NASA: Vesmírná loď Dragon se spojila s ISS - Aktuality - REGIONÁLNÍ NOVINY

Aktuality

NASA: Vesmírná loď Dragon se spojila s ISS

MYS CANAVERAL | Vesmírná loď Dragon, kterou v pátek vynesla na oběžnou dráhu raketa Falcon 9, dnes pomocí robotizovaného ramene zakotvila u Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Oznámil to...

americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Loď provozovaná soukromou firmou měla původně k orbitálnímu komplexu dorazit už v sobotu, ale kvůli problémům s motory byl manévr o den odložen.
    Modul Dragon dopravil na ISS více než tunu potravin, vědeckého vybavení a technického materiálu. Je to už druhá cesta, kterou pro americkou vládu zajišťuje soukromá společnost Space Exploration Technologies, zkráceně SpaceX. Dragon je ve vesmíru potřetí, předchozí dvě výpravy - jedna zkušební a druhá k ISS - proběhly hladce.
    Potíže s pohonným systémem se v pátek objevily necelých deset minut po startu, kdy se modul zhruba 400 kilometrů nad Zemí odděloval od nosné rakety. Šéf společnosti SpaceX Elon Musk na svém twitterovém účtu uvedl, že Dragon měl problémy se třemi z celkem čtyř motorů pohánějících loď. Závadu se během několika hodin podařilo odstranit. Zpátky na Zemi by se modul - i s více než tunou nákladu včetně výsledků lékařských výzkumů, vědeckých vzorků a odpadu - měl vrátit 25. března, kdy se počítá s dopadem na padáku do vod Tichého oceánu u Kalifornie.
    Společnost SpaceX má s NASA smlouvu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů (asi 31,6 miliardy korun). V rámci kontraktu má podniknout dvanáct zásobovacích letů k ISS. Testovací let uskutečnil Dragon loni v květnu a první let až na ISS loni v říjnu.
    NASA začala využívat soukromé firmy pro dodávky potravin a technického materiálu na ISS poté, co v roce 2011 ukončila provoz svých raketoplánů. SpaceX není jedinou firmou, jejíž služby NASA hodlá využívat. Druhou firmou je Orbital Sciences, která by první let s nákladem měla uskutečnit letos, napsala agentura Reuters.

zdroj: www.ctk.cz