Nový český film Zemský ráj to napohled nahlíží na život před listopadovým převratem - Film - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Film

Nový český film Zemský ráj to napohled nahlíží na život před listopadovým převratem

Ikona

16. listopadu 2009, 18.46 | ČESKÁ REPUBLIKA | Nová tragikomedie Zemský ráj to napohled v režii Ireny Pavláskové ukazuje, v jakých podmínkách žila česká společnost v období normalizace. Film, který na pondělní projekci představila distribuční společnost Bontonfilm, zamíří do domácí distribuce 19. listopadu.

 

Začátek filmu zavede diváky do zlomového roku 1968, kdy do Československa vtrhly sovětské tanky. V centru příběhu je rozvedená Marta v podání Vilmy Cibulkové, která se snaží spolu se svými dvěma dospívajícími dcerami přežít krušná léta. Její bývalý manžel Petr se živí herectvím, ale kvůli nesouhlasu s vládnoucím režimem je vyhozen ze stálého divadelního angažmá. Jeho problematická politická stanoviska způsobují potíže jak bývalé manželce, tak dvěma dcerám. Mladší Gábině bylo znemožněno studium na gymnáziu a starší Majda pracuje jako servírka. Marta nachází příležitostné štěstí a útěchu po boku rozmanitých milenců a snaží se navzdory těžké době udržet nadhled a radost ze života.

Ve filmu nechybí humor, ovšem často s hořkou dochutí. Hlavní protagonisté chtějí plnohodnotně žít své životy, ale toto přání je jim režimem znemožněno.

Režisérka Irena Pavlásková obsadila do ústřední role Marty Vilmu Cibulkovou. Jejího filmového ex-manžela ztvárnil Jiří Dvořák. Milence hlavní hrdinky ztělesnili Miroslav Etzler, Jan Zadražil a Ondřej Vetchý, který vytvořil postavu zakázaného dramatika. Sestry, kterým budoucnost ztíží minulost jejich otce, si zahrály mladé herečky Dana Marková a Tereza Voříšková. V dalších rolích se objevili Jan Hartl či Barbora Seidlová.

Autorka scénáře, spisovatelka Tereza Boučková se snažila zachytit autentičnost doby, ale zároveň nechtěla diváky poučovat: "Snažila jsem se, aby byl scénář vyvážený. Aby to nebylo jen pro ty, kteří to prožili a všechno vědí, ale i pro mladší generaci. Snažila jsem se vyvarovat toho, abych tam sdělovala historii a říkala jsem si, že by to lidé měli pochopit srdcem, než aby to bylo naučné."

Režisérka Pavlásková hovořila o tom, že bylo náročné ve filmu zobrazit 70. léta: "70. léta jako taková už nejsou skoro nikde zachována. Například, když máte barokní objekt, tak ten funguje celý pohromadě a je zachovalý se vším všudy, ale 70. léta musíte kompletně vytvářet včetně všech drobností, rekvizit a podobně," uvedla režisérka a dodala: "To znamenalo velkou zátěž pro výtvarníka kostýmů, pro architekta, který musel najít šedivé ulice se špinavými oprýskanými domy plné prázdných výloh. To dnes naštěstí pro život nenajdete, ale pro film to bylo strašně těžké a limitující."

Mladé herečky Dana Marková a Tereza Voříšková, které nezažily období socialismu, ve velké míře konzultovaly s režisérkou pojetí svých postav: "S Irenkou jsme si povídaly o dané době, o celé filmové rodině a o našich postavách a snažily jsme se rozlišit dvě období, ve kterých se tam dívky objevují- v pubertě a v dospělosti," prohlásila Marková. Tereza Voříšková si také pochvalovala spolupráci s režisérkou: "U českých filmů není tak běžné, aby se před natáčením dělaly přípravy mezi režisérem a hercem. Já jsem to s Irenou zažila a to byla moje největší příprava."

Snímek je reflexí 70. let v Československu a soustředí se na vylíčení toho, jak daná doba negativně ovlivnila životy obyčejných lidí.

Tématické zařazení:

 » Film