Lídři v Pardubicích se liší v názoru na hazard a městské obvody - Pardubický - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Pardubický

Lídři v Pardubicích se liší v názoru na hazard a městské obvody

zdroj: archiv Metropolu

Pardubice | Lídři politických subjektů, které mají mandáty v pardubickém zastupitelstvu nebo jsou zastoupeny ve Sněmovně, se shodují, že Pardubice v první řadě potřebují investice do dopravních staveb. Někteří...

 

prosazují vybudování obchvatů, což je v kompetenci státu, další projekt úprav Přednádraží. Peníze by měly poskytnout evropské dotace a státní rozpočet. Objevily se i požadavky na vnitřní propojení města.
    Shoda panuje i ve větší otevřenosti při zveřejňování informací o veřejné správě. Naopak různý názor mají politici na regulaci hazardu ve městě. Někteří se zasazují za částečný či úplný zákaz heren, jiní chtějí jen zpřísnit pravidla pro jejich provoz a umístění.
    V městské hromadné dopravě by ČSSD rozšířila okruh osob, které mají nárok na bezplatnou přepravu, o mládež do 15 let a všechny seniory ve věku od 70 let. Pardubáci navrhují, aby každý občan dostal 500 korun na Pardubickou kartu, která zatím platí jen ve veřejné dopravě. Ostatní strany by výši jízdného a výhody neměnily.
    Škála názorů panuje v otázce další existence městských obvodů. Na jednom pólu stojí postoj ČSSD prosazující současný stav, na druhém názor Pardubáků, že obvody je nutné zcela zrušit. Prostor mezi nimi vyplňují větší či menší redukce počtu obvodů nebo jejich agendy, společným jmenovatelem je ale dosažení úspor v samosprávě a řízení města.


    Odpovědi devíti lídrů kandidujících subjektů v Pardubicích na šest otázek ČTK (v abecedním pořadí podle stran):


    1. Jaký projekt by měl být investiční prioritou města v nadcházejícím volebním období a jak by měl být financován?
    Martin Charvát (ANO): Prioritou je obchvat Trnová - Fáblovka - Dubina a také dokončení průtahu u Parama. Financování musí být vícezdrojové z dotací EU a státního rozpočtu. Město může pomoci s projektovou dokumentací či výkupem pozemků.
    Vladimír Ninger (ČSSD): Jednoznačně doprava. Je zapotřebí začít řešit neutěšenou situaci v centru města i léta plánovaný obchvat Pardubic. Prosadíme vybudování komunikací, které významně uleví dopravě v centru města a zlepší napojení nemocnice.
    František Weisbauer (Koalice pro Pardubice): Městský silniční okruh financovaný ze Státního fondu dopravní infrastruktury, fondů EU a doprovodné stavby, například cyklostezky a napojení menších silnic, také z rozpočtu města a kraje.
    Václav Snopek (KSČM): Vedle rekonstrukce místních komunikací a chodníků i spojovací komunikace Višňovka - Pardubičky. Naléhavá je rekonstrukce Městského atletického stadionu. Aktuální je rozšíření ZŠ a MŠ ve Svítkově. Projekty bude možné financovat z evropských fondů, popřípadě z vlastních financí.
    Jiří Janků (ODS): Projekt úprav Přednádraží, dotace by měla být z programu Integrovaných územních investic (ITI).
    František Brendl (Pardubáci): Investice v rámci nového programovacího období ITI, tedy rekonstrukce přednádraží, inteligentního řízení dopravy, revitalizace zeleně, rekonverze Automatických mlýnů.
    Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice): Projekt Přednádraží. Vytvořil by důstojnou bránu do města, ale jde o unikátní projekt počítající se všemi druhy dopravy. Bude třeba využít dotace, počítáme s tím, že Přednádraží bude financováno z prostředků pro ITI.
    Jan Němec (TOP 09): Revitalizace prostoru přednádraží, která by měla být financována z programu takzvaných integrovaných územních investic (ITI).
    Vítězslav Němec (Úsvit): Chceme vyřešit přednádražní prostor. Projekt by měl ulehčit dopravě v oblasti, mohl by být financován z vlastního rozpočtu města a dotací EU.


