Nevybíravé praktiky dealerů na předváděcích akcích by měl omezit nový zákon - Aktuality - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Aktuality

Nevybíravé praktiky dealerů na předváděcích akcích by měl omezit nový zákon

31. března 2011, 08.59 | ČESKÁ REPUBLIKA | Na předváděcí reklamní akce pro seniory se množí stížnosti. Lidé jsou prý vystavováni extrémnímu nátlaku. Stát nemá sílu praktiky obchodníků změnit. Posílí tedy práva klientů. Ve čtvrtečním vydání o tom informuje Mladá fronta Dnes.

 

Kdyby nešlo o protizákonné jednání, asi by byli prodejci na předváděcích akcích spojených zpravidla s lákadlem dárků, obědem či výletem považováni za mistry psychologie.Dříve nebylo výjimkou, že odmítali zákazníky pustit ze sálu, kde se zboží předvádělo, trápili je hladem a žízní jen proto, aby je donutili zboží koupit. Takové praktiky se sice z reperetoáru prodejců po návalu stížností a změně zákona na ochranu spotřebitelů postupně vytratily, nicméně odborníci upozorňují na neuvěřitelně promyšlený psychologický nátlak, jemuž jsou senioři vystaveni.

"Se seniory je zde neeticky manipulováno a pomocí speciálních prodejních technik se dostávají do stavu sníženého racionálního a kritického uvažování. O tom svědčí i to, že pokud se jich před začátkem akce zeptáte, jestli si jdou něco koupit, každý odpoví, že ne," říká Romana Mazalová z olomoucké univerzity, která předváděcí akce dlouhodobě studuje z psychologického hlediska. Ona sama navštívila řadu akcí a stěžuje si, že neexistuje efektivní dohled, který by nátlaku zabránil. To potvrzuje i ministerstvo průmyslu a obchodu. Inspektoři České obchodní inspekce, kteří mají kontrolu akcí na starosti, mají totiž nevýhodu - často nemohou vstupovat jako běžní zákazníci.

"Vzhledem k tomu, že se tyto akce zaměřují na seniory, je provádění kontrol komplikované, protože prodejci často mladší klienty odmítají," krčí rameny Pavel Vlček z ministerstva. To potvrzuje i Mazalová, která pronikla na předváděcí akce až v převleku.

Posílit práva zákazníků má nový občanský zákoník, podle něhož půjde od nákupu pod tlakem snadněji odstoupit, pokud doručí obchodníkovi zboží zpět do čtrnácti dnů. Proti stávající praxi totiž postačí do dvou týdnů poslat oznámení, že od smlouvy odstupujete.

 

Tématické zařazení:

 » Aktuality