Trolejbusy jsou součástí hradecké MHD už 65 let - Královéhradecký - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Královéhradecký

Trolejbusy jsou součástí hradecké MHD už 65 let

zdroj: Magdaléna Vlčková

Hradec Králové | Květen roku 1949 obohatil královéhradeckou městskou dopravu o první trolejbusy. I po pětašedesáti letech je trolejbusová trakce stále její moderní a důležitou součástí. Hradec Králové patří mezi...

 

13 českých měst, kde tento druh dopravy zabezpečuje ekonomickou a ekologickou přepravu cestujících, a právě Hradec Králové se může chlubit nejmodernějším trolejbusovým vozovým parkem se stoprocentní nízkopodlažností, kterým se ročně sveze přes jedenáct milionů cestujících. Letošní 65. výročí trolejbusů v Hradci připomene dopravní podnik v pestrém programu 17. května na terminálu hromadné dopravy.

Městskou hromadnou dopravu zajišťovaly ve městě pod Bílou věží od roku 1928 autobusy Autodrah města Hradce Králové. Předválečné záměry s výstavbou elektrické dráhy se nerealizovaly a projekt trolejbusových tratí vznikl až v roce 1947. „V roce 1948 začala výstavba trolejbusových tratí a 2. května 1949 zahájila se dvěma vozy v půlhodinovém intervalu provoz linka č. 2. Jezdila od hlavního nádraží přes Korunu dnešní Gočárovou třídou přes Ulrichovo náměstí na Pražský most a do Mostecké ulice, dále k Fortně, přes Moravský most a po Brněnské na Nový Hradec Králové. Ještě v témže roce, a to 28. října, byla uvedena do provozu i linka č. 0 na Slezské Předměstí,“ připomíná začátky trolejbusového provozu ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Vozový park tehdy tvořily čtyři trolejbusy Vetra – ČKD. Výstavba nové vozovny v roce 1951 umožnila další rozvoj trolejbusové dopravy a síť se postupně rozšiřovala. O rok později byla uvedena do provozu trať Komenského ulicí a kolem krajského soudu, čímž vznikl uzavřený okruh okolo starého města, dále vznikly trati vedené do Kuklen a Plačic (1952), Malšovic (1958) a na Slezské Předměstí - sídliště Sever (1965).

V 1964 trolejbusový provoz zabezpečoval devíti linkami celé dvě třetiny dopravní zátěže města a dopravil 16,3 milionu cestujících. V roce 1967 rozhoduje Rada MěNV o postupné likvidaci trolejbusové dopravy po vypršení životnosti vozů a trakčního zařízení do roku 1980.
Ve druhé polovině 60. let byla zahájena přestavba hlavních hradeckých komunikací vyžadující nákladné přeložky trolejbusového vedení. Rekonstrukce Gočárovy třídy měla za následek nejdříve dočasné a následně rozhodnutím města i trvalé zastavení trolejbusového provozu a trolejbusy se sem vrátily skoro až za 30 let. Pod vlivem odklonu od trolejbusové dopravy v ČSR i v Hradci Králové postupovala náhrada trolejbusových linek autobusy. Na některé rekonstruované úseky se proto již trolejbusy nevrátily (mimo zmíněné Gočárovy třídy se jednalo i o Kladskou ulici a Pospíšilovu třídu), ale k dalšímu rušení nedošlo a hlavní směry trolejbusové dopravy zůstaly zachovány.

V 80. letech, došlo ke změně pohledu na trolejbusovou dopravu a k postupné modernizaci stávajících úseků a vozového parku, k výstavbě nových úseků se přikročilo až o desetiletí později.
V roce 1993 začaly trolejbusy jezdit po části II. silničního okruhu, o dva roky později se vrátily na Gočárovu a Pospíšilovu třídu. Od roku 1994 zajíždějí vybrané spoje linky č. 1 z Nového Hradce do Kluků, ačkoliv tento úsek není vybaven trolejovým vedením. Provoz zajišťovala dvojice vozů 14 Tr se speciálně vyrobeným přívěsným jednonápravovým dieselagregátem, což byla v republice rarita. Toto řešení bylo v roce 2001 nahrazeno zařazením dvousilového trolejbusu 21 TrACI. Nyní jsou již k dispozici dva vozy 30 Tr SOR vybavené také dieselagregáty.  V roce 1999 byla dokončena obnova celé trolejbusové sítě, v provozu bylo pět linek, kde 44 vozidel přepravilo 10 230 707 cestujících. V současnosti přepraví 35 trolejbusů na pěti linkách více než 11 milionů cestujících, což je 32 % z celkově přepravených osob.

V letech 2011 - 2013 se uskutečnila největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD. Dopravní podnik získal 31 nejmodernějších vozů z dílny plzeňské Škody Electric. Nákup trolejbusů podpořily evropské dotace a díky jedenácti kloubovým trolejbusům a dvaceti vozům v krátkém provedení včetně dvou duobusů se stal zdejší vozový park 100% nízkopodlažní.

„Nejenže dopravní podnik slaví 65letou historii trolejbusové dopravy, ale i její perspektivu. Doba, kdy tuto trakci nahradí jiná ekonomická a ekologická doprava, je ještě mnoho let před námi, ať už to budou elektrobusy či vodíkové pohony,“ přemýšlí o budoucnosti ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich. „Trolejbusové doprava bude mít ve městě svoje nezastupitelné místo. Jestliže má vybudované svoje zázemí v podobě nutné infrastruktury, jako jsou měnírny elektrického proudu či napájecí systém proudu do sítě, je na místě uvažovat o vhodném rozšíření trolejbusové sítě. Dvě části již dopravní podnik vytipoval a zároveň je vyhodnotil jako technicky nepříliš náročné. Jedná se o trasy Koruna – Farářství-Jungmannova a Brněnská-Palachova - konečná Pod Strání,“ naznačuje další rozvoj ředitel dopravního podniku a dodává, že nové programovací období finančních zdrojů z Evropské unie skýtá určité možnosti získat finanční podporu pro tyto stavby, které by město a dopravní podnik chtělo využít.

Zdroj: Magdaléna Vlčková

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Doprava  

 » Kraje  » Královéhradecký