    2. Jste pro transparentní zveřejňování informací o veřejné správě - smluv, výběrových řízení, objednávek, faktur - na internetu, například na webových stránkách města či Portálu veřejné správy?
    Martin Charvát (ANO): Ano, jsme pro maximální míru transparentnosti v rozsahu, který nám umožní stávající legislativa.
    Vladimír Ninger (ČSSD): Nevidím nejmenší důvod, proč by veškeré informace týkající se správy města neměly být veřejně dostupné. Nehodláme před občany nic tajit, chceme, aby věděli, jak je město spravováno a jak se nakládá s městskými penězi.
    František Weisbauer (Koalice pro Pardubice): Ano. Podle zákona o svobodném přístupu k informacím je povinnost města informace žadateli poskytnout a následně je elektronicky zveřejnit. Není důvod tyto informace tajit a je jistě možné je i bez žádosti zveřejňovat.
    Václav Snopek (KSČM): Ano, již se tak v praxi děje, je možnost i dalšího vylepšení. Veřejné prostředky - veřejná kontrola.
    Jiří Janků (ODS): Ano.
    František Brendl (Pardubáci): Ano, jsem pro maximální transparentnost veřejné zprávy. Tedy tak, aby byla skutečně veřejnou!
    Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice): Jsem pro maximální transparentnost veřejné správy. Magistrát zveřejňuje výběrová řízení i uzavřené smlouvy na svých webových stránkách. Mohou nastat situace, kdy některou smlouvu nelze zveřejnit kvůli ochraně know-how, ale to jsou ojedinělé případy.
    Jan Němec (TOP 09): Budeme prosazovat posílení veřejné kontroly hospodárnosti při vynakládání prostředků města, zveřejňování všech smluv s s plněním přesahujícím částku 50.000 korun a zveřejňování záznamů z jednání zastupitelstva.
    Vítězslav Němec (Úsvit): Jsme pro zveřejňování veškerých informací o veřejné správě. Chceme, aby o velkých investičních projektech rozhodovali občané Pardubic v referendu.


    3. Jste pro vyhlášku omezující hazard na území města, která by zakázala či dramaticky omezila provozování výherních automatů a kasin?
    Martin Charvát (ANO): Jsem pro razantní regulaci. Pardubicím nesluší být jedním z měst, kde je nejvíce herních automatů v přepočtu na obyvatele.
    Vladimír Ninger (ČSSD): Nepovolíme vznik nových heren a navýšení počtu výherních automatů oproti stavu z roku 2013. Zasadíme se o výrazné omezení těch stávajících, stejně jako k němu přistoupili v dalších velkých českých městech.
    František Weisbauer (Koalice pro Pardubice): Ano.
    Václav Snopek (KSČM): Omezení mohou být v otevírací době, stanovení maximální výše sázky, povinná registrace hráčů nepřipustí hru osobám na sociální podpoře a dávkách. Korigovat lze počet a umístění heren a kasín dle počtu obyvatel.
    Jiří Janků (ODS): Ano. V programu to máme takto: Stanovíme pravidla pro provoz již fungujících heren tak, aby byl minimalizován společenský a sociální dopad na obyvatele města.
    František Brendl (Pardubáci): Již jsem předkládal dvě úpravy vyhlášky, která omezila možnost venkovní reklamy heren. Dále jsme rozšířili zákaz zřízení nové herny na celý katastr města a zavedli ochrannou zónu kolem škol. Každý, kdo zná reálný stav městské pokladny se dobere k závěru, že v tuto chvíli není možné radikální řešení.
    Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice): Vyhlášku omezující hazard už město má a myslím, že by mohla být přísnější. Herny nemají co dělat v okolí škol, neváhala bych je zakázat i na zrekonstruované třídě Míru. Pro úplný zákaz bych ale asi ruku nezvedla.
    Jan Němec (TOP 09): Budeme prosazovat regulaci a redukci počtu heren ve městě. Budeme věnovat pozornost prevenci pití alkoholu u mladistvých a jeho prodeji v klubech, barech a obchodech, a rovněž pravidelným kontrolám v těchto zařízeních.
    Vítězslav Němec (Úsvit): Jsme pro dramatické omezení výherních automatů a kasin, zejména v místech se zvýšenou kriminalitou. S hazardem souvisí kriminalita, rozpadlé rodiny, exekuce a alkoholismus.


