Začlenění Českých aerolinií a Letiště Praha pod jeden holding má snížit náklady na provoz - Finance - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Finance

Začlenění Českých aerolinií a Letiště Praha pod jeden holding má snížit náklady na provoz

Ikona

25. listopadu 2010, 14.25 | PRAHA | Začlenění Českých aerolinií (ČSA) a Letiště Praha do jednoho mateřského holdingu s názvem Český aeroholding, které ve středu schválila Nečasova vláda, má snížit provozní a finanční náklady. Prohlásil to šéf obou společností Miroslav Dvořák. Hospodaření jednotlivých společností v rámci holdingu prý pozitivně ovlivní snížení nákladů díky sdílení některých služeb, například v oblasti informačních technologií, lidských zdrojů, call centra, účetnictví, nákupu zboží a služeb, odbavení letadel a cestujících a podobně.

 

Stát zároveň očekává, že se tím zvýší hodnota majetku obou společností.

"Rozhodnutí vlády vítám. Vytvořením holdingové struktury logicky pokračuje proces, který začal v rámci restrukturalizačního plánu ČSA minulý rok na podzim. Vedle stabilizace národního dopravce bude tento proces pokračovat i v dalším rozvoji letiště Praha Ruzyně jako středoevropského dopravního uzlu," prohlásil Miroslav Dvořák, generální ředitel a předseda představenstva Letiště Praha a zároveň prezident a předseda představenstva ČSA.

Rolí nově vytvořené mateřské společnosti Český aeroholding bude podle představ vlády koordinovat a finančně řídit společnosti uvnitř skupiny. Každá z dceřiných společností skupiny se tak bude moci zaměřit na svůj hlavní předmět podnikání - provozování letiště (Letiště Praha), provozování pravidelné dopravy (ČSA), provozování nepravidelné přepravy (chartery - Holidays Czech Airlines), pozemní odbavení letadel a cestujících (Czech Airlines Handling), údržba letadel (Czech Airlines Technics), výcvik pilotů, stewardů a techniků (dceřiná společnost bude teprve založena) a takzvaný Facility Management, který se bude specializovat na aktivity spojené s provozem letiště, tedy například zajištění bezpečnostních a předletových kontrol či zabezpečení prostoru letiště (i tato společnost bude teprve založena).

Všechny dceřiné společnosti mají být obchodně autonomní a podle Dvořáka budou zachovávat rovné podmínky vůči všem obchodním partnerům. "Tento model neskrývá žádný model veřejné podpory. Obě společnosti měly už dříve stejného majitele, a to se nemění. Obě společnosti se neslučují, zůstávají samostatnými organizačními jednotkami. Nebude docházet k žádným nepovoleným finančním transferům. Společnosti si nebudou vzájemně poskytovat úvěry, Letiště Praha nebude posílat peníze ČSA či jinam. Letiště Praha má identické cenové podmínky pro všechny letecké společnosti a na tom se v budoucnu nic nezmění," zdůraznil Dvořák.

Podle předsedy Dozorčí rady Českých aerolinií Michala Mejstříka je vytvoření holdingu v pořádku nejen z pohledu českého obchodního práva, ale také podle předpisů Evropské unie. Celou transakci přesto musí ještě schválit Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Vytváření holdingu bude probíhat v několika fázích a proces by měl být dokončen na konci roku 2012.

Nový holding pak bude řídit pětičlenné představenstvo kontrolované 12člennou dozorčí radou, v níž bude osm členů zastupovat akcionáře (tedy stát prostřednictvím ministerstev financí a dopravy a úřadu vlády) a čtyři členy si zvolí zaměstnanci. Vlastní kapitál celého holdingu bude dosahovat 29 miliard korun a aktiva pak 47 miliard korun. Míra zadluženosti by se měla pohybovat kolem 33 procent. Pro všechny dceřiné společnosti holdingu má celkem pracovat na 6200 zaměstnanců.

Tématické zařazení:

 » Finance