Prioritou kandidátů na primátora Brna je velký městský okruh - Jihomoravský - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Jihomoravský

Prioritou kandidátů na primátora Brna je velký městský okruh

zdroj: czechtour.net

Brno | Výstavba Velkého městského okruhu v Brně v úseku Žabovřeská se stala hlavní investiční prioritou nadcházejícího volebního období u většiny z osmi lídrů parlamentních i nynějších zastupitelských stran pro...

 

podzimní komunální volby v Brně. Kandidáti na primátora za ANO, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS, SZ, TOP 09 a Úsvit se také vyslovili pro omezení hazardu, transparentní zveřejňování informací o veřejné správě a také odmítají zvýšit cenu jízdného v MHD. Většina lídrů podporuje odkup německého podílu ve firmě Veletrhy Brno. Různé názory pak kandidáti mají ohledně polohy vlakového nádraží.
    V Brně kandiduje do zastupitelstva 17 stran a seskupení stejně jako před čtyřmi lety. Tehdy vyhrála ČSSD, která později utvořila koalici s druhou ODS. Primátorem je už druhé volební období Roman Onderka (ČSSD).
    Kromě výstavby Velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská označili ještě Petr Vokřál (ANO), Jaroslav Kacer (TOP 09) a Jana Drápalová (SZ) za důležitou prioritu revitalizaci současného nádraží, které je ostudou Brna. Podle nich je možné úpravy provést v krátké době a z rozpočtu města.
    Brněnští lídři parlamentních stran nebo stran v zastupitelstvu města jsou také pro regulaci hazardu. Část z nich se kloní k úplnému zákazu, jako například Helena Sýkorová (KSČM) nebo Jana Drápalová (SZ). Roman Onderka (ČSSD), František Vižďa (ODS) nebo Jaroslav Kacer podporují omezení hazardu, nikoliv však jeho plošný zákaz.
    Kandidáti jednoznačně odmítají zdražování MHD, naopak někteří by chtěli najít způsoby pro zlevnění. Většina kandidátů souhlasí s odkupem německého podílu Veletrhů Brno, avšak více by areál začlenili do života občanů a rozšířili jeho využití. Velká část lídrů v otázce odsunu vlakového nádraží neřeší, zda bude nádraží u řeky, nebo pod Petrovem, ale chtějí jeho výstavbu zrealizovat co nejrychleji. Rozhodnutí o poloze někteří nechávají na státu, který bude investorem stavby.


    1. Jaký projekt by měl být investiční prioritou města v nadcházejícím volebním období a jak by měl být financován?


    Petr Vokřál (ANO): Klíčové je dokončení Velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská. Chceme také začít s projekty na zvýšení kapacit mateřských škol a zlepšit péči o seniory. Plánujeme regulovat parkování v Brně a obnovit okolí stávajícího nádraží.
    Roman Onderka (ČSSD): Prioritou je stavba Velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská, ale také prodloužení tramvajové trati do univerzitního kampusu. Dále je to výstavba Janáčkova kulturního centra a obnova stadionu za Lužánkami.
    Klára Liptáková (KDU-ČSL): Jako prioritu vnímáme podporu menších firem a živnostenského podnikání s tvorbou pracovních příležitostí. Důležité jsou rekonstrukce poliklinik Zahradníkova a Lesná a dostavba Velkého městského okruhu.
    Helena Sýkorová (KSČM): Kromě výstavby Velkého městského okruhu je to hlavně vznik léčeben dlouhodobě nemocných, domovů pro seniory a malometrážních bytů. Také chceme dostavět mateřské školy.
    František Vižďa (ODS): Jsou to především dva projekty. Zahájení modernizace železničního nádraží a další úseky Velkého městského okruhu, zejména úsek Žabovřeská.
    Jana Drápalová (Strana zelených): Za nejdůležitější považuji tramvajové spojení s bohunickou nemocnicí a univerzitním kampusem. Důležité je také propojení tramvaje na Kamechy a úprava prostoru před nádražím.
    Jaroslav Kacer (TOP 09): Jednou z priorit je úprava nádraží, které minimálně dalších 10 let budeme využívat. Můžeme to udělat sami a bez enormních investic. Dále je to vznik relaxačních zón, veřejná WC v parcích, ale také výstavba tratí pro rychlostní tramvaje.
    Leoš Prokeš (Úsvit): Prioritu vidím v pokračování stavby velkého brněnského okruhu. Chceme ale rozkrýt i spletenec firem napojených na ČSSD a ODS, protože radnice několik let mlží o skutečných vlastnických vztazích týkajících se brněnského nádraží a pozemků za Svratkou.


