Galaxie Andromeda je podle vědců „kanibal“ - Zajímavosti - REGIONÁLNÍ NOVINY

Galaxie Andromeda je podle vědců „kanibal“

3. září 2009, 09.53 | ANDROMEDA | Galaxie Andromeda se podle vědců rozšiřuje tím způsobem, že pohlcuje hvězdy z jiných galaxií. Zprávu o tom přinesla agentura Reuters. Když mezinárodní tým vědců zmapoval galaxii Andromeda, objevil na jejích okrajích zbytky "trpasličích galaxií“. Dosud zde byla pouze hypotéza, že větší galaxie jsou obklopeny zbytky menších galaxií, jež pohltily.

Nyní však astronomové při historicky prvním detailním výzkumu Andromedy pořídili snímky, jež dokazují, že galaxie opravdu roste právě tímto způsobem. Objevili totiž hvězdy, jež nemohly vzniknout uvnitř této galaxie.

Snímky pořízené při výzkumu dokazují tento hierarchický postup tvoření galaxií.

Astronomka Pauline Barmbyová z univerzity v Ontariu vysvětlila, že původ některých hvězd lze určit podle vzorců v jejich oběžných drahách. „Andromeda je natolik blízko, že lze zmapovat všechny její hvězdy. A když vidíte na jejím vzdáleném okraji velký shluk hvězd se stejnou drahou, víte, že tam nemohly být odjakživa,“ řekla.

Andromeda, která se nachází asi 2,5 milionů světelných let od Země se stále rozšiřuje.Vědci například zpozorovali několik hvězd náležících k menší galaxii Triangulum, jak se „natahují“ směrem k Andromedě. „Nakonec se tyto dvě galaxie možná úplně spojí,“ prohlásil astrofyzik Scott Chapman z Oxfordské univerzity.

„Ironicky, vznik i zánik galaxií jsou spolu ruku v ruce,“ vysvětluje.