No konečně! Poslanci podpořili zavedení elektronických dálničních známek - Aktuality - Český Metropol

Aktuality

No konečně! Poslanci podpořili zavedení elektronických dálničních známek

PrahaI Mají to už Rakušané, Slováci a my stále nic. Teď konečně svitla naděje, že dálniční známky budou i v elektronické podobě. Nebude to ale dříve, než v roce 2021. Novinka je součástí novely zákona o pozemních komunikacích, který zavádí elektronické dálniční kupony. Nyní návrh posoudí hospodářský výbor Sněmovny

 

Řidiči v Česku si možná budou pořizovat pro jízdu na dálnicích elektronické známky, nynější papírové dálniční kupony úplně skončí. Poplatky za kupony budou řidiči hradit elektronicky, elektronická bude i kontrola. 

 

V novém systému bychom měli platit za dálnice elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. 

 

„Elektronické dálniční kupony budou pod kontrolou prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit také takzvané krajské dálniční známky, po kterých některé regiony volaly,” uvádějí autoři návrhu.

 

Ministerstvo dopravy si od zavedení elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok. Novela původně počítala se zvýšením horní hranice za roční známku na dva tisíce korun. Vláda nakonec ponechala současných 1500 korun.

 

Přičemž ve srovnání například s Rakouskem, kde roční známka pro osobní auto vyjde jen o něco málo dráž než u nás, mají desetinásobně hustší síť dálnich a rychlostních silnic a také znatelně vyšší mzdy.

 

Předloha by také od dálničních poplatků osvobodila některá vozidla na alternativní pohon, další by zvýhodnila. Zdarma by po dálnicích jezdily například elektromobily, auta na vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého však v takovém případě nesmí přesáhnout padesát gramů na kilometr.

 

Za poloviční sazby by pak po dálnicích mohla jezdit auta poháněná biometanem a zemním plynem.Vozidla na zkapalněný ropný plyn novela nezvýhodňuje. Elektromobily by totiž výběr peněz nijak zvlášť neovlivnily.

 

Zdroj: Metropol / foto: archiv

Tématické zařazení:

 » Aktuality