Stát utrácí rekordně na slevách za jízdné! - Politika - Český Metropol

Politika

Stát utrácí rekordně na slevách za jízdné!

Praha I Povinné slevy na železnici pro studenty a důchodce přijdou stát na stovky milionů korun. Jen za květen vyplatilo ministerstvo dopravy dopravcům jako kompenzace skoro 528 milionů korun. Mnozí opoziční politici to kritizují jako zbytečné vyhazování peněz.

 

Podle ministerstva dopravy jde zatím o největší měsíční platbu od zavedení nového systému slev v září 2018.

Dosud nejvyšší platba byla v říjnu, kdy dopravcům stát poslal 512 milionů korun. Celkový účet za slevy zavedené loni v září už přesáhl 4,2 miliardy korun, průměrně tak měsíčně stát platí 466 milionů korun.

 

Průměrná hodnota může být ale ještě vyšší, neboť ministerstvo čeká jaké nároky budou mít dopravci za letní měsíce, kdy se obecně více cestuje.

 

Nejvíce inkasovaly polostátní české dráhy, přes 1,6 miliardy korun. Další dopravce RegioJet za vlaky a autobusy  celkem 358 milionů korun. "Tři čtvrtiny výdajů státu za slevy míří na cestování dětí, žáků a studentů. Senioři tvoří zhruba pětinu celkových nákladů," uvádí zástupci ministerstva dopravy.

 

Ministerstvo dopravy zatím neplánuje, že by slevy zrušilo, i když si současně stěžuje na nedostatek financí na některé stavby v návrhu rozpočtu příštího roku. Peníze navíc dopravcům ani nešetří státu a krajům za platbu takzvané prokazatelné ztráty. 

 

Se slevami na jízdném přišla už první vláda premiéra Andreje Babiše, která vládla bez důvěry. Hnutí ANO tyto úlevy   nemělo ani ve volebním programu. Narychlo schválené opatření přitom ukazuje další nedostatky, nejen zhruba šestimiliardovou díru ve státním rozpočtu, ale i minimální kontrolu dopravců. Ministerstvo do května zkontrolovalo jen zhruba 500 spojů u 45 dopravců. Pravděpodobnost zkontrolování je tak velmi nízká. Přitom na cestování, zvláště Českých drah jsou velké stížnosti.

 

"Když jsou dopravní špičky, klidně vypraví vlakové soupravy o 4 vagónech, z čehož je jeden 1. třída a zbytek tvoří dva vagóny pro cestující a jeden z poloviny na kola a druhá polovina je pro matky s dětmi. Pak mimi špičku vidíte vlaky, kde je pět šet vagónů a jedou poloprázdné, o 1. třídě nemluvě. Je to kocourkov a nikdo to moc neřeší," uvádějí mnozí cestující. 

 

Podle optimistů a zvláště ekologů je ale dobrou zprávou, že díky slevám se vlakem ´naučila jezdit´ celá řada seniorů, mladých lidí, kteří jinak jezdili automobily. Přitom však právě tato forma cestování, tedy po železnici, byla ještě před dvěma třemi lety značně neoblíbená. Dnes je to naopak. Důvodem je i stále více uzavírek na silnicích a dálnicích a problematické parkování v centrech měst. 

Zdroj: Metropol / foto: archiv

Tématické zařazení:

 » Politika  

 

Anketa

Jste spokojeni se stavem českých dálnic a rychlostních silnic v ČR?

Ano

34.8%

 

Ne

41.6%

 

Zlepšuje se to

23.6%