poznatků o správě financí je pro mladé rodina. Sekundárně čerpají mladí Češi údaje hlavně prostřednictvím internetu, na který se připojí celých 66 procent z nich více než třikrát denně.

Tématické zařazení:

 » Finance