Před zřícením mostu ve Studénce se při zkoušce projevily závady, odstranily se provizorně - Zajímavosti - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Zajímavosti

Před zřícením mostu ve Studénce se při zkoušce projevily závady, odstranily se provizorně

20. června 2011, 11.57 | OSTRAVA | Dva dny před zřícením konstrukce mostu ve Studénce pracovníci firmy Bögl a Krýsl zkušebně most posunuli o jeden metr směrem k Příboru. Objevily se závady, které podle znalců vedly ke zřícení konstrukce na projíždějící vlak.

 

Z obžaloby vyplynulo, že při zkušebním tažení mostu se zaseklo kolo výsuvného vozíku a na příborské straně se vzpříčily všechny pojezdové vozíky, na nichž ležel rekonstruovaný most. Podpěry mostu se tím vychýlily z osy, zaměstnanci je druhý den jeřábem narovnali zpět, a aniž by provedli opatření k zajištění stability mostu nebo nechali zastavit železniční dopravu, mostní konstrukci provizorně podepřeli nerovnoměrnými dřevěnými podložkami, což bylo podle znalců jednou z hlavních příčin kolapsu mostu.

Rekonstruovaný most se zřítil do prostoru železničního koridoru 8. srpna 2008 kolem 10:30 hodin v době, kdy přijížděl mezinárodní rychlík EC Comenius ze stanice Krakov směrem do Prahy. Soupravu tvořilo 10 vagónů, cestovalo v nich 400 lidí. Strojvedoucímu se podařilo spuštěním rychlobrzdy snížit rychlost z 139 kilometrů za hodinu na 90, v této rychlosti vlak do mostní konstrukce narazil a posunul ji o téměř 22 metrů.
Následkem nárazu ve vlaku zemřelo sedm cestujících, o 10 dní později zraněním podlehla osmá oběť, Polka. Nejméně 95 cestujících a pracovníků na stavbě utrpělo zranění.

Těžiště důkazů soudu je podle státního zástupce Aleše Kopala na posudcích znalců. "Znalecký ústav z Prahy vypracoval posudek, z něhož vyplývá, že 6. srpna byla zjištěna závada, den poté nějakým způsobem odstraněna, ale vznikla velmi závažná pochybení, která vyústila k pádu mostu," konstatoval Kopal.

"Celková škoda způsobená nedbalostním jednáním je vyčíslena na 177 milionů korun," dodal.

České dráhy škodu vyčíslily na 64,4 milionu korun. Cestujícím jako přepravce vyplatily odškodné ve výši 9,2 milionu a celkem tedy nárokují 73,6 milionu korun. Státní organizace Správa železniční a dopravní cesty škodu vyčíslila na 11 milionů korun, Traťové strojní společnosti vznikla škoda na nákladním vlaku na sousední koleji ve výši 3,6 milionu a Moravskoslezskému kraji 19 milionů korun. Škoda vznikla i řadě dalších společností.

Tématické zařazení:

 » Zajímavosti