    4. Vyhovuje vám současný stav financování MHD? Nebo uvažujete o jeho zvýšení, snížení nebo dokonce o úplném zrušení jízdného?
    Martin Charvát (ANO): Neslibujeme jízdné zdarma. Považujeme to při stavu financí města za populistický slib, protože nic není zadarmo. Nechceme ale ani jízdné zvyšovat.
    Vladimír Ninger (ČSSD): Rozšíříme okruh osob, které mají nárok na bezplatnou přepravu městskou hromadnou dopravou o mládež do 15 let a všechny seniory ve věku od 70 let. Finanční rezervy jsou v efektivním provozu obvodů i magistrátu.
    František Weisbauer (Koalice pro Pardubice): Neuvažujeme o skokovém zvýšení nebo snížení finanční kompenzace z rozpočtu města, a tedy ani o výrazném rozšíření bezplatné městské hromadné dopravy.
    Václav Snopek (KSČM): Jsem pro zachování žákovských zlevněných jízdenek, slev pro důchodce včetně bezplatné přepravy od nebo do jistého věku.
    Jiří Janků (ODS): Zabezpečíme udržitelný rozvoj MHD se zachováním minimálně stávajícího rozsahu dopravní obslužnosti. Budeme ekologizovat vozový park, a to jak v elektrické trakci, tak vozidla s pohonem na zemní plyn. Chceme rozvíjet trolejbusovou infrastrukturu.
    František Brendl (Pardubáci): Neuvažujeme o jízdném zdarma ani o radikálním zlevňování. Navrhujeme, aby každý občan Pardubic měl možnost přerozdělit malou část svých daní, a to částkou 500 korun pomocí Pardubické karty. Občané, kteří mají přepravu v MHD jako prioritu, mohou tuto částku utratit za jízdné.
    Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice): Na to, abychom si mohli dovolit jízdné snížit nebo dokonce úplně zrušit, město nemá. Díky úsporám dopravního podniku se daří držet cenu jízdného zhruba na stejné úrovni, prostor pro zrušení jízdného některé skupině v tuto chvíli nevidím.
    Jan Němec (TOP 09): Kvalita veřejné dopravy závisí na investicích a snížení příjmu omezuje možnou obměnu vozového parku a další investice. Občany města chceme motivovat k používání MHD zvýšením kvality služby a ne nízkou cenou.
    Vítězslav Němec (Úsvit): Chceme zachovat výši stávajícího jízdného, ale je nutné zajistit průhledné a transparentní řízení Dopravního podniku města Pardubic. V dalším období navrhujeme snížení jízdného.


