Předvánoční nákupy ukázaly nový trend - ztrácely hypermarkety a posiloval internet - Zajímavosti - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Zajímavosti

Předvánoční nákupy ukázaly nový trend - ztrácely hypermarkety a posiloval internet

Ikona

17. února 2011, 14.54 | ČESKÁ REPUBLIKA | Přelom roku ukázal trendy v maloobchodu – ztrácely hypermarkety i móda, posiloval internet. Vyplývá to z analýzy pražské kanceláře mezinárodní poradenské společnosti DTZ zveřejněné ve čtvrtek. Předvánoční nákupy i následující delší období slev a výprodejů ukázaly na několik nových trendů v tuzemském maloobchodu. Nadále se rozevírají nůžky mezi osvědčenými koncepty a nevyprofilovanými obchodními centry či značkami v kamenných obchodech.

 

Nejmarkantnější je vývoj v segmentu hypermarketů: většina z nich zaznamenala jak pokles obratů, tak i návštěvnosti. "Důvodem může být mimo jiné potlačení non-foodového sortimentu v mnohých hypermarketech. Ten přitom vzhledem k jeho dostupnosti a filosofii nákupu pod jednou střechou zaručoval poměrně vysoký podíl na obratu," uvedl Martin Kubík z DTZ.

K dalším trendům patří rovněž stagnace či dokonce mírný pokles návštěvnosti v zavedených a nadregionálních obchodních centrech; mnohé z nich však vykazují mírný růst obratů nájemců. Pokles v obou kategoriích byl pak patrný u obchodních center, která se již potýkají s problémy, anebo jsou mimo exponované lokality. "Ačkoliv lidé podle všech dostupných údajů utráceli před i po Vánocích více peněz než před rokem, pokles tržeb zaznamenali obchodníci nabízející parfumerii nebo luxusní zboží," konstatoval Kubík. Dokládá to i sektor módy: meziroční růst tržeb nastal u diskontních konceptů, levných oděvů pro mladé a rovněž u vyprofilovaných značek.

Rozdíly jsou patrné také mezi centry v Praze a Brně a v menších městech. Lepší výsledky měla také centra s aktivním asset managementem a marketingem, jehož součástí může být i vyšší atraktivita mixu nájemců, investice do designu interiérů nebo přímá komunikace s koncovými zákazníky. Za příklad může podle analýzy sloužit OC Královo Pole v Brně, které vykázalo devítiprocentní meziroční nárůst návštěvnosti a o 15 procent vyšší objem tržeb a pokračuje několikátým rokem v růstu.

Uplynulý kvartál (dle finančního roku) ukázal také na nutnost reagovat na stoupající oblibu e-shopů a obchodování po internetu. Podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ se pro mnohé retailery staly e-shopy či alespoň elektronické objednávky standardní součástí obchodní nabídky. A hlavními komoditami, které zákazníci hledali na internetu coby distribučním kanálu i "kamenných" obchodníků, byly od listopadu do konce ledna spotřební elektronika, nábytek, počítače a příslušenství, mobilní telefony, knihy, DVD a CD. Samostatnou kapitolou je pak boom nejrůznějších slevomatů a webů nabízejících levnější spotřební zboží i služby.

"Naopak stále pouze okrajově se dařilo obchodníkům nabízet přes internet prodej rychloobrátkového zboží, tedy potravin, běžné drogerie či některých kancelářských potřeb. Zkrátka zboží, které tvoří hlavní nabídku supermarketů a hypermarketů," uvedla Lenka Vodrážková z DTZ.

Společnost Tesco má v plánu tento rok v České republice spustit první internetový obchod, který bude zatím zkušebně testovat ve vybrané lokalitě. Základ nabídky mají tvořit čerstvé, mražené i trvanlivé potraviny a drogistické zboží. Společnost Globus v současnosti umožňuje on-line objednávku masa a uzenin a bezlepkových potravin. Zákazníci si je však musí vyzvednout na prodejně. Ostatní prodejci jsou podle DTZ zatím v plánování internetového prodeje spíše opatrní. Svůj zdrženlivý přístup k prodeji přes internet zatím nepřehodnotila ani společnost Ahold, která v Česku provozuje síť marketů Albert, přestože v domovském Nizozemsku on-line obchod s úspěchem využívá.

"Platí, že časem již pouhý on-line prodej nebude znamenat zásadní výhodu. Bude nutné, aby prodejci také zkvalitňovali úroveň doplňkových služeb a servisu, zajišťovali dopravu zboží včetně odborné instalace, odvoz a likvidaci starých spotřebičů a podobně," dodala Vodrážková.

Zejména u zboží menších rozměrů zákazníci často požadují možnost vyzvednutí na prodejně v blízkosti svého bydliště. Ušetří tím náklady za dopravu, mají možnost si zboží na místě zkontrolovat a vyhnou se případným komplikacím při jeho vracení. To paradoxně zvýhodňuje zavedené obchodní řetězce oproti čistě internetovým obchodníkům. Díky široké síti prodejen a kvalifikovanému personálu jsou schopni z této výhody těžit a okamžitě reagovat na vzniklý problém – nabídnout chybějící příslušenství apod. Naopak se podle společnosti DTZ dá očekávat, že původně pouze internetoví prodejci budou rozšiřovat síť svých odběrních míst a otevírat kamenné prodejny, i když budou sloužit primárně zejména k odběru zboží zákazníky.

Tématické zařazení:

 » Zajímavosti