    2. Jste pro transparentní zveřejňování informací o veřejné správě - smluv, výběrových řízení, objednávek, faktur - na internetu, například na webových stránkách města či Portálu veřejné správy?


    Petr Vokřál (ANO): Jsme jednoznačně pro zveřejňování všech klíčových informací o výběrových řízeních a smlouvách. Stejně tak i o výsledcích následných auditů významných zakázek, a to jak v průběhu, tak i po realizaci díla.
    Roman Onderka (ČSSD): Ano, jsem. Tak se i děje. Na internetových stránkách města Brna jsou od května toho roku v sekci podnikatel/investor zveřejněny informace o více než pěti stech zakázkách statutárního města Brna s cílem usnadnit jejich veřejnou kontrolu.
    Klára Liptáková (KDU-ČSL): Ano.
    Helena Sýkorová (KSČM): Všichni kandidáti v KSČM se shodujeme, že ano.
    František Vižďa (ODS): Transparentnost veřejné správy naprosto jednoznačně podporuji. Občané musí mít možnost zjistit, jak dobře politici a úředníci pracují, na co a jakým způsobem vynaložili finanční prostředky a jak efektivně nakládají s jejich daněmi.
    Jana Drápalová (Strana zelených): Jsme jednoznačně pro. Zveřejněné informace musí být pro občany přehledné a pochopitelné a technické provedení jejich zveřejňování by nemělo nadbytečně zatěžovat úřad další a další agendou.
    Jaroslav Kacer (TOP 09): Ano a to bez výjimek pro město i městské části. Vidíme zde obrovské rezervy. I pro zastupitele je někdy těžké zjistit potřebné informace. Hodláme se zasadit o zveřejňování maxima informací na internetu.
    Leoš Prokeš (Úsvit): Jednoznačně ano. Potom by třeba Královopolské tunely nebyly nejdražší tunely v Evropě. Výběrová řízení, nabídky dodavatelů, smlouvy, faktury a odůvodnění výběru musí být na portálu veřejné správy. Ale ještě před podpisem smluv s chybějící možností nápravy.


    3. Jste pro vyhlášku omezující hazard na území města, která by zakázala či dramaticky omezila provozování výherních automatů a kasín?


    Petr Vokřál (ANO): Ano, jsme jednoznačně pro omezení hazardu na minimum. Bohužel obětí stále přibývá a konce jsou mnohdy tragické nebo alespoň silně devastující jak pro oběti, tak i jejich okolí.
    Roman Onderka (ČSSD): Herny musí zmizet z ulic Cejl, Bratislavská či Francouzská, kde způsobují jen další sociální propad. Dovedu si představit kasina poblíž hotelů a obchodů, jako je to ve světě. Plošný zákaz přináší riziko nelegálních heren, které nakonec nebude mít pod kontrolou nikdo.
    Klára Liptáková (KDU-ČSL): Ano. Víme, že někteří ospravedlňují jejich existenci profitem pro různé bohulibé instituce, ale podle nás účel nesvětí prostředky. Navíc to byli právě lidovci, kdo před pár lety se zákazem hazardu přišli.
    Helena Sýkorová (KSČM): Ano, jsem pro nulovou toleranci hazardu v Brně.
    František Vižďa (ODS): Osobně jsem pro výrazné omezení hracích automatů. Toho jsme také v Brně dosáhli. Naše obecné stanovisko je, že nemáme rádi naprosté zákazy. Voliči nejsou děti a my nejsme jejich rodiče.
    Jana Drápalová (Strana zelených): Ano, výherní automaty navrhujeme postupně zakázat úplně. Byli bychom ochotni akcpetovat jedno dvě kasina s živými hrami na místech, kde to nebude ničit veřejný prostor blikající reklamou.
    Jaroslav Kacer (TOP 09): Jsme pro důslednou regulaci. Nulová tolerance by měla být v residenčních oblastech. Po vzoru Ameriky bychom zvolili místo mimo obydlené části, kde by hazard byl s jasnými pravidly a splňoval by zákon.
    Leoš Prokeš (Úsvit): Ano, jsem. Obce se bouří, že přijdou o peníze z hazardu. Závislí lidé je ale utratí jiným způsobem, který je také zdrojem daní. Češi ročně prohrají 90 miliard korun. Když za tyto peníze koupí movitost nebo nemovitost, bude to pro společnost přínosnější.


