Precedens: Soud nařídil pojišťovně vrátit plnou částku za zmařenou dovolenou díky krachu CK - Cestování - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Cestování

Precedens: Soud nařídil pojišťovně vrátit plnou částku za zmařenou dovolenou díky krachu CK

zdroj: archiv Metropolu

Praha | Klienti cestovních kanceláří, kteří si koupili zájezd a jejich cestovní kancelář ještě před odjezdem na dovolenou zkrachovala, mají šanci získat všechny své peníze zpět, i když je pojišťovna odmítá proplatit...

 

Napsala to dnes Mladá fronta Dnes. Obvodní soud pro Prahu 2 rozhodl v tomto týdnu v prvním z případů, kdy na klienty nezbyly kvůli nízké pojistce peníze, proti pojišťovně Generali. Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) rozhodnutí soudu uvítala.
    Pojišťovna Generali musí podle rozsudku zaplatit manželům z Prahy skoro 10.000 Kč. Za 23.000 korun si koupili zájezd do Bulharska u cestovní kanceláře I. Parkam Holidays, která ale zkrachovala. Přestože byla pojištěná proti úpadku, manželé dostali od pojišťovny Generali jen 58 procent ceny s vysvětlením, že cestovní kancelář byla "podpojištěná". Nyní soud podle MfD pojišťovně nařídil, aby doplatila zbytek ceny. Generali se proti rozhodnutí chce bránit mimořádnými opravnými prostředky včetně ústavní stížnosti, řekl ČTK mluvčí pojišťovny.
    Podle AČCKA smluvní pojišťovna není oprávněna snížit pojistné plnění klientům ani při úpadku cestovní kanceláře. "Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné," sdělil ČTK prezident AČCKA Roman Škrabánek. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři, dodal.
    Kvůli výši žaloby do deseti tisíc korun ale bude rozsudek pravomocný prakticky po jeho sepsání a doručení, nebude možné se dál odvolat, píše MfD. "Věříme, že soudy rozhodnou podobně i v případě dalších klientů, kteří se takto domáhají škody," řekla listu advokátka klienta Klára Havlíčková.
    Odvolání není možné proto, že se stát rozhodl tzv. bagatelní spory, v nichž jde o částky do 10.000 korun, považovat za natolik bezvýznamné, že nestojí ani za možnost věcného a řádného přezkoumání, řekl ČTK mluvčí Generali Jiří Cívka. Podle něj jde ale o individuální rozhodnutí konkrétního soudce konkrétního soudu, nikoli o precedent.
    "Byť je pro nás toto rozhodnuti soudu nepříznivé a neznáme jeho písemné odůvodnění, vítáme je, protože nám umožní použít mimořádné opravné prostředky včetně ústavní stížnosti na postup soudu, který nám svým verdiktem de facto ukládá porušit zákon, jmenovitě péči řádného hospodáře," uvedl Cívka. Generali dříve uvedla, že I. Parkam Holidays jí neposkytla pravdivé a nezkreslené údaje.
    Mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová míní, že soud svým výrokem zasáhl do základních principů pojišťovnictví. Výplata plné ceny neuskutečněných zájezdů bez ohledu na výši sjednaného pojistného limitu nemá podle ní obdoby v žádné jiné oblasti, ať v pojištění osob či majetku. Věří, že případ, který soud kvůli malé výši pohledávky mohl rozhodnout, aniž se zabýval všemi jeho aspekty, zůstane výjimkou. "Pokud by se stal precedentem, pak by pojišťovny musely zvážit, zda do budoucna budou poskytovat cestovním kancelářím zákonné pojištění proti úpadku," dodala.
    Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří deníku řekl, že rozhodnutí soudu zřejmě změní chování pojišťoven vůči cestovním kancelářím. Některé podle něj příliš neřešily ekonomickou situaci cestovních kanceláří a pojišťovaly je na velmi nízkou částku. 

 

zdroj: www.ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Finance  

 » Cestování