GfK: Trh se spotřební elektronikou, IT a telekomunikačními technologiemi navzdory krizi roste - Finance - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Finance

GfK: Trh se spotřební elektronikou, IT a telekomunikačními technologiemi navzdory krizi roste

Ikona

16. září 2009, 14.29 | ČESKÁ REPUBLIKA | Trh se spotřební elektronikou, IT a telekomunikačními technologiemi navzdory krizi roste, spotřebitelé na celém světě za tyto produkty letos utratí o dvě procenta více než loni. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK, který firma zveřejnila ve středu.

 

Za rok 2009 předpovídá GfK celkové výdaje za spotřební elektrotechniku, audio/video spotřebiče, fotografické potřeby a telekomunikační technologie ve výši 494 miliard eur. Největší obrat na trhu registruje Japonsko s osmi procenty, následuje Afrika s šesti a Čína s pěti procenty celkového obratu. Naopak v Severní Americe a v Evropě se očekává pokles, a to o tři a pět procent.

Největší nárůst tržeb letos zaznamenala kategorie mobilních telefonů a televizorů, a to o čtyři procenta. Tržby vzrostly i v kategorii osobní počítače, a to o dvě procenta. Obě kategorie pokrývají 78 procent trhu.

Velké oblibě u zákazníků se letos těší Blue-ray přehrávače, očekává se celosvětový nárůst odbytu o 117 procent. Také prodej přenosných navigačních zařízení by se měl zvýšit, konkrétně o 17 procent.

Evropští spotřebitelé letos za spotřební elektroniku utratí o 11 procent méně než loni. Vedle ekonomické krize hraje roli i nižší obrat v kategorii televizorů s plochými obrazovkami, která dříve představovala klíčový pilíř růstu. Nižší obrat je důsledkem rapidního propadu cen, který převážil nárůst v počtu prodaných televizorů.

Na polovině celkového obratu v Evropě se podílely tři největší západoevropské státy, Německo (19 procent), Velká Británie (16 procent) a Francie (15 procent). Největší propad v obratu zaznamenalo Nizozemsko a Španělsko, a to o 18 a 14 procent.


Navzdory krizi si na trhu dobře vede drahá autoelektronika, například multimediální monitory zaznamenaly sedmiprocentní nárůst. Více se prodalo USB flash disků a flash paměťových karet, a to o 33 a 13 procent. Zvýšila se i poptávka po televizorech, nicméně kvůli neustálému tlaku na snižování cen se obrat snížil o sedm procent.

Tématické zařazení:

 » Finance