    5. Jaký je váš postoj k další existenci městských obvodů?
    Martin Charvát (ANO): Navrhujeme silné, přesto úsporné obvody. Podle auditu hospodaření města i obvodů nastavíme úsporné a efektivní řízení města. Obvod musí mít silného starostu, který bude partnerem primátora při řízení města.
    Vladimír Ninger (ČSSD): O podobě městských obvodů rozhodlo referendum, v němž se voliči jasně vyslovili pro jejich zachování. Členění města na menší územní jednotky je dané, ať už historií, vývojem nebo přáním občanů, a je v pořádku.
    František Weisbauer (Koalice pro Pardubice): Jsme pro jejich zachování, ale s podmínkou současného provedení úsporných opatření na úřadech městských obvodů a magistrátu města s optimalizací kompetencí mezi obvody a městem.
    Václav Snopek (KSČM): Ano, podporuji je. Vznik obvodů má svoji historii a nevznikaly nahodile. Prokázaly, že jsou přínosem. Jiná otázka je rozsah výkonu správy a k tomu počet zaměstnanců.
    Jiří Janků (ODS): Město se má zabývat především agendami strategickými a koncepčními. Obvody je pak potřebné maximálně využít při agendách, kde je uplatňována znalost daného obvodu a lokální působnost. Optimalizace celého rozpočtu města i městských obvodů musí snížit režijní výdaje.
    František Brendl (Pardubáci): Městské obvody je nezbytné nahradit jinou formou místní samosprávy. Je to jednoznačně věc s největším potenciálem roční úspory.
    Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice): Pardubice rozdělené na osm obvodů, osm malých radnic, 12 uvolněných politiků, zhruba 140 zastupitelů, to je přepych, který si nemůžeme dovolit. Umím si představit město bez městských obvodů, umím si představit jen takzvané venkovské obvody.
    Jan Němec (TOP 09): Jsme pro zrušení městských obvodů ve vnitřní části města, nahrazení jejich samosprávných funkcí místními komisemi a zachování takzvaných venkovských obvodů.
    Vítězslav Němec (Úsvit): Jsme pro zachování městských obvodů. Jsou blíže lidem a jejich potřebám. Zrušením obvodů by došlo ke koncentraci moci úzké skupiny lidí na magistrátu a ke zvýšení možnosti korupce. Hrozilo by, že peníze by nebyly účelně vynakládané v okrajových částech města.


    6. Jakou politiku upřednostňujete, pokud jde o ceny městských poplatků - daň z nemovitosti, parkovné, odpady?
    Martin Charvát (ANO): Chceme řídit město hospodárně a přitom ho rozvíjet. Kdybychom nasčítali populistické sliby některých seskupení, došli bychom k desítkám milionů korun. Kde je vezmeme? Z rozpočtu města? To rozpočet totálně ochromí a město nebude moci investovat ani tam, kde je to nezbytné.
    Vladimír Ninger (ČSSD): Nájemné udržíme na stávající úrovni, případné zvýšení bude jen o inflaci. Ani poplatky za parkovné a daň z nemovitostí nemáme v úmyslu zvyšovat.
    František Weisbauer (Koalice pro Pardubice): Neplánujeme nové koeficienty daně z nemovitostí. Zachováme rovnováhu nákladů a výnosů systému komunálních odpadů. Uhradíme poplatky za osvobozené osoby a další poskytnuté úlevy. Ceny parkovného měnit nechceme.
    Václav Snopek (KSČM): Není-li důvod, nezvyšovat. Byl jsem autorem návrhu na dofinancování nákladů na likvidaci odpadů právě z příjmu z hazardu, jako dar všem občanům města s cílem nezvyšování poplatku za občana.
    Jiří Janků (ODS): Jednoznačné snižování. To ale může přijít ve chvíli, kdy budeme mít připraven reálný způsob, jak nahradíme výpadek financí. Parkovné nemusíme ihned snižovat, můžeme začít zkrácením doby, kdy se v centru města musí platit.
    František Brendl (Pardubáci): Nezdražování daní a poplatků i služeb nabízených městskými akciovkami. Chceme benefitovat občany Pardubic s trvalým pobytem, aby mohli o malé části daní, o 500 korunách, rozhodnout sami formou Pardubické městské karty.
    Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice): Stejnou jako dosud. Neuchýlím se před volbami ke slibům snížení daní, bezplatné likvidace odpadů a populistickým gestům. Čtyři roky jsme drželi vyrovnaný rozpočet a snažili se maximálně investovat do městského majetku.
    Jan Němec (TOP 09): Při prosazení úspor zejména z redukce městských obvodů a změny financování profesionálního sportu se budeme aktivně snažit o zrušení poplatků za svoz odpadu a snížení daně z nemovitosti.
    Vítězslav Němec (Úsvit): Máme v programu snížení poplatků za komunální odpad a snížení daně z nemovitosti. Zastupitelé by neměli přemýšlet o zdražování parkovného nebo rozšiřování placených míst, dokud nezajistí jistotu parkování v kteroukoliv hodinu. Jsme naopak pro rozšíření bezplatných míst pro obyvatele Pardubic.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Politika  

 » Kraje  » Pardubický