Přehled dopravních stávek v ČR - Zajímavosti - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Zajímavosti

Přehled dopravních stávek v ČR

14. června 2011, 15.14 | Nejvíce ovlivnila život občanů pětidenní stávka na železnici v únoru roku 1997. Stávky v městské dopravě si prožila mnohá velká města v ČR, Pražané byli dosud těchto akcí ušetřeni.

 

4. února 1997: Začala stávka železničářů, která měla trvat 48 hodin. Několikrát se ale prodloužila a skončila až 8. února. Hlavním organizátorem bylo Odborové sdružení železničářů (OSŽ), které spolu s dalšími odborovými svazy působícími na železnici předložilo několik požadavků (odvolat vedení ČD, zastavit nesystémové kroky na železnici, neuplatňovat sankce vůči stávkujícím, uzavřít dohodu s premiérem o závazku vlády předložit koncepci dopravní politiky). Stávky se zúčastnila asi polovina zaměstnanců ČD. Výsledkem byla dohoda mezi OSŽ, ministerstvem dopravy, Správní radou Českých drah a ČD.

Březen 1997: Protest řidičů MHD v Olomouci, kteří dva týdny stávkovali za lepší platy. Stávkující řidiče tehdy dopravní podnik nahradil jejich kolegy z ČSAD.

8. března 2000: Výstražná patnáctiminutová stávka Asociace samostatných odborů (ASO) způsobila zpoždění 101 vlaků. Asociace tímto způsobem protestovala proti údajnému neřešení sociálních problémů.

3. února 2003: Uskutečnila se stávka řidičů pražských tramvají organizovaná Federací řidičů tramvají. Protestující si chtěli vymoci stejné podmínky, jako měli řidiči autobusů, a chtěli odvolání tehdejšího generálního ředitele dopravních podniků Milana Houfka. Z 80 procent řidičů odhodlaných stávkovat jich nakonec zůstalo ve stávce 30 procent. Veřejná doprava nebyla narušena. Stávku provázel spor, protože dopravní podnik si najal na bezpečnostní agenturu, která bránila stávkujícím, aby blokovali vozovny.

21. června 2004: Ranní dvacetiminutové stávky MHD se v Praze zúčastnilo přes deset procent řidičů autobusů. Protestovali proti vládnímu návrhu silničního zákona.

16. března 2006: Strojvedoucí zastavili provoz na půl hodiny. Protestovali proti tomu, že by podle připravovaného zákoníku práce mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací.

24. června 2008: Hodinová výstražná stávka proti reformám kabinetu Mirka Topolánka pořádaná ČMKOS se dotkla i dopravy. Největší dopady měl hodinu a čtvrt trvající protest strojvůdců, kteří ve 13.00 zastavili vlaky po celé ČR. Podle Českých drah stálo zhruba 80 procent všech spojů, tedy asi tisíc vlaků. V mnoha městech nejezdila hromadná doprava - největší rozsah měla stávka asi v Brně, v Ostravě, Opavě, Ústí nad Labem a dalších městech. Pražská MHD fungovala.

1. června 2011: V Ostravě začala časově neomezená stávka zaměstnanců Dopravního podniku Ostrava. Stávkou protestovali proti neúspěšným jednáním o zvýšení mezd, požadovali navýšení tarifních platů o pět procent, vedení firmy nabízelo růst o 1,5 procenta. Provoz v moravskoslezské metropoli fungoval jako v neděli. Stávka byla ukončená 6. června o půlnoci a protestující se svých požadavků dočkali, v průměru se jim zvýší platy o pět procent.

Tématické zařazení:

 » Zajímavosti