Obnova historické Kolínské řepařské drážky je dokončena - Středočeský - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Středočeský

Obnova historické Kolínské řepařské drážky je dokončena

zdroj: Oddělení mediální komunikace Středočeského kraje

Kolín | Obdivovatelé technických památek a železnice se mohou projet vláčkem po obnovené nejstarší řepařské dráze, která kdysi sloužila k přepravě cukrové třtiny. Nadšenci z Klubu pro obnovu Kolínské řepařské...

 

drážky prodloužili trasu až do stanice Býchory. Na obnovu a zprovoznění dalšího úseku přispěl Středočeský kraj jedním milionem korun.

Polabské řepařské úzkorozchodné drážky vznikaly na přelomu 19. a 20. století a jejich délka dosáhla více než 130 km. Nejstarší drážkou tohoto typu byla právě Kolínská řepařská drážka postavená v roce 1894. Polabské drážky vedly z Kolína, Vlkavy, Křince, Kopidlna, Dymokur a Liběvsi. Po drážkách byla dopravována cukrová řepa do jednotlivých cukrovarů. Kolínská drážka vedla z Kolínského cukrovaru, který stál v místě dnešní Elektrárny Kolín, do Františkova (Ovčáry), do Býchor a až do Jestřábí Lhoty. Celková délka trati dosáhla 10,6 km, odbočka do Františkova měřila dalších 0,9 km. Ke svému účelu sloužila drážka téměř 70 let. Provoz řepařských vlaků zabezpečovaly původně parní lokomotivy, později motorové dvounápravové.

Obnova Kolínské řepařské drážky byla zahájena po několika letech přípravných prací v listopadu 2005  a první část trati s nádražním areálem byla dána do provozu v červnu 2007. V roce 2010 byla trať prodloužena do stanice Výrovna, v následujícím roce do stanice Mlýnek. Od letošní sezony již budou vlaky jezdit do konečné stanice Býchory, kde vznikne nové dětské hřiště se zázemím pro cestující. V nádražním areálu Sendražice se Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky chystá postavit ještě depo pro vagony.

Zdroj: Oddělení mediální komunikace Středočeského kraje

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Kraje  » Středočeský