    4. Vyhovuje vám současný stav financování MHD? Nebo uvažujete o jeho zvýšení, snížení, nebo dokonce o úplném zrušení jízdného?
    Petr Vokřál (ANO): Zrušení jízdného je nesmysl a čirý populismus, ke kterému se nepropůjčíme. Zdražování jízdného není správné a hlavně není systémové. Chceme spolu s omezujícími prvky dopravy v centru zavést systém cen MHD motivující k odstavení aut a využití MHD.
    Roman Onderka (ČSSD): Považuji současnou výši jízdného za kompromis mezi snahou o co největší cenovou dostupnost a potřeby investovat do zkvalitňování a zkulturňování městské dopravy. Nepodpořím žádné zvyšování cen jízdného v příštích čtyřech letech.
    Klára Liptáková (KDU-ČSL): V tuto chvíli jsme pro ponechání ve stávající výši a prověření hospodaření a efektivity vynakládaných prostředků.
    Helena Sýkorová (KSČM): Jsem proti zvyšování jízdného. Podpořila bych zvýhodnění držitelů předplatných jízdenek a uvažuji o zvýhodnění MHD pro nezaměstnané a o jízdném zdarma ve dnech, kdy bude překročený limit pro jemné prachové částice.
    František Vižďa (ODS): Hospodaření MHD odpovídá možnostem brněnského rozpočtu. Snižovat cenu bychom za současné úrovně a šíře přepravy mohli jen tehdy, pokud by výrazně stouply příjmy městského rozpočtu.
    Jana Drápalová (Strana zelených): Navrhujeme snížit cenu roční šalinkarty na polovinu a doplnit chybějící spoje. Města, která se tak zachovala, například Vídeň nebo estonský Tallinn, zaznamenala výrazný nárůst počtu cestujících. Máme spočítané, že to může rozpočet města zvládnout.
    Jaroslav Kacer (TOP 09): Je nutné se podívat na provozní náklady a celkového hospodaření dopravního podniku a podle toho rozhodnout. Primárně je nutné zlepšit komfort MHD. Navrhujeme třeba wi-fi ve vozech MHD. Podle studie se tím může snížit vandalismus.
    Leoš Prokeš (Úsvit): Neuvažujeme o radikálním snížení jízdného, protože pak by se veřejná doprava mohla stát ubytováním bezdomovců a místy sloužila sdružovaní nepřizpůsobivých občanů. Jsme pro zrušení jízdného pro všechny starobní důchodce bez výjimek.


