Budoucnost firmy je třeba řešit včas - Královéhradecký - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Královéhradecký

Budoucnost firmy je třeba řešit včas

Zdroj: Metropol

Hradec Králové/České Budějovice | Podnikatelské turné po regionech projektu Ocenění Českých Podnikatelek pokračuje. Setkávání se v regionech přináší inspiraci, nová setkání, podněty a možnost osobního setkání s výjimečnými podnikatelskými osobnostmi daných regionů. Zatím posledními zastávkami našeho tour byly Hradec Králové a České Budějovice. Tématy, která se prolínala oběma setkáními, byly rodinné firmy a také startupy, inovace a e.commerce.

 

Projekt Ocenění Českých Podnikatelek si klade za cíl zejména upozornit na fakt, že v České republice je celá řada šikovných žen, které jsou se svým podnikáním schopné vyhovět přísným kritériím hodnocení. „Tyto ženy se nejčastěji pouští do vlastního podnikání prostřednictvím převzetí rodinného byznysu, nebo proto, že je k tomu určité životní fáze nutí. Typickým příkladem je, že jim nikdo nedal příležitost v zaměstnání během mateřské dovolené, nebo bezprostředně po ní,“ vysvětluje zakladatelka projektu Helena Kohoutová.

V Hradci Králové jsme se sešli v prostorách Centra andragogiky, které patří jedné z našich v minulosti oceněných žen v rámci projektu, a to paní Marii Jírů. Tato krásná stavba vzniklá ze staré cihelny posbírala řadu ocenění, mimo jiné nese i titul Stavba roku 2015 Královéhradeckého kraje. V Českých Budějovicích nám zázemí pro naše setkání poskytlo Coworking Center ČB, jehož generálním partnerem je ČSOB, která je zároveň generálním partnerem Ocenění Českých Podnikatelek.

Tématu rodinných firem se na setkání v Hradci Králové ujal Pavel Tichý, ředitel ČSOB Wealth Office. Ten v rámci své prezentace upozornil na důležitost řešení budoucnosti rodinných podniků včas. „Z dat, která máme z Evropské unie k dispozici, vyplývá, že většina rodinných firem nepřežije třetí generaci. Jde o zhruba 10 až 20 procent firem zakládaných jako rodinné, které se podaří zachovat i po třetí generaci majitelů,“ vysvětluje Pavel Tichý důvod, proč je důležité se otázce budoucnosti rodinných firem věnovat. A toto téma momentálně získává na stále větší aktuálnosti. Jak Pavel Tichý upozornil, v podstatě existují tři možnosti, a to předat, prodat nebo ve firmě nějakým způsobem zůstat, třeba jen z části. „Abychom s našimi klienty našli to nejlepší řešení, je třeba s nimi tyto otázky otevírat,“ dodává Pavel Tichý.

Na českobudějovickém setkání na něj volně navázal Štěpán Černohorský, ředitel ČSOB Advisory, když řekl, že v případě exit strategií rodinných firem neexistuje univerzální řešení. Vše závisí na připravenosti společností, která je ve většině případů ne zcela dostatečná. „Často se setkáváme s problémem, že v rámci jedné firmy jsou sdruženy různé oblasti jejího podnikání a také majetku – výroba, obchod, nemovitosti i další aktiva. Pro jednodušší a úspěšný prodej firmy, nebo její předání další generaci či profesionálnímu managementu, je vždy lepší zamyslet se nad současným fungováním firmy „z nadhledu“, analyzovat a eliminovat rizika spojená s jednotlivými oblastmi podnikání a tím připravit firmu na další fungování v nové situaci“ říká Štěpán Černohorský.

