V dalších brněnských tramvajích budou kamery proti vandalům - Jihomoravský - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Jihomoravský

V dalších brněnských tramvajích budou kamery proti vandalům

zdroj: archiv Metropolu

Brno | Brněnský dopravní podnik nainstaluje kvůli vandalům kamerový systém do dalších 12 tramvají. V roce 2013 získal povolení od Úřadu pro ochranu osobních údajů namontovat kamery do nových vozů typu...

 

13T, nyní budou fungovat i v tramvajích Vario, které dopravní podnik pořídil loni. Postupně chce kamerami vybavovat všechny nově dodané tramvaje, uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Miloš Havránek.
    Vandalové si totiž netroufají rýt do oken či je poleptávat v těch vozech, v nichž je může kamera zachytit. Podle dopravního podniku jsou čtyři kamery v každé voze nejúčinnějším nástrojem proti vandalům. "Na začátku letošního roku jsme získali další registraci od Úřadu pro ochranu osobních údajů, takže tyto kamery mohou pořizovat záznam. Do budoucna chceme počet kamer rozhodně zvyšovat," prohlásil Havránek. Záznam může dopravní podnik poskytnout pouze policii a posléze může u soudu fungovat jako důkazní materiál.
    Vandalismus a odstraňování jeho následků stojí dopravní podnik každý rok zhruba pět milionů korun, loni částka přesáhla 5,1 milionu. Kromě leptání skel a rytí do nich je nejčastějším problémem posprejování vozů. Vandalové například takto poničili prakticky celou tramvaj, která musela zůstat na začátku prosince při ledové kalamitě odstavená ve smyčce v Modřicích.
    Dopravní podnik se rozhodl také pro novou strategii při vyměňování poškozených oken. "Před dvěma lety jsme se cestujících ptali, zda je máme vyměňovat. Odpovědi byly většinou záporné, protože výměna skel je finančně nákladná. Nakonec jsme se ale přeci jenom pro výměnu rozhodli, protože cestování v ošklivých vozech je pro slušnou většinu cestujících nedůstojné," míní Havránek.
    Dopravní podnik vychází z takzvané teorie rozbitého okna, která tvrdí, že zločinnost může být výsledkem součtu menších zločinů a prostředí, v němž člověk žije. To v praxi znamená, že pokud člověk nastoupí do již pomalovaného vozu, připadá mu, že další vyrytý nápis nebo čmáranice nebude nikomu vadit, protože si toho nikdo nevšimne. Dle této teorie bojovalo úspěšně proti vandalům vedení newyorského metra v 90. letech.
    Od začátku března, kdy se k výměně rozhodl dopravní podnik přistoupit, dostalo nová skla za půl milionu korun při generální opravě deset tramvají různých typů.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Doprava  

 » Krimi  

 » Kraje  » Jihomoravský