    5. Jste pro to, aby Brno přijalo nabídku na odkup německého podílu ve firmě Veletrhy Brno, a začalo tak jako vlastník ovlivňovat činnost výstaviště?
    Petr Vokřál (ANO): Není to jen o odkoupení podílu, ale o celkové strategii společnosti. Strategické zájmy BVV lze skloubit, ať je bude vlastnit kdokoliv, se zájmy obyvatel města a daleko víc otevřít tento areál lidem žijícím v Brně.
    Roman Onderka (ČSSD): Ano, pokud se podaří vyjednat férové podmínky. Brněnské výstavnictví je pro město rodinným stříbrem. Areál se nesmí stát rejdištěm developerských experimentů. Usiloval bych o jeho začlenění do života města a multifunkčního pojetí.
    Klára Liptáková (KDU-ČSL): Ano, jde o nepominutelné území v centru města a o značku. Jsme přesvědčení, že je úkolem dobrého hospodáře získat zpět kontrolu nad touto pro Brno charakteristickou institucí. Zároveň je nutné zvážit celkovou ekonomiku projektu i nesnáze.
    Helena Sýkorová (KSČM): Všichni kandidáti KSČM podporují odkup akcií.
    František Vižďa (ODS): Ano. Je to jedno z klíčových míst v Brně. Město si tam musí ponechat rozhodující vliv. Osobně si myslím, že bychom měli areál směřovat tak, aby byl centrem trávení volného času.
    Jana Drápalová (Strana zelených): Jsem jednoznačně pro. Areál má obrovský potenciál, ale je třeba ho víc otevřít Brňanům. Může zde vzniknout tržnice regionálních potravin, je zde místo pro velké sportovní a kulturní události, ale i pro každodenní rekreaci a sportování.
    Jaroslav Kacer (TOP 09): Nejsem si jistý, zda má Brno dostatek odborníků se zkušenostmi s výstavnickou branží. Město by mělo v první řadě najít strategického partnera, který má s oborem dostatečné zkušenosti.
    Leoš Prokeš (Úsvit): Pokud město Brno nemá koncepci, která by zaručila ziskovost a smysluplné využití areálu výstaviště, nemáme důvod se o tuhle investici zajímat.


    6. Podporujete stavbu železničního nádraží v odsunuté poloze, nebo jeho rekonstrukci v současné poloze? Jaké konkrétní kroky by podle vás město nyní mělo v záležitosti nádraží podniknout?
    Petr Vokřál (ANO): Současné vedení města nebylo schopné po dobu dvou volebních období rozhodnout. Tím vzniká problém bez ohledu na to, která varianta je správná. Naší prioritou bude rychle rozhodnout a do doby realizace současné nádraží zrevitalizovat, aby nebylo ostudou.
    Roman Onderka (ČSSD): Budu prosazovat takovou variantu, kterou podpoří stát jako investor. Učiním tak bez ohledu na to, zda bude nádraží u řeky, nebo pod Petrovem. Jinak se totiž nádraží v Brně nepostaví.
    Klára Liptáková (KDU-ČSL): Už máme dost přešlapování na místě a chceme nové nádraží. Proto musíme preferovat variantu u řeky. Druhá možnost vyžaduje kompletní předělání územního plánu, což by znamenalo dalších 10 let příprav a nejistotu ohledně peněz z EU.
    Helena Sýkorová (KSČM): Abych si mohla utvořit jednoznačný názor, potřebovala bych mít k dispozici srovnávací studie obou variant s vyčíslením rozsahu vyvolaných investic dopadajících na Brno. Tyto analýzy zatím nejsou k dispozici. Tím by mělo Brno začít.
    František Vižďa (ODS): Není důležitá poloha, důležité je, aby se Brno konečně dočkalo moderního nádraží, které nás spojí s Evropou. Podporuji modernizaci nádraží v poloze, kterou podle řady ohledů vyberou odborníci. Hlavně ať nám šance na modernizaci nádraží neuteče.
    Jana Drápalová (Strana zelených): Je třeba dát lidem nezkreslené informace o obou variantách, jejich dopadech na Brno, vypsat referendum a výsledkem se řídit. Jinak ten spor neskončí a bude trvat ke škodě všech Brňáků.
    Jaroslav Kacer (TOP 09): Za klíčové považuji celkovou modernizaci železničního uzlu a jeho budoucího napojení na vysokorychlostní sítě. To je pro nás důležitější než konkrétní poloha. Budeme respektovat stanovisko ministerstva dopravy. Osobně by se mi líbila spíš poloha v centru.
    Leoš Prokeš (Úsvit): Za sebe podporuji variantu pod Petrovem. Ale ať rozhodnou lidé v referendu, kde nádraží chtějí. Do té doby nemusíme vyhazovat peníze za účelové studie. Je nutné se ptát, komu přesun ke Svratce přinese prospěch.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Politika  

 » Kraje  » Jihomoravský