Jedněmi z nosných témat našich regionálních „potkávání“ jsou také INOVACE – STARTUPY – E.COMMERCE. S tématem startupů nás v Hradci Králové seznámil Michal Ciffra, výkonný ředitel platformy DEPO Ventures, která je součástí společnosti NSG Morison. Ta je dlouholetým partnerem a auditorem projektu Ocenění Českých Podnikatelek. DEPO Ventures se primárně zaměřuje na propojování nových startupů s investory. „Propojujeme dva zdánlivě odlišné světy, které mluví jiným jazykem a je na nás, abychom jim pomohli s odstraňováním bariér, jež jim brání ve spolupráci. Snažíme se oběma stranám zprostředkovávat relevantní kontakty, díky nimž mohou vzájemnou spolupráci navázat,“ vysvětluje Michal Ciffra, který nám kromě obecných informací o startupovém ekosystému představil i aktuální téma týkající se žen a startupů. „Když se ženy zapojí do startupového ekosystému, je to vždy výhodné pro všechny strany. Vývoj technologií a globalizace boří bariéry. O úspěchu dnes rozhodují schopnosti, ne pohlaví, ani jiné podobné faktory,“ říká Michal Ciffra s tím, že základními kompetencemi pro 21.století, které vedou ke kreativitě a tím i k inovacím jsou schopnosti, spolupráce a kreativita. A těmito kompetencemi vládnou ženy. I proto již dnes známe řadu příběhů úspěšných startupů, jež vybudovaly ženy a úspěšně je prodaly. Tyto ženy se pak staly inspirací pro další zakladatelky startupů a nejen to. Boření bariér v tomto případě znamená i to, že ženy dnes najdeme i v rolích donorů a investorů do ventures fondů.

Ani v Hradci Králové a Českých Budějovic nechyběla v programu našich setkání talkshow s úspěšnými podnikatelkami a podnikateli. „Ačkoli jsou naše děti ještě malé, již dnes řešíme předávání svých firem do rukou profesionálních manažerů tak, aby byly naše děti v dospělosti zabezpečené,“ navázala na téma rodinných firem Simona Kijonková, podnikatelka, investorka a zakladatelka společností Zásilkovna a Robeeto. Ta byla jedním z hostů talkshow v rámci královéhradeckého setkání. Mimo to se s námi Simona podělila i o své zkušenosti z podnikání v oblasti e-commerce a technologických start-upů. Zároveň vyzvala přítomné ženy, které o vlastním podnikání teprve uvažují, aby se nebály a rozhodly se třeba právě pro oblast e-commerce. „Prostor pro ženy je zde velký a já budu jen ráda, když nás v této branži bude co nejvíce. Jsem připravená ženám v této oblasti poradit, jak na to,“ doplňuje Simona Kijonková.

Pro Marii Jírů bylo rozjetí vlastního byznysu životní nutností, a to vzhledem ke komplikované rodinné situaci. Po několika letech „na volné noze“ založila Centrum andragogiky, které dnes úspěšně funguje více jak 10 let a z Marie Jírů se stala jedna z největších osobností v oblasti firemního vzdělávání v České republice a na Slovensku.  Jak sama říká, skloubit rodinu a podnikání je těžké, ale bez rodiny by podnikání nešlo, nemělo by smysl. „V tom, že jsme rodinnou firmou, vidím velkou jistotu. Vnímám díky tomu naši firmu jako stabilní,“ říká Marie Jírů, která podniká se svým manželem a pracuje v rámci firmy i se svou sestrou a také s tchýní.

O zkušenosti s podnikáním a budováním značky v oboru na pomezí byznysu a umění – šperkařství nám v Hradci Králové vyprávěla Jitka Kudláčková, majitelka značky JK Jitka Kudláčková. Svou zlatnickou dílnu otevřela před 25 lety, v roce 1992. Dozvěděli jsme se mimo jiné i to, kde se vzala myšlenka na tvorbu vlastních kolekcí šperků. „V rámci veletrhu v Basileji za mnou přišel jeden italský šperkař s tím, zda bychom jejich šperky nemohli prodávat v Praze. Když jsem se přijela do jeho dílny podívat, viděla jsem, že šperky zde vznikají jinak, než bych já očekávala, než by se mi líbilo. Chtěla jsem, aby šperky, které prodávám, měly duši,“ vzpomíná Jitka Kudláčková s tím, že když se z návštěvy italského výrobce vracela domů, v hlavě slyšela svůj vnitřní hlas: „Vrať se domů a začni navrhovat své vlastní kolekce“. A protože její manžel, se kterým podniká, neměl nic proti, může se dnes pyšnit zhruba 20 originálními kolekcemi, za nimiž stojí právě Jitka a její tým.

