Volební spoty podle odborníků sázejí hlavně na emoce - Volby 2013 - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Volby 2013

Volební spoty podle odborníků sázejí hlavně na emoce

zdroj: archiv Metropolu

Česká republika | Politické strany ve volebních spotech tradičně sázejí na příjemné emoce na úkor věcných argumentů. Jejich význam v rámci celé kampaně není zásadní, strany a politická hnutí je chápou...

 

především jako podporu své image nebo zdůraznění některých tradičních témat. Vyplývá to z aktuálních vyjádření mediálních odborníků oslovených ČTK. Volební spoty v televizi a rozhlasu dnes odstartovaly oficiální část předvolební kampaně.
    Základním rysem této politické propagace podle mediálního experta a šéfredaktora časopisu MarketingSalesMedia Daniela Köppla je to, že politické strany do ní neinvestovaly mnoho peněz. "Není to ničím objevné," poznamenal Köppl, který zhlédnuté klipy považuje jen za jakousi "levnou variantu". Tomu podle něj odpovídá i jejich omezený význam s ohledem na to, že se na předvolebním vysílání nepodílejí komerční televize a ani samotné strany velký efekt neočekávají. "Televizní reklama má za úkol vytvářet emoce a zvyšovat povědomí o značce. Efekt těchto spotů se ale nedá nijak vyhodnotit," dodal mediální odborník.
    Jako tradiční, především mobilizující k účasti na volbách vidí politické klipy mediální analytik a vysokoškolský pedagog Milan Šmíd. Ve srovnání s některými předešlými lety ale podle něj nejsou konfrontační. "Využívá se více emocí (hudba, úsměvy, příjemné obrázky) a reklamních technik podporujících produkt než věcné argumentace," uvedl analytik s tím, že velké strany jsou až příliš tradiční. "Co se týče dopadu na diváky, domnívám se, že efekt na volební rozhodování to nemá. Nicméně je to jakási vizitka, kterou strana předkládá, což přispívá k image," podotkl Šmíd.
    Většina volebních spotů podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce nevybočuje z řady, liší se pouze kvalitou zpracování. Zaujmout podle něj mohou spoty TOP 09 a Strany zelených, které jsou zčásti animované nebo kreslené. Spot TOP 09 je sice podle Brabce prvoplánově přitažlivý, nerozhodnuté voliče ale zřejmě nepřesvědčí.
    Brabec ocenil video pravděpodobného vítěze voleb ČSSD. Režisér podle něj dobře využil 'vnitřní řeči' - komentáře pod obrazem, ve kterém předseda ČSSD Bohuslav Sobotka vypráví svůj volební příběh. "Spot nezapře jasnou inspiraci německou 'verzí' SPD (německých sociálních demokratů Gerharda) Schrödera," konstatoval Brabec. Kriticky hodnotí Brabec spot ODS. "Toporné, nevěrohodné, bez nápadu," uvedl Brabec.
    U jednotlivých spotů považuje Köppl za kuriózní, že se některé politické strany snaží vysvětlovat, co vlastně jsou. "To je v reklamě nesmysl," míní. Nešťastná je podle něho také například sázka na Jamese Bonda v případě TOP 09, neboť lidé si zapamatují pouze postavu akčního hrdiny.
    Volební spoty v televizi a rozhlasu dnes odstartovaly oficiální část kampaně. Kandidující strany mají za zákona v každém z veřejnoprávních médiích k dispozici celkem 14 hodin vysílacího času. Mohou tohoto času využít k představení svého programu a kandidátů. Volební videa strany obvykle nabízejí také na internetu.
    Předčasné parlamentní volby se v Česku uskuteční 25. a 26. října.

 

zdroj: www.ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Volby 2013  

 » Politika  

 

Nejčtenější články v rubrice
Anketa

Souhlasíte s přijetím eura?

Ano

43.1%

 

Ne

27.5%

 

Je mi to jedno

14.8%

 

Nemám k tomu dost informací

14.6%