Trabant slaví 55.narozeniny! Víte, jak se mu říkalo? - Auto - Český Metropol

Auto

Trabant slaví 55.narozeniny! Víte, jak se mu říkalo?

Zwickau I Kdo ho tehdy neměl, skoro jako by nebyl. Pokud jste neměli v garáži či před domem Škodu 100 nebo 120, určitě tam stál Trabant. Ten nejznámější slaví letos 55 let od chvíle, kdy vyjel z německé fabriky.

 

Výroba prvních kusů pro zákazníky byla zahájena v červnu roku 1964. Ventilace měla jen dvě polohy - zimní a letní. Na ujetí stokilometrové vzdálenosti auto obvykle spotřebovalo 6 - 8 litrů a kromě limuzíny se o rok později začaly montovat také Trabanty s karosérií kombi. Od září 1966 pak bylo ve výrobě také vojenské provedení, což byl vůz s otevřenou karosérií.

 

S téměř nezměněným designem se Trabant vyráběl až do závěru osmdesátých let. Úplně poslední s instalovaným čtyřtaktním motorem 1,1.  Za 35 let jeho smontovali dělníci ve východoněmeckém Cvikově na 2,6 milionu kusů Trabantu 601.

 

„Říkalo se mu ´splašený vysavač´ nebo také ´myší dezert´. To proto, že to auto původně řvalo, čoudilo a části těch prvních vozů chutnaly myším,“ vzpomínají dnes někteří majitelé vozítek, které dnes patří k veteránům a jejich ceny se šplhají do stovek tisíc korun.

 

Statisíce Čechů i Slováků s ním jezdili do práce, na nákupy, na víkendy i na dovolené. Ten, kdo jel za ním, si připadal jak v chemické továrně, ale své kouzlo to mělo. Dnes si málokdo z nás umí představit jezdit běžně něčím takovým, jako byl Trabant… Dnes se u nás koná i řada srazů majitelů těchto vozů, kteří si je různě přetvořili k obrazu svému...

Zdroj: Metropol / foto: archiv

Trabant se stal fenoménem

Z německé fabriky vyjelo za 35 let na 2,5 milionu Trabantů

Tématické zařazení:

 » Auto  

 

Anketa

Jste spokojeni se stavem českých dálnic a rychlostních silnic v ČR?

Ano

35.9%

 

Ne

38.4%

 

Zlepšuje se to

25.7%