Oblast startupů na setkání v Hradci Králové zastupovala Eva Urbanová se svým konceptem České bedýnky. Ta v roce 2014 přišla s nápadem nabízet nejlepší českou kvalitu a z tradičních receptur. Do poctivé bedýnky z kvalitního dřeva ukládá delikatesy od regionálních výrobců, které si sama vybírá a za kterými osobně jezdí do výroben. „Prostřednictvím Českých bedýnek jsem chtěla dát příležitost i hendikepovaným lidem a jsem velmi ráda, že se mi to podařilo,“ říká Eva Urbanová, jejíž bedýnky plné toho nejlepšího od českých tradičních výrobců dělají radost nejen u nás v Česku, ale kromě Austrálie i na všech ostatních kontinentech.

Kolem úspěšných podnikatelských příběhů a startupů se točila i talkshow v Českých Budějovicích. Pozvání do naší diskuze přijala Petra Kovandová, majitelka společnosti Kovandovi, která podniká od svých 21 let. Dnes působí v oblasti potravinářství a je majitelkou dvou dnes již dobře známých značek. Tou první je „Babeta – pro vymazlené pečení“, která se zabývá výrobou a distribucí gastronomických dekorací a specialit pro domácí i profesionální pečení.  Před 15 lety se také rozhodla vytvořit vlastní značku pro výrobu a prodej čokoládových pralinek BON BON. Historicky první obchod této značky otevřela v Táboře a dnes tvoří její síť i díky franšízantům více než 40 poboček. „Celkem 12 obchodů je vlastních, 30 jich pak je v rukách našich franšízových partnerů,“ prozrazuje Petra Kovandová, jejíž prodejny můžeme najít u nás a na Slovensku.

Zkušenosti s franšízingem má i Marie Mixová, která je masterfranšízantkou sítě kadeřnických salonů Franck Provost, dceřiné značky Fabio Salsa a také majitelkou vlastní značky Lorma. K podnikání se dostala dle svých slov velkou shodou náhod. „Před rokem 1989 jsem pracovala jako úřednice v Podniku zahraničního obchodu. Jako téměř každá žena, jsem měla svou vlastní kadeřnici a ta si často stěžovala na nedostatek kvalitních vlasových přípravků. Abych jí je pomohla sehnat, dohodla jsem v tehdy ještě komunistickém Československu výměnu zboží ve Francii - sušené mléko pro Nestlé za francouzské barvy na vlasy L´Oréal,“ vzpomíná Marie Mixová na své podnikatelské začátky, díky nimž se dostala ke kadeřnickému byznysu, ve kterém působí dodnes.

V talkshow v Českých Budějovicích zasedl i jeden muž. A to Michael Tělecký, spolumajitel značky TONAK. Ten se s námi podělil o cíl, kterého se s tradičním výrobcem plstěných klobouků snaží dosáhnout. „Snažíme se znovu vrátit slávu značce TONAK jako takové. TONAK je znám starší generaci, ale mladá generace ji často nevnímá jako českou značku. Už vůbec to povědomí není na západních trzích. A to se pokoušíme změnit,“ říká Michael Tělecký. TONAK se také rozhodl vytvořit franšízový koncept. Zatím má značka jednu franšízovou pobočku. Její majitelkou se stala Helena Harabinová, která také zasedla u našeho diskuzního stolu.

Helena Harabinová vystudovala obor Ekonomie textilního průmyslu. Po škole působila jako hlavní kontrolor Oděvů Středočeský kraj. Pracovala na české ambasádě v Londýně a po návratu do Čech vybudovala a vedla v té době dva největší obchody s kožichy a koženým zbožím, které dovážela jak ze zahraničí, tak z celé České republiky. „Před zhruba rokem a půl mě můj partner přiměl k otevření obchodu s klobouky, do kterých jsem se zamilovala,“ vypráví Helena Harabinová a vysvětluje, jaký má jako majitelka franšízy v Českých Budějovicích ke značce TONAK vztah: „Připomíná mi Kofolu. Přeji si, aby se TONAK stal značkou, kterou Češi znovu objeví a budou milovat.“ Sama tomu jde naproti a v místě svého podnikání se účastní řady módních akcí nebo pořádá Kloboukové dýchánky. Prostě jde svým zákazníkům naproti.

