Auto
ŠKODA Muzeum představuje jediný Laurin & Klement BSC
foto archiv
Mladá Boleslav | Sportovní automobil Laurin & Klement BSC, který právě letos oslavuje své 110. „narozeniny“, se nově stal součástí expozice ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. Vůz v uplynulých dvou letech prošel celkovou renovací, při které tým odborníků vycházel z dochované originální výkresové dokumentace a dalších unikátních pramenů.
Všechny důležité mechanické komponenty plně provozuschopného unikátu jsou původní, včetně motoru s autentickým výrobním číslem, se kterým sportovní vůz v roce 1908 opustil výrobní halu v Mladé Boleslavi.
Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi, říká: „Sportovně koncipovaný Laurin & Klement BSC z roku 1908 je jediným dochovaným exemplářem z dvanácti vyrobených kusů. Po kompletní opravě podvozku, motoru, převodovky i dalších skupin a po sjednocení elektroinstalace byl vůz osazen karoserií, která tvarově odpovídá dokumentaci. Dvouválec o objemu 1399 cm3 nyní opět spolehlivě ožívá již po několika málo otočeních startovací klikou. Výsledek náročné práce profesionálních restaurátorů se zařadil k nejcennějším exponátům ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi.“
Laurin & Klement BSC jako hvězda stříbrného plátna Jediný do dnešních dnů dochovaný exemplář modelu Laurin & Klement BSC byl zkompletován 12. července 1908, číslo motoru 5635 potvrzuje originalitu vozidla. Rarita na čtyřech kolech změnila několikrát majitele a prošla řadou modifikací. Připomeňme přestavbu na závodní speciál, rekvizitu filmu Alfréda Radoka „Dědeček automobil“, uvedeného do československých kin 27. března 1957. V pozdějším období se několikrát změnila podoba přední kapoty, ale i blatníků a řady detailů vozu BSC, mimo jiné v rámci úprav pro další filmové produkce. Všechny podstatné mechanické skupiny však zůstaly zachovány a spolehlivý provozuschopný vůz patřil ke stálicím československé scény historických vozidel. Součástí sbírek ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi se unikátní automobil Laurin & Klement BSC stal v roce 2016.
Po detailní analýze stavu vozidla a na základě rešerší dochovaných archivních pramenů byly zahájeny náročné restaurátorské práce, směřující k uvedení modelu BSC do stavu co nejbližšího originální podobě z roku 1908. Historie modelové řady BS Po zahájení produkce jízdních kol na sklonku roku 1895 rozšířil mladoboleslavský podnik Václavů Laurina a Klementa nabídku o motocykly (1899) a již na sklonku roku 1905 ukázal definitivní podobu prvního vozu Laurin & Klement Voiturette A.
Zdroj: Metropol
foto archiv |
foto archiv |
Tématické zařazení:
» Auto
Diskuse k článku
Souhlasíte s přijetím eura?
34.2% |
||
| ||
28.7% |
||
| ||
19.5% |
||
| ||
17.7% |
||
|
Politika
-
Kancelář Senátu a NÚKIB posilují spolupráci v oblasti kybernetické a informační bezpečnosti
- Senátoři schválili 87 nominací na státní vyznamenání
- V Senátu o výsledcích prvního občanského parlamentu o médiích a demokracii
- Konference předsedů parlamentů EU: Trvající podpora Ukrajiny je nadále náš společný zájem
- Oslavy Dne osvobození v hlavním městě
- Více z rubriky politika
Zajímavosti
-
Nebezpečná klíšťata se šíří Českem. Velcí kopytníci jejich počty snižují
- Láska kvete v každém věku
- Rozmanitost rostlin pomáhá ukládat uhlík do půdy, ale ne všude stejně
- Nejlepší studenti si odnesli slávu i hodnotné ceny
- Dům přírody Žďárských vrchů patří mezi neobjevené skvosty roku 2025
- Více z rubriky zajímavosti