Deloitte: Prodeje luxusního zboží v krizi klesají, větší zájem je o tzv. privátní značky - Obchod - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Obchod

Deloitte: Prodeje luxusního zboží v krizi klesají, větší zájem je o tzv. privátní značky

Ikona

28. dubna 2009, 11.55 | PRAHA | Hospodářská krize přiměla spotřebitele po celém světě omezit výdaje, nejvíce postihla segmenty nejcitlivější na vývoj finanční situace spotřebitelů jako např. textilní, průmyslové a luxusní zboží. Vyplývá to ze závěrů již druhé výroční zprávy Globální síla spotřebního průmyslu společnosti Deloitte. Lidé šetří a omezují návštěvy restaurací, kupují levnější produkty a služby a obecně utrácejí daleko méně.

 

Jedním z důsledků nového přístupu spotřebitelů k nákupům je například nárůst prodeje výrobků s privátní značkou, tzv. private label, což je zboží, které zpravidla nabízejí obchodní řetězce jako levnější alternativu běžného výrobku prodávaného pod jménem externího dodavatele. Kupující „přehodnocují své potřeby“, dojde-li na to, jaký typ výrobku si koupí.

„Z analýzy také vyplývá, že způsob myšlení zákazníků se změnil. Nedomníváme se, že aspekty kvality zboží, dostupnosti služeb se zcela vytratí z mysli zákazníků, nicméně tyto aspekty budou častěji porovnávány s cenou výrobků,“ říká Martin Tesař, partner v oddělení auditu společnosti Deloitte ČR.

Finanční rok 2007 byl pro společnosti ze spotřebního průmyslu dobrým rokem, vyhlídky se ale začínají kazit. Celkové tržby 250 největších společností orientovaných na spotřební zboží dosáhly v roce 2007 téměř tří bilionů USD oproti 2,67 bilionu v roce 2006. Meziroční průměrná míra růstu 250 největších spotřebních společností v roce 2007 činila 10,6 procent. Nejvyšší tržby ze spotřebitelských společností vykázal korejský prodejce elektroniky Samsung Electronics (106,388 miliardy USD) před Hewlett-Packard Company (104,286 miliardy USD) a švýcarskou potravinářskou skupinou Nestlé (89,724 miliardy USD). Pak ovšem přišel rok 2008 a kreditní krize.

Nová globální situace si žádá, aby četné domácnosti, stejně jako podniky, změnily svou bilanci. Cílem je snížit dluhy a zvýšit úspory, což je však v době poklesu reálných příjmů, omezení dostupnosti úvěrů, propadu cen nemovitostí a stoupající nezaměstnanosti nelehký úkol a tento proces nějakou dobu potrvá. Nová bilance se citelně dotkne spotřebních výdajů, pod největším tlakem budou velké výdaje od zlepšování bydlení po nákup auta.

Zpráva Globální síla spotřebního průmyslu společnosti Deloitte obsahuje 250 světově nejúspěšnějších společností orientovaných na spotřební zboží na základě veřejně dostupných údajů vykázaných za finanční rok 2007 (včetně finančních roků za období k 30. červnu 2008).

Tématické zařazení:

 » Obchod