Ani v českobudějovické diskuzi nechyběly zástupkyně značek, které jsou zatím na svém startu. Po 15 letech strávených v bankovnictví se na dráhu podnikatelky vrhla Simona Hošnová, majitelka značky LeGracie, která se zabývá výrobou a prodejem rychlých a hlavně zdravých polotovarů. „Mateřská dovolená mi ukázala, že se nechci vrátit zpátky do bankovnictví. Podnikatelky, se kterými jsem se potkávala, mne inspirovaly. A tak jsem se rozhodla, že to také zkusím,“ říká podnikatelka, která již zhruba dva roky podniká v pronajaté výrobně v Táboře. V současné době se její značka připravuje prostřednictvím internetového obchodu vstoupit na slovenský, maďarský a také na polský trh.

Vlastní děti stály také za vznikem podnikatelského konceptu Rehany Ježkové. Ta na mateřské dovolené začala šít oblečení pro nošení malých dětí na těle. Začátky nebyly lehké, poměrně dlouho trvalo, než po špatných zkušenostech s najatými dílnami došla k názoru, že jediným správným řešením bude rozjetí vlastní výroby. Dnes má její firma Angel wings clothing obrat 20 milionů korun a zboží kromě Česka a Slovenska vyváží například do Švýcarska, Kanady, Austrálie anebo na Nový Zéland.  „Původně jsem měla v plánu své oblečení vyvážet ´jen´ do okolních zemí, nicméně export se sám rozjel a objednávky mi začaly chodit z celé Evropy. Prvními zeměmi, kam jsem zamířila, bylo Německo a Holandsko,“ vzpomíná Rehana Ježková.

„V naší zemi najdeme mnoho zajímavých, pracovitých a úspěšných lidí, kteří díky svým podnikatelským příběhům a zkušenostem mohou inspirovat řadu dalších a pomáhat jim v jejich startu i následném rozvoji. Proto jsem velmi ráda, že díky projektu Ocenění Českých Podnikatelek můžeme tyto podnikatelky a podnikatele nacházet a následně propagovat na setkáních, jež jsou určena všem podnikatelkám, ať již podnikají řadu let, stojí na samém začátku, nebo teprve sbírají odvahu začít,“ doplňuje Helena Kohoutová.

Projekt Ocenění Českých Podnikatelek (OCP) podporuje české podnikatelky, oceňuje jejich projekty, inovace, ekonomický růst jejich firem, ale i osobní přístup, společenský dopad jejich podnikání a vůbec specifický způsob, jakým ženy kultivují podnikatelské prostředí. Od roku 2008 přináší OCP podnikatelkám inspiraci, dává jim možnost sdílet své zkušenosti, a naopak čerpat z bohatých zkušeností ostatních žen, poskytuje příležitost získat nový pohled na svoji firmu a nahlédnout na své podnikání z jiné perspektivy. Nabízí ženám větší uspokojení z podnikání, díky účasti v projektu se stávají členkami klubu s možností čerpat informace z registru podnikatelek a v průběhu celého roku mají přístup k podnětným on-line radám a podnikatelským tipů – a to vše bezplatně. Účast v projektu tedy znamená nové příležitosti a zkušenosti, podnikatelské benefity, kontakty a nová inspirující přátelství. Více informací naleznete na www.oceneniceskychpodnikatelek.cz. Již desátým rokem učíme české ženy, jak být hrdé na svoje úspěchy, samy na sebe, budujeme jejich prostřednictvím HRDÉ ČESKO.

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: Metropol

Zdroj: Metropol

Zdroj: Metropol

Tématické zařazení:

 » Kraje  » Královéhradecký  

 » Kraje  » Jihočeský  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

Muž, Žena

E-mail:


(Vyplňte pouze tehdy, jestliže chcete být informování o odpovědích na váš příspěvek)

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření